Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat, vineri, că privatizarea CFR Marfă a avut loc „cu pistolul la tâmplă”, însă au fost respectate toate prevederile legale și speră ca viitorul companiei să-l urmeze pe cel al Petrom, chiar dacă sunt transferate datorii de 100 de milioane de euro.
„Sunt dispus și stau în fața oricui contestă această privatizare, nu ne-am abătut absolut deloc de la litera și spiritul legii”, a spus ministrul Transporturilor despre privatizarea CFR Marfă.
El a fost întrebat dacă a fost o privatizare „cu pistolul la tâmplă”, sub presiunea FMI.
„Da, a fost o privatizare cu pistolul la tâmplă, dar asta nu a înseamnat că am încălcat cu ceva legislația română sau orice tip de principii privind privatizarea”, a replicat Fenechiu.
Ministrul a susținut că nu au nicio valoare contestațiile companiilor în ceea ce privește procesul de privatizare, finalizat cu desemnarea Grup Feroviar Român, deținut de omul de afaceri Gruia Stoica, drept câștigător al licitației.
Fenechiu a susținut că nu crede că-și permite cineva în România „să arunce 10 plus 18 milioane de euro așa … nici măcar de dragul FMI”.
Ministrul Transporturilor a precizat că banii din privatizarea CFR Marfă vor intra în bugetul statului, prin Ministerul de Finanțe, pentru diminuarea deficitului.
„Eu mi-aș dori ca cei care au cumpărat CFR Marfă să dezvolte această companie și statul în fiecare an să nu mai plătească de la buget subvenții, ci să primească de la companie dividende. În momentul ăla abia cred că ne-am atins obiectivele”, a spus Fenechiu.
El a menționat că statul, în calitate de acționar minoritar la CFR Marfă, va trebui să vegheze asupra problemelor angajaților, asupra parcursului financiar al companiei.
„Eu mi-aș dori ca această companie să urmeze un viitor de tipul OMV și nu de tipul Mechel”, a completat ministrul.
Fenechiu a afirmat că, în ceea ce privește parcursul financiar al CFR Marfă, corpul de control analizează activitatea acestei companii din 1996 până în 2012, analiza urmând să fie dată publicității.
Oficialul a precizat că reprezentanții ministerului la Bruxelles au trimis scrisori de invitație la privatizarea CFR Marfă către toate marile companii din Europa, iar peste 12 companii și-au manifestat intenția de a participa la privatizare.
„Din nefericire, anul 2012 a fost un an prost pentru transportul de marfă din Europa, multe companii au terminat anul pe pierderi și există reglementări clare în țările membre că atunci când nu ai profit nu ai dreptul să faci investiții în anul următor”, a explicat Fenechiu, menționând că GFR a îndeplinit inclusiv condițiile inițiale din caietul de sarcini din prima procedură de privatizare.
Fenechiu a susținut că în prezent CFR Marfă mai are datorii de aproximativ 100 de milioane de euro, pe care le va prelua GFR.
În plus, ministrul a fost întrebat dacă există garanții asupra promisiunilor făcute de GFR pentru viitoare investiții în CFR Marfă. „Nu, atât timp cât în caietul de sarcini nu sunt cerute, nici nu pot să cer garanții. Aceasta este o acțiune pe care și-a asumat-o de bună voie investitorul. Nu pot să-i cer garanții. Dacă va face sau nu va face aceste investiții rămâne de văzut, dar nu erau condiții în caietul de sarcini”, a răspuns Fenechiu.
Grup Feroviar Român, deținut de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat câștigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acțiuni și asumându-și investiții de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiții de mediu, a anunțat joi Fenechiu.
Grupul Feroviar Român va plăti integral prețul, după ce ministerul a respins cererea de plată în rate, iar contractul va fi semnat cel mai probabil săptămâna viitoare.
Termenul pentru plata acțiunilor este de maximum două luni de la semnarea contractului de privatizare.
Desemnarea unui câștigător până vineri, 21 iunie, în procesul de privatizare a CFR Marfă, a reprezentat o precondiție pentru ultima evaluare a acordului cu FMI, programată pentru 26 iunie.
În ultima etapă a privatizării a participat doar Grup Feroviar Român, după ce asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup – Donau Finanz și compania americană OmniTRAX s-au retras.
Grup Feroviar Român este al doilea mare operator de transport feroviar de marfă din România și face parte din grupul Grampet, controlat de Stoica.
Grupul este cel mai mare jucător privat din sectorul transportului feroviar din România și unul dintre principalii competitori la nivelul Europei Centale și de Sud-Est, asigurând servicii de transport și logistică în mai multe țări europene.