Transferul spitalelor CFR din portofoliul Ministerului Transporturilor în cel al Ministerului Sănătății va fi aprobat de Guvern posibil săptămâna viitoare prin ordonanță de urgență, a anunțat ministrul Transporturilor, adăugând că avizul negativ al CES „trebuie să existe”, dar este facultativ.
„Motivele care au stat la baza acestui aviz negativ cred că ar trebui să vi le spună dumnealor (reprezentanții Consiliului Economic și Social-n.r.). Eu vreau să spun că prin această ordonanță nu pleacă niciun medic acasă, nu se întâmplă altceva cu aceste spitale decât că își schimbă șeful. Nu cred că Ministerul Transporturilor are know-how-ul pentru organizarea sistemului de sănătate și că 13 spitale puteau să asigure niște servicii de sănătate dedicate celor care au fost sau sunt angajați la Ministerul Transporturilor, la ora actuală rețeaua sanitară permite realizarea tuturor serviciilor în orice spitale. Dacă cineva îmi va da niște argumente puternice sunt gata să opresc, dar nu a venit nimeni până acum să-mi dea niște argumente solide, doar această problemă legată de sindicatele din aceste spitale”, a spus ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.
El a precizat că cele două spitale CFR din București își vor păstra deocamdată actualul statut.
Cele 13 spitale CFR din țară vor trece din subordinea Ministerului Transporturilor (MT) în cea a Ministerului Sănătății (MS), în timp ce Casa Asigurărilor de Sănătate a MT își va înceta activitatea, potrivit unui proiect de ordonanță aflat în dezbatere publică pe site-ul MT până la 30 ianuarie.
Rețeaua sanitară a Ministerului Transporturilor numără 15 unități sanitare cu paturi, amplasate în zonele în care se află regionalele Căilor Ferate, dintre care două în București, respectiv Spitalul Clinic nr. 1 Căi Ferate Witting și Spitalul Clinic nr. 2 Căi Ferate, și cele de la Iași, Cluj-Napoca, Timișoara, Oradea, Brașov, Sibiu, Ploiești, Constanța, Galați, Pașcani, Craiova, Simeria și Drobeta-Turnu Severin.
Aceste unități pun la dispoziția personalului din transporturi cu atribuții în siguranța circulației și navigației servicii medicale care sunt decontate de Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor Construcțiilor și Turismului (CASMTCT), aceasta fiind și caracteristica acestei rețele sanitare, se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanță a Guvernului.
Cele 13 spitale din provincie ar urma să fie preluate de Ministerul Sănătății pe bază de protocol predare-preluare în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței.
Surse guvernamentale au explicat recent, pentru MEDIAFAX, că spitalele Ministerului Transporturilor din București vor rămâne în subordinea acestui minister întrucât dețin echipamente speciale investigațiilor medicale necesare angajaților din transporturi cu atribuții în siguranța circulației și navigației.
Sumele alocate în bugetul de stat pe 2013 pentru Ministerul Transporturilor, aferente celor 13 spitale, se transferă în bugetul MS cu aceeași destinație, după semnarea protocolului de preluare, până atunci unitățile sanitare urmând să fie finanțate din bugetul MT, potrivit proiectului de ordonanță.
La sfârșitul anului trecut, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, spunea că spitalele CFR din țară vor fi transferate către autoritățile locale și județene sau către Ministerul Sănătății, în timp ce pentru cele două din București s-ar putea face excepție, acolo existând „niște finanțări europene”.
„S-ar putea să fie două excepții pentru spitalele din București. La cele două spitale există niște finanțări europene și nu sunt convins că voi găsi modalitatea de a le transfera cu tot cu aceste proiecte. Dacă vom fi puși în situația de a risca pierderea proiectelor, evident că le vom păstra la minister până când se finalizează proiectele. Voi discuta și cu oficialii europeni pentru a le transfera cu totul, așa mi se pare corect”, a spus Fenechiu.
La rândul său, premierul Victor Ponta a declarat, în 15 ianuarie, că spitalele CFR, cu excepția celor din București, ar trebui să treacă în sistemul Ministerului Sănătății.