Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, afirmă că situația economică din România „nu este în cea mai bună formă”, dar este mulțumit de activitatea Guvernului și crede că acțiunile actualului Cabinet vor determina o creștere reală în buzunarele oamenilor, la începutul anului viitor.
„Cred cu tărie că ceea ce încearcă actualul guvern să facă va aduce România în situația în care la începutul anului viitor se va vedea și în buzunarele oamenilor o creștere reală. Cel mai important lucru pe care trebuie și avem obligația să-l facem astăzi este acela de a atrage cât mai repede, de a aduce fondurile europene în România. Sunt atât de mulți bani care vin gratis și sunt bani care rămân în marea lor majoritate în economia reală, încât putem cu siguranță să se vadă o creștere reală în buzunarul oamenilor. (…) Al doilea lucru pe care trebuie să-l facem este acela de a începe să facem performanță în companiile din România. Acest management performant pe care ni-l cere Comisia Europeană consider că este binevenit. Dacă îl vom implementa cu succes, vom vedea și rezultatele”, a spus ministrul la emisiunea „După 20 de ani”, difuzată duminică de Pro TV.
El a precizat că Programul Operațional Sectorial de Transport, gestionat de ministerul Transporturilor, are în prezent rata cea mai redusă de absorbție, dar se angajează ca până la finele exercițiului financiar, rata să fie cea mai ridicată dintre toate programele sectoriale.
„Astăzi, cu toate că sunt doar de patru luni în minister, am o rată de contractare de peste 80%”, a spus oficialul.
Potrivit ministrului, Comisia Europeană a dat un acord de principiu pentru introducerea metroului în axele de finanțare europeană pentru perioada 2007-2013, iar în condițiile în care vor exista bani europeni se va putea lucra la „foc continuu”, iar Magistrala V (Drumul Taberei – Universitate) ar putea fi finalizată până în 2016.
„Avem o discuție foarte avansată cu domnul primar Oprescu și cu cei din Ilfov, pentru că Autoritatea Metropolitană de Transport vrem să fie sub tutela primăriei municipiului București, a Consiliului Județean Ilfov și parțial și a Ministerului Transporturilor. Această autoritate să se ocupe de tot transportul public de călători în București și în localitățile învecinate. Operarea metroului va fi în subordinea acestei autorități metropolitane, iar dezvoltarea metroului va rămâne în continuare la Ministerul Transporturilor”, a adăugat Fenechiu, răspunzând unei întrebări.
Pe de altã parte, el a afirmat că și-ar dori ca România să nu mai aibă nevoie de un acord cu FMI.
„Eești asistat doar atunci când nu poți să rezolvi niște lucruri, când ești incompetent. Eu vreau să nu mai fim o nație de asistați, ci să fim o nație pe picioarele noastre, dar acest lucru nu-l putem face decât în momentul în care economia funcționează”, a spus ministrul Transporturilor.
El a precizat însă că la jumătatea anului se va pune problema prelungirii acordului.
„Multe obiective nu sunt îndeplinite, începând de la arierate, continuând cu privatizarea companiilor și multe altele. Dincolo de asta, noi avem în continuare nevoie de banii de la FMI, pentru că ei din nefericire au fost luați și tocați”, a afirmat oficialul.
Întrebat dacă este nevoie de alți bani de la FMI, Fenechiu a spus că nu crede acest lucru, în condițiile în care România se găsește într-o situație economică care îi permite să se împrumute foarte ieftin de la multe instituții financiare din lume.
„Eu vreau să vă spun că de când sunt ministru al Transporturilor am foarte multe oferte. (…) Am lansat un memorandum în Guvern prin care intenționez să realizăm, eu voi propune zece parteneriate mari public-private sau concesiuni în România, și o să-i propun premierului o soluție prin care vom putea investi în următoarea perioadă în jur de 10 miliarde de euro în infrastructura românească, prin parteneriate public-private. Am găsit soluția financiară pentru a face acest lucru”, a spus Fenechiu, fără să ofere detalii.
Guvernul a decis în martie să transmită FMI o scrisoare în care să solicite oficial prelungirea cu trei luni a actualului acord stand-by și începerea discuțiilor pentru încheierea unui nou aranjament, document care va fi semnat de ministrul Finanțelor și guvernatorul Băncii Naționale a României.
La începutul acestui an, Guvernul a solicitat FMI ca evaluarea acordului stand-by să fie discutată de Consiliul Director al instituției în luna mai, pentru a avea timp să îndeplinească o serie de precondiții care privesc angajamente întârziate și evoluția bugetară, iar o nouă misiune ar urma să vină la București în iulie.
România are în derulare un acord preventiv cu FMI și UE în valoare de 5 miliarde euro, fonduri care nu vor fi accesate decât în caz de necesitate.
Actualul acord a fost parafat în primăvara anului 2011, odată cu închiderea înțelegerii începute în 2009.