Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat că va încerca să convingă reprezentanții FMI să fie de acord ca CFR Marfă să nu mai fie privatizată.
„Când toate țările își fac propriile companii de transport marfă, noi o vindem. Dar e un angajament pe care domnul Băsescu (președintele Traian Băsescu, n.r.) l-a luat în fața FMI, și angajamentele cu FMI trebuie respectate. Eu voi încerca să conving FMI să nu vindem CFR Marfă, dacă voi putea. Dacă nu, mă voi supune angajamentelor, bineînțeles”, a declarat Fenechiu agenției MEDIAFAX.
Întrebat ce companii din subordinea instituției vor fi privatizate, ministrul nu a făcut nominalizări, afirmând că de la preluarea mandatului a avut discuții cu mai mulți consultanți, iar deciziile vor fi luate după „analize temeinice”.
„Există mai multe soluții de eficientizare a companiilor, există managementul privat, există vânzarea unor pachete minoritare de acțiuni către acționari strategici care să vegheze la transparența decizională a companiilor, există posibilitatea vânzării unor pachete majoritare sau privatizarea integrală”, a spus Fenechiu.
El a precizat că în prezent există discuții și propuneri de strategii pentru companii precum CFR Marfă, CFR Călători, Tarom și pentru aeroporturi.
„Eu vin din business-ul privat și am mulți prieteni, mulți cunoscuți, proprietari, acționari în mari companii. Orice manager adevărat, orice om care știe business, își vinde afacerea în momentul în care ea este în vârf. Nu știu cum Dumnezeu statul vinde afacerile numai când acestea sunt la pământ, adică atunci când ia cei mai puțini bani pe acestea. Vreau să încerc să conduc ministerul cum mi-aș conduce propria companie”, a adăugat Fenechiu.
Premierul Victor Ponta a declarat, marți, că membrii Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) se vor reuni la sfârșitul lunii ianuarie pentru a discuta inclusiv despre situația CFR Marfă, arătând că aceasta pierde în continuare „cam toate contractele”, iar statul nu dispune de banii necesari pentru a investi în companie astfel încât să facă față concurenței cu firmele private.
„CFR Marfă a fost trecut ca privatizare majoritară în scrisoarea de intenție din februarie 2012. Anul trecut, în ultima ședință de CSAT, a fost o decizie să nu vindem CFR Marfă și avem ședință acum, la sfârșitul lunii ianuarie, când o avem din nou pe ordinea de zi. Problema cu CFR Marfă este următoarea: în continuare pierde cam toate contractele, nu am reușit, o să punem zilele acestea manageri privați, dar managerul privat nu știu dacă poate să… și nu sunt bani de investiții, și atunci cei din privat, pentru că sunt companii private care investesc care se descurcă mai bine, practic în fiecare zi câștigă din CFR Marfă”, a spus Ponta la Realitatea TV.
Întrebat de ce vrea să vândă CFR Marfă și dacă această companie trebuie neapărat vândută în condițiile în care alte state nu și-au cedat acțiunile la companii feroviare de marfă, premierul a explicat că statul român nu dispune în prezent de banii necesari pentru a investi în companie astfel încât să facă față concurenței cu firmele private.
Anterior, premierul afirmase că atât el, cât și președintele Traian Băsescu trebuie să discute cu delegația FMI referitor la CFR Marfă, explicând că, dacă România s-a râzgândit în ceea ce privește privatizarea acestei companii, și partenerii financiari externi trebuie să fie de acord.
Guvernul s-a angajat față de FMI, în cadrul acordului de tip preventiv aflat în derulare, să vândă participații deținute de stat la companii strategice din domeniile energiei și transporturilor, inclusiv Transgaz (15%), Romgaz (10%), Hidroelectrica (10%), Nuclearelectrica (10%), Oltchim (privatizare integrală), CFR Marfă (privatizare pachet majoritar), Tarom (20%), Electrica Furnizare și cele trei companii de distribuție ale Electrica (participații majoritare.
Guvernul trebuie astfel să vândă prin licitație cu strigare un pachet de acțiuni reprezentând 100% din capitalul social al companiei, precum și pachetul care va fi deținut de stat în urma conversiei datoriilor societății în acțiuni și cel rezultat în urma compensării datoriilor CFR Marfă către CFR SA.
La sfârșitul lunii noiembrie, președintele și premierul au avut însă o întâlnire la finalul căreia surse oficiale au declarat agenției MEDIAFAX că cei doi au convenit să amâne privatizarea CFR Marfă, apreciind că momentul actual nu este prielnic pentru astfel de operațiuni.
Inițial, Guvernul s-a angajat față de FMI să vândă doar 20% din acțiunile CFR Marfă, dar ulterior s-a decis în Consiliul Suprem de Apărare a Țării să fie vândut un pachet majoritar de acțiuni.
Ministerul Transporturilor a anunțat anul trecut că își asumă privatizarea CFR Marfă până în decembrie 2012, dar ulterior a comunicta că procedura este întreruptă întrucât strategia de privatizare nu a primit avizul CSAT.