Federația Mecanicilor de Locomotivă din România (FML) se opune privatizării CFR Marfă, considerând că această societate trebuie să rămână un operator național strategic în condiții de concurență cu operatorii privați.
Conducerea federației sindicale i-a trimis o scrisoare deschisă prim-ministrului Călin Popescu Tăriceanu, în care își exprimă nemulțumirea față de intenția de privatizare a Societății Naționale de Transport Feroviar Marfă.
În această scrisoare, Federația Mecanicilor de Locomotivă arată că se opune privatizării acestei societăți cu capital majoritar de stat, pentru că acesta este un operator feroviar care nu înregistrează pierderi și nu beneficiază de niciun fel de compensație de la bugetul de stat, fiind în concurență cu ceilalti operatori privați din transportul feroviar într-o piață liberă.
„Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă, cu un număr de peste 18 mii de salariați, operează atât în transportul local de mărfuri, cât și în transportul internațional, aflându-se în concurență neloială cu celelalte moduri de transport din România, în special, cu transportul auto prin faptul că, prin accizele plătite la achiziționarea motorinei contribuie de fapt la întreținerea infrastructurii rutiere naționale”, se arată în scrisoarea mecanicilor de locomotivă trimisă premierului.
În opinia sindicaliștilor, echitabil ar fi ca statul român să investească în egală măsură atât în infrastructura rutieră, cât și în cea feroviară.
„Acest lucru nu se întâmplă în realitate: în timp ce rețeaua rutieră beneficiază de investiții masive pentru întreținere, modernizare și dezvoltare, infrastructura feroviară este menținută la un nivel tehnic precar, la limita siguranței circulației, finanțându-se în principal din taxa de utilizare a infrastructurii, percepută de la operatorii de transport feroviar și dintr-o compensație modică primită de la stat”, potrivit documentului trimis premierului de reprezentanții mecanicilor de locomotivă.
Sindicaliștii susțin că finanțarea slabă din partea statului a infrastructurii feroviare duce la creșterea taxei de utilizare a infrastructurii și implicit pune într-o situație de concurență neloială și discriminatorie operatorii de transport feroviar față de cei din transportul rutier.
Conducerea federației susține că rezoluția adoptată de Biroul Executiv al FML și trimisă premierului a rezultat în urma unei analize profunde și documentate, care a avut la bază și realitățile din alte țări ale Uniunii Europene, unde operatorii naționali de transport sunt societăți comerciale cu capital majoritar de stat, sistemele de transport feroviar funcționând în structuri de holding.
„Mai mult decât atât, unele dintre aceste societăți comerciale străine (operatorii naționali de stat DB și OBB), au o poziție tot mai agresivă pe piața europeană de transport feroviar, dovedind un interes deosebit în vederea achiziționării operatorului de stat CFR Marfă. Or dacă operatorul național de transport feroviar de marfă se dovedește a fi o afacere profitabilă pentru DB și OBB, deci implicit pentru statul german, respectiv austriac, nu vedem rațiunea pentru care statul român este dispus să renunțe la CFR Marfă”, precizează sindicaliștii.
Mecanii de locomotivă amintesc că, o dată cu reorganizarea sistemului feroviar, din anul 1998, în societăți comerciale separate s-au creat premizele concurențiale pe piața de transport feroviar de marfă, astfel încât au fost create condițiile de înființare și funcționare a 28 de operatori feroviari privați care acoperă aproximativ 25 la sută din transportul feroviar de marfă.
În aceste condiții, conducerea federației consideră că CFR Marfă trebuie să rămâna un operator național strategic, în condiții de concurență cu operatorii privați și care să asigure, prin garanția statului, transportul de combustibil pentru centralele termice și nucleare, transporturile industriale pentru infrastructura publică, transportul ecologic.
În finalul scrisorii, sindicaliștii cer prim-ministrului să revină asupra deciziei de a privatiza CFR Marfă, precizând că FML se va opune acestei privatizări prin toate mijloacele disponibile, solicitând inclusiv sprijin la nivelul instituțiilor Uniunii Europene prin intermediul organizațiilor la care sunt afiliați.
Sindicaliștii adaugă că țările Uniunii Europene pun un accent deosebit pe susținerea căilor ferate în scopul descongestionării rețelelor de transport rutier și de reducere a poluării generate de mijloacele de transport.
Și membrii Federației Mișcare-Comercial au anunțat, în urmă cu o zi, că se opun privatizării CFR Marfă, considerând acest proces „o mare greșeală” pentru că nicio țară din UE, cu excepția Ungariei, nu are transportul feroviar de marfă privatizat.
„Noi nu am fost consultați cu privire la privatizarea Companiei CFR Marfă. Nu știm ce se va întâmpla cu salariații și clar ne vom opune, pentru că acest proces este o mare greșeală. Nicio țară din UE , cu excepția Ungariei, nu are transportul feroviar de marfă privatizat”, a declarat, joi, pentru MEDIAFAX, președintele Federației Mișcare-Comercial, Gheorghe Popa.
Ministerul Transporturilor (MT) va privatiza CFR Marfă prin licitație deschisă, metodă prin care va vinde integral participația statului la compania de transport feroviar de marfă, reprezentând 100% din capital, și se așteaptă ca prețul obținut să fie de peste un miliard de euro, a declarat, joi, ministrul de resort, Ludovic Orban.
El a precizat că firmele Deloitte și Boștină și Asociații au finalizat strategia de privatizare a companiei și au propus ministerului două variante.
„Ambele variante propuse de consultant vizează vânzarea în totalitate a pachetului de acțiuni deținut de stat, prin licitație deschisă sau prin negociere directă”, a declarat secretarul general al ministerului, Dragoș Tănăsoiu.