Femeia mileniului III și-a fixat noile standarde: feminitate suficientă, cât bărbații să întoarcă un pic capul, și masculinitate cât este nevoie pentru a impune respect. Noile tendințe sunt prezente și în modă, mesajul colecțiilor recente fiind clar: femeile vin la putere.
Dacă este adevărat că moda este o oglindă a societății, prezentările de modă recente pot fi considerate un semn că este pe cale să se întâmple ceva. Cu ocazia Festivalului „Milano Moda Donna” s-a văzut în mod clar că, și în lumea modei, tema centrală este din nou puterea feminină, însă cea în adevăratul sens al cuvântului. Designerii s-au săturat de fetișcanele mereu cu zâmbetul pe buze, care de care mai „pisicoase” și cu nurii la „vedere”, mulțumite doar să fie folosite drept obiecte de decor. În ultimul timp, acesta pare să fie asul din mânecă al femeilor, mult prea preocupate să îi cucerească pe reprezentanții sexului tare, care se lasă seduși de atâta feminitate. Doamnele modei, de la Frida Giannini, designer la Gucci, și până la Alberta Ferretti, de la Veronica Etro la Mariella Burani, par să spună, prin propriul limbaj, că a venit vremea să înceapă lupta pentru putere, în adevăratul sens al cuvântului, acea putere care duce la funcțiile de conducere, tipul de putere deținut de noul cancelar german Merkel sau Michelle Bachelet – prima femeie președinte a statului Chile. De cealaltă parte, ca și cum s-ar fi pus de acord, se află stiliștii de sex masculin, care insistă să apere o modă făcută din paiete și volane, din transparențe și aluzii. Cavalli propune un look de păpușă și până și Giorgio Armani a prezentat doar rochii de seară, ca și cum femeile nu ar face nimic în restul zilei.
Femeia imperator
Dolce&Gabbana propune o femeie Napoleon, un imperator în versiune feminină, cu splendide rochii de seară, cu croieli imperiale, transparente și pline de pietre prețioase. La fel de reușite sunt și costumațiile de zi, cu pantaloni stretch și cizme, elegante taioare și rochii ce amintesc de uniformele militare din secolul XVII. Krizia aduce pe podium o femeie a la Greta Garbo, însă recreată în versiune pop. Stilista a dorit în acest fel să aducă un omagiu celei supranumite „divina” marelui ecran, însă îmbrăcată în versiune pop, cu smoking, geci masculine, trenciuri lungi din cașmir și costume din catifea neagră și cu manșete rigide și albe. Laura Biagiotti a propus așa numita „art lady”, în colecția sa triumfând culoarea. Rochiile sale de seară din catifea și tul sunt decoltate, în nuanțe futuriste, combinate cu mănuși din cașmir lungi până la cot. Femeia propusă de John Richmond este una puternică și rafinată, acesta unind metalul și tulul pentru a oferi un stil rock sofisticat, cu taioare negre pentru timpul zilei, însă și non-conformiste pentru o seară în discotecă. Miuccia Prada își anunțase de ceva timp o „colecție feministă”, exemplul ei fiind urmat de multe colege din branșă: Alberta Ferretti a abandonat șifonul și a ales stofele închise la culoare și formele impunătoare pentru a crea impresia unei femei elegante și inteligente, care știe ce vrea și știe cum să se îmbrace.
Femeia Gucci – pregătită să intre în ședință
Tânăra Veronica Etro a adus în scenă femeia aflată în căutarea puterii: colecția sa, inspirată din anii 500, a fost „pigmentată” cu inelele cu sigiliu și diademele de regine, decorațiuni metalice și insigne războinice. Mariella Burani a luat atitudine și s-a declarat sătulă să îmbrace doar femei false, precizând că în realitate, viața unei femei este bogată, bine articulată, plină de idei și inovații ingenioase, cum ar fi cea de vopsire a rochiei de mireasă, pentru a o putea folosi și în alte ocazii. Frida Giannini, un designer de 34 de ani, care în zilele fierbinți ale feminismului era doar un copil, a prezentat o nouă versiune a femeii puternice. Ea a adus pe podiumul de prezentare șocanții ani ’70, anii muzicii disco și rock, însă totuși anii unei femei elegante, îndrăznețe, seducătoare. Femeia Gucci poartă taior și pantaloni potriviți pentru ședințele consiliului de administrație: perfecți, călcați la dungă, albi sau negrii, însă și aurii pentru seară, suficient de feminini cât să atragă atenția și masculini cât să impună respect. Semnele dorinței de putere sunt peste tot: în rochiile scurte și decoltate în spate, în cizmele negre, în care intră perfect pantalonii, în taioarele perfecte. Atlazul consistent, mătasea imprimată, gecile de motociclist din piele fine, fustele scurte combinate cu ciorapi asortați și autoritarii pantofi cu toc, și chiar și decolteurile adânci, însă hotărâte, fără brizbizuri, toate oferă o imagine feminină curată, extrem de promițătoare și deloc amenințătoare.
(Click News)
