Federația Mecanicilor de Locomotivă pichetează sediul MT, cerând oprirea privatizării CFR Marfă



Federația Mecanicilor de Locomotivă va picheta, începând de marți, sediul Ministerului Transporturilor, cerând oprirea privatizării CFR Marfă, întrucât în timpul acestei proceduri au intervenit schimbări în structura societății, au declarat, luni, lideri sindicali.
Vicepreședintele Confederației Naționale Sindicale „Cartel Alfa”, Liviu Apostoiu, a declarat că privatizarea CFR Marfă a devenit și pentru actualul Guvern „o chestiune de a se supune orbește unor directive venite din exterior”, iar sindicatele cer stoparea procedurii și reluarea ei în condiții normale.
Sindicaliștii spus că suma pentru care ar urma să fie vândută compania CFR Marfă este foarte mică și cer ca vânzarea să se facă la valoarea de piață, adică peste un miliard de euro.
„Dacă vrei să o dai pe o asemenea sumă și cu dedicație, pentru că așa se pare, noi trebuie să luăm partea salariaților și cerem Guvernului să păstreze măcar locurile de muncă pe care le-a moștenit. Dorim o privatizare normală, care să respecte regulile stabilite”, a mai spus Apostoiu.
Federația Mecanicilor de Locomotivă reclamă că, săptămâna trecută, anumite active ale CFR Marfă, în valoare de 63.803.393 de lei, au fost transferate către Societatea de Administrare Active Feroviare, dar și faptul că s-a decis ștergerera datoriilor societății către bugetul de stat, de peste 1,5 miliarde de lei.
„Aceste două intervenții întreprinse de conducerea Ministerului Transporturilor au dus în prima fază la diminuarea capitalului social al societății, iar în a doua fază la majorarea sa cu sume importante (de peste 1,5 miliarde lei), lucru din care rezultă că valoarea societății supusă privatizării acum, stabilită la 180 de milioane de euro, nu mai reprezintă realitatea”, a declarat președintele federației, Iulian Măntescu.
Sindicaliștii sunt nemulțumiți și de faptul că pe parcursul procedurii de privatizare nu a existat un dialog social real, partenerii sociali nefiind consultați nici când s-a întocmit dosarul, nici când s-a stabilit caietul de sarcini.
Măntescu a mai spus că în urma privatizării se estimează că 40 – 50 la sută dintre cei aproape 11.000 de salariați de la CFR Marfă vor fi disponiblizați, însă astfel de măsuri sunt analizate și în cazul SN CFR SA și CFR Călători.
Potrivit sursei citate, din cauza reducerii cu 400 de milioane de lei a bugetului, decizie luată de către Ministerul de Finanțe, numărul de trenuri a fost redus semnificativ de la începutul acestui an.
Președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă a precizat că dacă la începutul anului erau 1.500 de trenuri în 24 de ore, în prezent acestea au fost reduse cu aproximativ 400 și până la sfârșitul anului ar urma să mai fie reduse încă 300.
În aceste condiții, sindicaliștii au anunțat că vor începe o serie de acțiuni de protest, fiind programate pichetări ale Ministerului Transportului pentru zilele de 18, 19 și 20 iunie, între orele 9.00 și 14.00.
Privatizarea CFR Marfă presupune vânzarea a 51% din acțiunile companiei. Joi, la ora 11:00, la sediul Ministerului Transporturilor, comisia de privatizare va deschide plicurile cu ofertele de cumpărare și va stabili câștigătorul. Licitația pentru privatizarea companiei pornește de la 180 milioane de euro.
Privatizarea CFR Marfă reprezintă o precondiție solicitată de experții Fondului Monetar Internațional pentru ca ultima evaluare a acordului început în 2011 să intre în Consiliul Director al instituției internaționale.
Guvernul își asumă față de FMI doar desemnarea câștigătorului licitației pentru privatizarea CFR Marfă, una dintre principalele solicitări ale instituției financiare, dar nu și finalizarea tranzacției, arătând că operațiunea depinde de îndeplinirea tuturor condițiilor din contract.
Astfel, Guvernul promite FMI, în scrisoarea de intenție transmisă săptămâna trecută, înainte de decizia finală din board-ul Fondului, și obținută de MEDIAFAX, că va încerca să desemneze un câștigător al licitației pentru CFR Marfă la 21 iunie, cu puțin înainte de reuniunea board-ului FMI, dar nuanțează referirea la încheierea tranzacției efective, arătând că aceasta depine de îndeplinirea „tuturor” condițiilor contractuale.