Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, afirmă că după cedarea a 51% din acțiunile CFR Marfă statul român va putea împiedica vânzarea companiei la fier vechi, iar condițiile restrictive impuse în caietul de sarcini nu vor permite înscrierea la licitație a unor „geambași”.
“Aici statul român are 49% din acțiuni. Cu 49% din acțiuni poți oricând să oprești pe cineva să vândă la fier vechi, și suntem totuși în România, și este statul român. (…) Dacă este rea-voință, dacă este vorba de mită, de șpagă, de interese, se poate întâmpla orice și cu o companie din România, pentru că, haideți să fim serioși, astăzi noi putem spune că am vândut compania la fier vechi, atât timp cât 2 miliarde și ceva de lei sunt datorii. Aceste datorii au fost create, cum am spus, datorită slabei performanțe a celor care au condus-o și hoțiilor”, a spus oficialul, la emisiunea „După 20 de ani”, difuzată duminică de Pro TV.
Fenechiu spune că și-ar dori ca privatizarea să fie realizată cu o companie care să dezvolte transportul feroviar de mărfuri în România.
„Nu va putea veni un geambaș de fier vechi pentru că noi am pus niște condiții restrictive în acest caiet de sarcini, pentru că dorim să vină o companie care să dezvolte CFR Marfă, nu să o ducă la fier vechi. (…) Trebuie să aibă 10 milioane euro în cont numai pentru a fi acceptat la privatizare, trebuie să aibă scrisoare de confort pentru toată suma minimă de 180 de milioane de euro, cât este suma de pornire”, a arătat ministrul Transporturilor.
În plus, investitorii interesați trebuie să aibă afaceri anuale de 300 milioane euro și experiență seminificativă în domeniu.
Ministrul Transporturilor spune că statul nu mai poate transforma CFR Marfă într-o companie profitabilă, în contextul în care compania are în prezent datorii de 2,3 miliarde lei, din care 1,5 miliarde lei către stat, și active evaluate la aproximativ 1,3 miliarde lei. Ștergerea datoriilor companiei nu poate fi realizată decât în cazul privatizării.
Pe de altă parte, Fenechiu a reiterat că nu a fost de acord cu privatizarea companiei, dar că aceasta a fost impusă de acordul financiar încheiat de România cu FMI, BM și CE.
„Eu nu am vrrut să o scot nici sub acest acord, nu știu dacă știți istoria. Era în fața mea reprezentantul FMI, m-am uitat în ochii lui și l-am întrebat: «Scuzați-mă, dumneavoastră, în țara de unde veniți, statul dumneavoastră are o companie de transport marfă?». Și mi-a zis “Da”. Și l-am întrebat: «De ce nu ne lăsați și pe noi românii să avem propria noastră companie de transport marfă, cum au toate țările din Europa, sau aproape toate»? Și mi-a răspuns (…) că de câțiva ani de zile guvernele care s-au perindat promit FMI și organizațiilor internaționale că vor aduce conduceri performante care vor reabilita aceste societăți. «Și de fiecare dată când am venit am găsit mai rău, nu mai bine». (…) A fost o cerință imperativă, în condițiile în care nu rezolv această problemă până în luna mai, nu putem prelungi acordul stand-by cu Fondul Monetar Internațional”, a explicat Fenechiu.
Ministrul a afirmat că a încercat să negocieze pe această temă, iar discuțiile cu reprezentanții FMI au fost „chiar dure”.
„Credeți că nu am capacitate de negociere? Sau credeți că i-am iertat vreo clipă? Să știți că nu sunt cel mai comod interlocutor al instituțiilor internaționale din cauză că eu de regulă nu le spun ce vor ei să audă, ci le spun ce cred eu, și din cauza asta chiar am anumite probleme. Dar de fiecare dată le voi spune ce cred eu, pentru că așa cred că este important”, a spus ministrul.
Fenechiu adăugat că privatizarea a fost necesară și pentru a nu se ajunge în situația unor penalizări pe fondurile europene.
„După cum știți, eram amenințați și cu pierderea a 10% din fonduri în cazul nerealizării acestei chestiuni. (…) Poziția lor inițială a fost privatizare totală. Eu am reușit, și prin ceea ce am făcut din punct de vedere financiar și legal, legislativ, să vindem doar 51% din companie, ceea ce de fapt înseamnă o asociere, nu înseamnă neaparat o vânzare totală”, a continuat ministrul.
Fenechiu a anunțat în februarie noua conducere a CFR Marfă, formată din economiști, ingineri și juriști, despre care a spus că nu vor avea contribuții directe în privatizare dar ar trebui „să mai repare ceea ce se mai poate repara” în activitatea companiei.
„Pentru mine, managementul performant de la CFR Marfă este o experiență plăcută, pentru că, vreau să vă spun că într-o lună și ceva de când sunt acolo au reușit să câștige la licitație primele două contracte. De ani de zile CFR Marfă nu a mai câștigat niciun contract. Paradoxal, pierdea toate licitațiile la care a participat, în favoarea unor companii private, și ceea ce este și mai important este că cele două contracte le-a câștigat, le-a preluat de la alte companii, deci și-a mărit portofoliul”, a spus ministrul.
Compania CFR Marfă a anunțat vineri că Aysun Mustafa și-a dat demisia din funcția de președinte și de membru al Consiliului de Administrație în data de 3 aprilie 2013, respectiv 10 aprilie 2013, din motive personale. El a fost înlocuit de administratorul Liviu Radu în această poziție.
În afară de Aysun Mustafa, restul administratorilor numiți la vremea respectivă sunt Alexandru Dragoș Drăghici (jurist), cu experiență managementul unor companii naționale și multinaționale, Liviu Radu (inginer), Bogdan Constantinescu (economist), Dan Constantinescu (inginer), Ionuț Georgescu (jurist) și Dan Belcea (economist). Drăghici este și directorul general al companiei.
Privatizarea CFR Marfă este unul din angajamentele asumate de Guvern prin acordul cu FMI.
Licitația pentru pachetul de 51% din acțiunile CFR Marfă va porni de la un preț de 180 milioane de euro, iar câștigătorul licitației va fi stabilit la jumătatea lunii iunie.
Procedura va avea trei etape – precalificare, negociere pe bază de oferte preliminare și neangajante, respectiv licitație cu ofertă în plic.