În sala cu vitralii din incinta Palatul Administrativ, imobil secular care găzduiește, deopotrivă, Prefectura și Consiliul Județean Suceava, s-a desfășurat luni, în prezența reprezentanților organizatorilor ediției pilot a Festivalului Poeziei Europene „Națiunea Poeților”, momentul conferirii trofeului acestei manifestări.
Trofeul festivalului
Realizat din metal de către artistul plastic sucevean Cezar Popescu, trofeul festivalului (reprezentând stilizat un porumbel avântat în zbor, sugerând – cu aripile deschise – o liră) a fost oferit fiecărui poet participant, precum și unor colaboratori altruiști implicați în acest proiect insolit.
Trofeul a fost înmânat de către scriitorul Ion Drăgușanul, inițiatorul și principalul organizator al manifestării, cel care a îndrăznit să viseze la primul și singurul festival liric al multiculturalității europene (antrenând în conturarea acestei acțiuni de anvergură și alți visători).
Gest care s-a petrecut însă, din păcate, într-o sală fără public, deși manifestarea a fost anunțată din timp.
Se pare că ideea preconcepută că noi, românii, cu precădere bucovinenii, suntem bucuroși de oaspeți și primitori nu are acoperire reală.
Din cei peste o sută de mii de locuitori ai Sucevei nu s-au găsit o sută să umple sala, lipsă fiind, desigur, și…poeții autohtoni.
Urme în Bucovina
Desfășurat în intervalul 12 – 20 august a.c. Festivalul Poeziei Europene „Națiunea Poeților” a lăsat în Bucovina câteva „urme” semnificative.
Festivalul a reunit la Suceava 17 oaspeți străini, din nouă țări, care au părăsit ieri municipiul reședință de județ pentru a încheia festivalul astăzi, tot într-un cadru bucovinean, în pridvorul casei din Fundu Moldovei din Muzeul Satului din București.
Cărților editate cu acest prilej (antologia „Națiunea Poeților, în care poeziile selectate sunt publicate atât în limba autorului, cât și în traducere în limba română, „Antologia poeziei bucovinene” și monografia „Societatea Scriitorilor Bucovineni”, semnată de Ion Drăgușanul), numărului special al „Revistei Bucovinei” (revistă care are un motto profetic de Constantin Loghin – „Numai atunci când cu toții ne vom simți trup din trupul Bucovinei, durere din durerea ei, suflet din sufletul ei, suferință din suferința ei, numai atunci ne vom arăta vrednici de Bucovina”) și expoziției cu portretele poeților participanți realizate de graficienii Ovidiu Ambrozie Bortă – BOA și Cătălin Alexandru Chifan li s-au adăugat câteva semne de înveșnicire.
Piatra de temelie a Festivalului „Națiunea Poeților”
Au fost amplasate în două imobile publice, respectiv Palatul Administrativ și Muzeul de Istorie din Suceava (fără să fie dezvelite în ceremonii cu tam-tam), plăcile basorelief cu efigiile lui Franz cavaler Des Loges, primarul Sucevei între anii 1891- 1913, edilul în timpul căruia orașul a căpătat demnitatea unei adevărate capitale de district din Ducatul Bucovinei, și Karl A. Romstorfer, arhitectul „conservator și director cezaro-crăiesc”, cel care a întreprins primele săpături la Cetatea de Scaun dezgropând monumentul din țărână.
Și s-a mai amplasat cu acest prilej, în incinta Muzeului Satului Bucovinean, Piatra de temelie a Festivalului „Națiunea Poeților”, piatră pe care a rămas însemnat în opt limbi genericul acestui festival, generic pe care-l vor duce cu ei în țările lor, odată cu trofeul primit, toți poeții participanți.
„Poeți europeni despre Bucovina”
Și încă sunt lucruri care mai urmează să se întâmple, pentru că, așa cum s-a convenit la final, toți oaspeții vor scrie câte un text pe care-l vor publica în gazetele și revistele din străinătate, texte care vor fi trimise și la Suceava, unde, traduse în limba română, vor fi tipărite într-un volum cu titlul „Poeți europeni despre Bucovina”.
Sperăm să nu scrie și despre cum au fost „onorați” cu prezența de către autorități și de public, precum și de către scriitorii locali, căutători de glorie pe meleaguri străine.