Accidentul feroviar de la Valea Călugărească s-a produs din cauza deplasării casetei care face parte din mecanismul macazului, în urma desfacerii șuruburilor de prindere a acesteia de către persoane necunoscute, potrivit rezultatelor anchetei Ministerului Transporturilor prezentate ieri.
Rezultatele anchetei în cazul accidentului feroviar din 10 mai, în care o tânără de 17 ani și-a pierdut viața și alte patru persoane au fost rănite după ce locomotiva și primele patru vagoane ale unui tren accelerat care circula dinspre București către Iași au deraiat la intrarea în gara din Valea Călugărească, în momentul în care au trecut peste macazul situat la câteva sute de metri de clădirea gării, au fost prezentate, ieri, de șeful comisiei de anchetă, Laurențiu Dumitru.
Laurențiu Dumitru a declarat, într-o conferință de presă, că accidentului feroviar de la Valea Călugărească s-a produs din două cauze: neînzăvorârea acului drept de contraacul curb la manevrarea macazului 9, din poziția „abătută” în poziția „directă”, corespunzătoare parcursului de trecere pe linia trei și pătrunderea printre acul drept și contraacul curb a buzelor bandajelor roților din partea dreaptă a locomotivei și celor patru vagoane.
Aceste lucruri s-au produs ca urmare a deplasării casetei de înzăvorâre a macazului simultan cu drugul de acționare, datorită lipsei piulițelor de la șuruburile de prindere ale casetei (pe partea dreaptă), a mai spus Dumitru.
El a precizat că piulițele și șuruburile de prindere au fost desfăcute de persoane necunoscute, fiind găsite de organele de cercetare în timpul anchetei.
Laurențiu Dumitru a explicat că mecanismul de acționare a macazului are trei funcții, respectiv lipirea acului de contraac, înzăvorârea acului contraac și controlul electric, adică asigurarea faptul că acul macazului este lipit de contraac.
În cazul accidentului de la Valea Călugărească, „funcția de înzăvorâre a acului contraac nu s-a mai produs”, a adăugat Laurențiu Dumitru.
Acesta a mai spus că desfacerea piulițelor care a dus la slăbirea șuruburilor s-ar fi putut produce în 10 mai, între orele 7.46 – 16.43, timp în care macazul a stat pe poziția „directă”. La ora 16.43 s-a făcut comandă de trecere a macazului pe poziția „abatere”, pentru că urma să treacă un tren de marfă. Ulterior, la ora 16.53, s-a făcut comandă de trecere a macazului pe poziția „direct”, pentru trecerea acceleratului de Iași, dar nu s-a mai produs înzăvorârea acului contraac, a explicat Laurențiu Dumitru.
Vina personalului CFR, exclusă.
Membrii comisiei de anchetă exclud vina personalului CFR în cazul accidentului de la Valea Călugărească, explicând că experimentele și testele făcute la fața locului au demonstrat acest lucru.
Directorul general al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR, Constantin Manea, prezent la conferința de presă, a declarat că verificările șinelor se fac zilnic. Manea a precizat că șuruburile de prindere care au fost desfăcute în acest caz sunt într-un loc vizibil și ar fi fost observate în momentul verificării din ziua respectivă dacă ar fi fost desfăcute.
Totodată, prin testele făcute s-a demonstrat că în condițiile în care macazul ar fi funcționat normal nu s-ar fi produs nici un incident.
Membrii comisiei de anchetă au identificat doar cauza tehnică în cazul accidentului de la Valea Călugărească, restul problemelor nefiind în competența lor, ci a organelor de anchetă.