Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” îi solicită premierului Victor Ponta să treacă de bariera promisiunilor făcute de guvernanții care s-au perindat pe la Palatul Victoria și să realizeze, împreună cu sindicatele, o reformă reală a sistemului educațional.
Sindicaliștii îi cer premierului o întâlnire în perioada imediat următoare, pentru a stabili împreună măsurile necesare pentru o reformă reală a sistemului de învățământ.
Federația „Spiru Haret” îi aduce în atenție lui Ponta situația „deosebit de gravă în care se află învățământul românesc”, care a revenit în prim-plan printr-un „regretabil show mediatic” vizând școala românească, la care au participat și unele instituții ale statului.
„Acest spectacol a venit să arate încă o dată, dacă mai era nevoie, că, în România, învățământul, domeniu strategic al oricărei națiuni și prioritate națională, suferă și este măcinat în substanța sa de diverse maladii, intra și extra sistemice. Este un lucru evident. Îl știm și noi, îl știți și dumneavoastră. De fapt, îl știu toți românii, inclusiv politicienii. De la părintele care aleargă luni bune pentru a-și înscrie copilul la grădiniță, până la cadrul didactic – care, atunci când primește salariul, nu știe ce să facă mai întâi cu puținii bani câștigați – la societatea civilă și, chiar la beneficiarul direct, elevul (pus formal în diferite roluri de decizie), cu toții ne plângem de calitatea învățământului. Cu toate acestea niciun factor de decizie nu își asumă rezolvarea acestor probleme”, consideră sindicaliștii.
Ei îi transmit lui Victor Pinta că are șansa de a fi întâiul premier care poate și trebuie să readucă învățământul la o stare de normalitate, propunându-i o serie de soluții identificate în urma dezbaterilor din ultimii ani.
„În ceea ce privește finanțarea, considerăm că este obligatoriu ca învățământul să primească, începând de anul viitor, procentul din PIB stabilit prin lege. În același timp, se impune renunțarea la finanțarea per elev. Acest lucru poate conduce direct la o salarizare motivantă, pe criterii de performanță, pentru resursa umană din sistem, dar și pentru cei care vor să acceadă la o funcție didactică. De asemenea, din acest buget consolidat s-ar putea acoperi și programul «Școala după școală», care ar ajuta atât copiii, cât și părinții”, mai spun reprezentanții federației sindicale.
O altă prioritate, în opinia sindicaliștilor, este depolitizarea sistemului, începând cu managementul acestuia.
„Este momentul ca selecția inspectorilor școlari/inspectorilor școlari generali să se facă pe criterii apolitice, iar alegerea directorului să se facă din rândul și cu avizul corpului profesoral al unității de învățământ, în baza unui concurs. De asemenea, consiliul de administrație trebuie să fie format în majoritate din angajați ai unității de învățământ, care cunosc cel mai bine problemele instituției și pot acționa în consecință. În privința reformei învățământului, pe lângă schimbările de curriculum anunțate deja de ministrul educației, credem că este nevoie de reînființarea școlilor profesionale și de stimularea agenților economici care să sprijine acest sistem”, se mai arată în comunicat.
Un alt punct important care trebuie regândit, din punctul de vedere al sindicaliștilor, este viața internă a școlii, în acest sens fiind necesar ca fiecare părinte să încheie un contract cu școala, prin intermediul căruia să-și cunoască drepturile și îndatoririle pe care le au față de aceasta, atât el, cât și copilul, dar și o înăsprire a regulamentelor școlare în privința comportamentului și a ținutei elevilor, cadrelor didactice, precum și de un cod etic al cadrelor didactice.
Federația „Spiru Haret” mai apreciază că este nevoie de o transformare a ordinii curriculare existente, dublate de dezvoltarea profesională a resursei umane din educație, centrată pe opțiuni de carieră orizontale, altele decât activitatea didactică la catedră, dar și de o reevaluare drastică a sistemului de autorizare și acreditare a unităților/instituțiilor de învățământ pentru a elimina, astfel, „fabricile de diplome”.
„Toate acestea nu pot fi realizate fără schimbarea Legii Educației Naționale, lege care a fost asumată de Guvernul Boc și care nu a fost discutată cu actorii sistemului educațional”, concluzionează Federația „Spiru Haret”.