Fetele au abilități similare băieților la matematică, putând avea rezultate la fel de bune dacă sunt încurajate și beneficiază de oportunități, factorul determinant în înregistrarea unor performanțe diferite fiind inegalitatea de șanse dintre sexe, potrivit unui studiu recent, citat de Reuters.
Fetele pot avea rezultate la matematică la fel de bune ca băieții, chiar și la nivel de performanță, dacă sunt încurajate, indică un nou studiu ale cărui rezultate contrazic concluziile unei cercetări realizate în 2005 de Universitatea Harvard, potrivit căreia diferențele biologice ar explica de ce există mai puține femei care predau matematica.
Studiul anterior a fost realizat de Larry Summers, care la vremea respectivă era președinte al Universității Harvard, el fiind în prezent noul președinte al echipei de consultanți în probleme economice a președintelui american Barack Obama.
Noul studiu, publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, arată că fetele se descurcă la fel de bine ca băieții la matematică, fără a ajunge, însă, la niveluri de excelență.
„Concluzia noastră este că inegalitatea dintre sexe (în ceea ce privește sprijinul acordat celor pasionați de matematică, n.r.), nu lipsa abilităților înnăscute și a aptitudinilor intrinseci este principalul motiv pentru care mai puține femei decât bărbați excelează în acest domeniu în majoritatea țărilor, inclusiv în Statele Unite”, au declarat Janet Hyde și Janet Mertz, de la Universitatea din Wisconsin, autorii studiului.
Lucrarea s-a bazat pe o analiză statistică comparativă a rezultatelor la matematică și în competiții de profil din Gender Gap Index, prezentat la Forumul Economic Mondial din 2007. Acest raport ierarhizează țările în funcție de oportunitățile economice și de angajare, de acces la educație și la servicii medicale.
„Țările cu o mai mare egalitate de șanse între sexe sunt și cele în care numărul fetelor și al băieților care au performanțe bune la matematică este aproape egal”, a spus coordonatoarea studiului.
Deși la nivel mediu nu există diferențe între performanțele fetelor și cele ale băieților, la un nivel mai înalt există diferențe, fapt legitimat până de curând prin teoria „variabilității ridicate a performanțelor masculine” – conform căreia băieții au fie rezultate foarte bune, fie foarte slabe la testele de matematică, comparativ cu fetele.
Cercetarea publicată recent infirmă, însă, această teorie, potrivit declarațiilor lui Mertz, perspectivele de viitor diferite fiind factorul care provoacă diferențe.
„Dacă fetele nu au oportunități de educație sau dacă știu că respectiva materie nu le oferă șanse în carieră, se concentrează pe altceva. De exemplu, dacă în 1970 numai 14% dintre diplomele de doctorat în științe aparțineau femeilor, în 2006, acest procent a ajuns la 49%”, a spus Mertz.