Nouă legislație, prevederi controversate, blocaj în finanțarea proiectelor câștigătoare la concursul Centrului Național al Cinematografiei (CNC) – toate s-au întâmplat în acest an în domeniul filmului. Tot în 2005, Cristi Puiu a luat un premiu la Cannes, iar Francis Ford Coppola a filmat în România.
După o primă jumătate a anului plină de noutăți – regulament nou de concurs și legislație nouă privind cinematografia -, în a doua jumătate, lucrurile au părut să se fi împotmolit. A reieșit că noutățile au nevoie de schimbări pe ici, pe colo, iar acestea durează mai mult decât anticipau Ministerul Culturii și Cultelor și CNC.
De departe, cel mai premiat și cel mai vizionat film românesc al anului a fost “Moartea domnului Lăzărescu”, în regia lui Cristi Puiu, în timp ce dintre regizorii străini care au ajuns în România în căutarea unor locații potrivite sau a unor servicii de producție mai ieftine se remarcă Francis Ford Coppola.
– Un concurs în loc de două
O sesiune de concurs dintre cele două prevăzute inițial a avut loc până la urmă anul acesta, cu scopul de a sprijini financiar proiecte de film românești. Concursul din vară a fost organizat după un alt regulament decât cel de anul trecut, în condițiile în care elaborarea unui nou regulament a fost unul dintre primele lucruri stabilite de Mona Muscă în calitate de ministru al Culturii, după discuții cu cineaștii. Comisia de selecție a considerat că 18 proiecte merită să primească bani de la stat pentru a fi turnate. Ulterior, alte șapte contestații au fost soluționate favorabil. Nici unul dintre aceste 25 de proiecte nu și-a primit însă banii până în prezent. Totodată, sesiunea a doua a concursului – care ar fi trebuit anunțată în mod optim în septembrie-octombrie – nu mai are când să fie lansată anul acesta.
Întârzierea finanțării proiectelor câștigătoare și pierderea sesiunii secunde își au originea în Ordonanța privind cinematografia. De pildă, aceasta prevede la un articol că intensitatea maximă a creditului direct ce poate fi acordat unui proiect este de 50% din valoarea totală a bugetului de cheltuieli de producție, iar la un alt articol că în cazul coproducțiilor creditul poate fi de până la 65% din contribuția părții române la realizarea filmului. Consiliul Concurenței a apreciat că e nevoie de un procent unitar – 50% – atât pentru producțiile naționale, cât și pentru coproducții. Chestiunea e pe cale să se rezolve, dar până una alta, în 2005 a avut loc o singură sesiune de concurs, iar finanțarea celor 25 de proiecte câștigătoare, precum și a altor opt “suplimentare” din 2003, este blocată de șase luni.
– Mai puține premiere românești
Spre deosebire de 11 anul trecut, 8 filme românești au intrat în cinematografe în 2005: “Sistemul nervos” – regia Mircea Daneliuc, “Second Hand” și “Femeia visurilor” – Dan Pița, “Moartea domnului Lăzărescu” – Cristi Puiu, “15” – Sergiu Nicolaescu, “Marele jaf comunist” – Alexandru Solomon, “Fix Alert” – Florin Piersic Jr. și “Despre morți numai de bine” – Claudiu Romilă.
“Faraonul” lui Sinișa Dragin și documentarele “Grațian” de Thomas Ciulei și “Dumnezeu la saxofon, dracul la vioară” – Alexandra Gulea au putut fi văzute doar în câte un cinematograf retras: Europa, respectiv Elvira Popescu.
“Moartea domnului Lăzărescu” a suscitat, de departe, cel mai mare interes. După ce a câștigat premiul secțiunii Un certain regard la Cannes, filmul lui Puiu a mers din festival în festival, adunând o sumă de premii la Copenhaga, Motovun, Alba Regia, Chicago, Reykjavik, Namur, Bratislava etc. “Moartea domnului Lăzărescu” a fost și cel mai vizionat film românesc al anului la cinema, având circa 25.200 de spectatori – o cifră mai mică însă decât “Filantropica”, “Occident”, “Furia” sau “Orient Express” în anii trecuți.
Lungmetrajul lui Puiu mai are însă ceva de spus și anul viitor. El va fi difuzat de Televiziunea Română și va rula în cinematografe din mai multe țări străine, inclusiv Franța și Statele Unite. În plus, filmul reprezintă România în cursa nominalizărilor la cel mai bun film străin la Oscaruri și este nominalizat la prestigioasele Independent Spirit Awards.
Pe lângă „Moartea domnului Lăzărescu”, o singură premieră autohtonă a reușit să mai treacă pragul de zece mii de spectatori: „15”, în regia Sergiu Nicolaescu, care a adus în cinematografe 12.276 oameni.
Cele două filme ale lui Dan Pița – „Second Hand” și „Femeia visurilor” – au fost văzute de 5.833, respectiv 1.723 de oameni, în timp ce „Sistemul nervos” al lui Mircea Daneliuc a avut 1.904 spectatori.
„Marele jaf comunist”, documentarul lui Alexandru Solomon, a rămas doar două săptămâni în cinematografe, timp în care a fost văzut de 744 de oameni, în timp ce debutul în regia de lungmetraj al lui Florin Piersic Jr., „Fix Alert”, a avut 715 de spectatori, conform agenției Champions. Până la 18 decembrie, „Despre morți numai de bine” de Claudiu Romilă a numărat 505 spectatori.
– “Star Wars”, favoritul românilor
Filmul care a reușit să convingă cei mai mulți români să plătească biletul la cinema în 2005 este „Star Wars: Episodul III – Răzbunarea Sith”. Ultimul episod din celebra saga regizată de George Lucas a fost văzut de 112.870 români în cele șapte săptămâni în care a rulat, având încasări de circa 1,1 milioane lei (11 miliarde lei vechi), potrivit clasamentului întocmit de agenția Champions.
În box office-ul românesc până la 18 decembrie, pe podium se mai află „Alexander”/”Alexandru”, cu aproape 90.000 de spectatori și încasări de 707.000 lei (7,07 miliarde lei vechi), și „War of the Worlds”/”Războiul lumilor”, cu puțin peste 87.000 de spectatori și încasări de 827.000 lei (8,27 miliarde lei vechi).
– Filmat în România
După câteva luni în care a vizitat România pentru a studia viața și opera lui Mircea Eliade, Francis Ford Coppola a filmat, începând din octombrie, „Tinerețe fără tinerețe”. Scenariul filmului este scris, produs și regizat de Coppola, după nuvela omonimă a lui Eliade. Creatorul „Nașului” s-a întors astfel la regie după o pauză de peste opt ani. În rolurile principale se află Tim Roth, Alexandra Maria Lara, Bruno Ganz și Marcel Iureș, iar echipa de producție a fost formată în principal din români.
Olivier Martinez (“Blood & Chocolate”), Ray Winstone (“Sweeney Todd”), Jean Claude van Damme (“2nd in Command”), Steven Seagal (“Shadows of the Past”) și Wesley Snipes (“Razor’s Edge”) se numără printre actorii care au ajuns în România pentru filmări la Studiourile MediaPro sau la Castel Film.
În Studiourile de la Buftea s-au filmat anul acesta 12 producții, dintre care două românești. Printre cele mai importante se numără producția Lakeshore Entertainment „Blood & Chocolate” și două producții BBC: „Sweeney Todd” și „Space Race”. Totodată, “Jacquo le Croquant”, povestea unui personaj copil creat de scriitorul Eugene Le Roy în urmă cu peste o sută de ani, i-a adus în România pe Gaspar Ulliel, câștigătorul premiului Cesar 2005 pentru cea mai tânără speranță și actor în recentul „Un long dimanche de fiançailles”, pe Emmanuelle Seigner și Marie-Jose Croze – premiul pentru interpretare feminină, Cannes 2003.
Alecia Moore, alias Pink, a interpretat primul său rol principal în cinema la Buftea, unde a filmat thriller-ul “Catacombe” împreună cu Shannyn Sosamon, în timp ce Tara Reid, din filmele pentru adolescenți “American Pie” (1&2), a jucat în “Incubus” la Castel Film.
(Ioana CHIRA)
