Femeile din România preferă să se uite la televizor împreună cu prietenii ori familia, potrivit unui studiu pus la dispoziția MEDIAFAX de Discovery Networks, care l-a realizat pentru a identifica preferințele de vizionare ale femeilor din șase țări, înainte de lansarea televiziunii TLC în România.
În contextul lansării internaționale, inclusiv în România, a TLC, unul dintre cele mai bine cotate posturi TV pentru femei din Statele Unite, Discovery Networks International a realizat, în perioada august-septembrie 2010, un studiu cu scopul de a identifica preferințele de vizionare ale femeilor și de a adapta grila de programe a TLC la profilul publicului din fiecare țară în care postul urma să fie lansat.
Studiul s-a bazat pe un set de focus grupuri și chestionare, la care au participat 400 de femei din șase țări: Suedia, Olanda, Italia, Rusia, Polonia și România.
Astfel, statutul de femeie este perceput diferit în funcție de contextul cultural în care aceasta trăiește, potrivit rezultatelor studiului. În funcție de cum se percep pe sine, de interese, stil de viață și context socio-cultural, femeile aleg să urmărească anumite posturi și programe TV.
Potrivit studiului, femeile din România sunt interesate să descopere experiențe și lucruri noi atunci când vine vorba de programele TV, pentru a găsi informații utile și noi surse de inspirație în vederea îmbunătățirii stilului lor de viață. Rutina zilnică, programul de lucru foarte încărcat le determină pe de o parte să fie foarte bine organizate, pentru a reuși să facă față provocărilor. Pe de altă parte, le motivează să își dorească să vadă și altceva, să învețe lucruri noi și să-și lărgească orizonturile. Din acest punct de vedere, programele care oferă informații utile și soluții pentru problemele cotidiene sunt foarte apreciate în rândul publicului feminin din România. În același timp, româncele și-au manifestat cu precădere interesul pentru programele TV care abordează teme precum: familie, carieră, relații interpersonale, gastronomie, modă, design interior, sănătate și călătorii.
În ceea ce privește modalitatea de vizionare, în România, spre deosebire de alte țări, mai mult de jumătate dintre femeile intervievate au declarat că, de obicei, preferă să se uite la televizor împreună cu prietenii ori familia. Astfel, vizionarea diferitelor programe TV reprezintă și o bună modalitate de petrecere a timpului liber cu ceilalți membri ai familiei și de identificare a unor modele de comportament sau experiențe de viață utile pentru dezvoltarea personală, se precizează în studiu.
Pe de altă parte, în Polonia, potrivit rezultatelor studiului, femeile sunt interesate tot de informații utile, dar sunt mai curioase și se află într-o permanentă competiție cu alte femei din dorința de a se afirma. Ele urmăresc tot ceea ce apare nou la televizor, tot ceea ce le poate ajuta să se perfecționeze și raportează tot ceea ce văd la propria lor persoană, astfel încât să învețe și să se autodepășească. Rezultatele studiului au indicat faptul că modelul ideal pentru femeile din Polonia este reprezentat de femeia americană: frumoasă, independentă, încrezătoare, cu o carieră de succes, care poate să facă tot ceea ce își dorește și este permanent interesată să găsească cele mai bune soluții, indiferent de tipul de problemă cu care se confruntă.
În ceea ce privește modalitatea de vizionare, spre deosebire de femeile din România, aproximativ 75% dintre respondentele din Polonia au spus că preferă să se uite singure la televizor, rezervându-și un moment doar pentru ele. Atunci când vor să împărtășească cu altcineva ceea ce văd, preferă să se uite cu familia.
În schimb, femeile din Rusia manifestă o dorință mare de a învăța cât mai multe lucruri noi și de a primi sfaturi despre cele mai variate aspecte ale vieții lor. Acestea preferă să mențină un echilibru între momentele de singurătate în fața televizorului și momentele în care pot împărtăși experiența TV cu familia. În Rusia, la fel ca în România, principala motivație pentru urmărirea programelor TV este învățarea unor lucruri noi, din dorința de a primi informații utile și păreri avizate. Cele mai apreciate programe TV sunt cele care abordează teme precum: relații, gastronomie, modă, animale, natură, călătorii.
În Olanda, folosirea televizorului în mod individual este mai răspândită. Femeile olandeze preferă să se uite singure la televizor, tocmai pentru a evita să fie judecate în vreun fel de partenerii lor, pe baza preferințelor în materie de programe. În privința motivațiilor de vizionare, învățarea de lucruri noi nu este la fel de importantă pentru femeile olandeze (ca în cazul celor din România, Rusia, Polonia), acestea fiind mai atrase de programe de divertisment, care să le ducă într-o lume cu totul aparte, cu povești extraordinare și subiecte atractive. Cele mai interesante subiecte urmărite la televizor sunt cele legate de medicină/ sănătate, investigații și suspans.
În schimb, femeile suedeze, deși visătoare, sunt foarte bine ancorate în realitate, potrivit studiului. Acestea nu sunt procupate de drepturile sau independența femeilor, deoarece aceste aspecte sunt bine stabilite în societatea în care trăiesc. În Suedia, ca și în România, femeile preferă să urmărească programele TV împreună cu familia, pentru a petrece mai mult timp în compania acestora. Gastronomie, relații de cuplu sau modă sunt printre cele mai atractive subiecte de programe TV pentru femeile din Suedia.
Televiziunea de divertisment pentru femei TLC emite, începând de joi de la ora 06.00, și în România, postul fiind disponibil în acest moment în pachetele de bază ale companiilor UPC și AKTA, potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX joi de Discovery Networks.