Fascinația automobilului, pe viu, de la Salonul Auto Internațional din Frankfurt



Fascinația automobilului, pe viu, de la Salonul Auto Internațional din Frankfurt
Fascinația automobilului, pe viu, de la Salonul Auto Internațional din Frankfurt

Prin amabilitatea IAA Germania, adică a organizatorilor Salonul Auto Internațional, Monitorul de Botoșani și Monitorul de Suceava, datorită paginilor și rubricilor specializate, au fost singurele ziare locale din Moldova acreditate la celebrul salon auto de la Frankfurt.
Ajuns la a 61-a ediție, IAA 2005 are în spate o lungă istorie. De la primul IAA, ce a avut loc în 1897, la Berlin, pînă la cel care se desfășoară astăzi, în industria automobilelor nu s-a petrecut mare lucru, ar zice unii, pentru că motorele tot benzină ard. În realitate, s-au petrecut multe. Motoarele de azi ard deopotrivă benzină, motorină sau gaz metan dar și hidrogen. Siguranța la volan este incomparabilă cu cea de atunci iar gadgeturile electronice sînt prezente peste tot.
Probabil că toți cei peste 600.000 de locuitori ai Frankfurt-ului sînt mîndri că IAA 2005 are loc la ei, în Messe Platze. Messe, complexul expozițional de 22 de hectare, străjuit de un gigantic turn – clădire administrativă, de 60 de etaje, fără piramida din vîrf, se află chiar în zona considerată centrală a orașului, botezată City. Aici se află inima finanicară a orașului, a europei spun unii. Douăzeci de bănci mari, printre care și Banca de Comerț Europeană, își dispută dimensiunile prin sedii aflate în zgîrienori din care cel mai mărunt are patruzeci de etaje. Unele dintre ele finanțează și uriașa manifestare IAA 2005.
În acest an, au venit mai mult de 1000 de expozanți din 44 de țări. Peste 10.000 de ziariști au fost acreditați la IAA. Pentru aceștia, organizatorii au rezervat, începînd cu 10 septembrie, primele trei zile pentru a-i lăsa să viziteze și să întrebe tot ce doresc. Un impresionant centru de presă a fost pus la dispoziția ziariștilor: peste 200 de computere conectate la internet la care se adaugă nenumărate mape de presă, faxuri și telefoane. La lansarea oficială a 61 ediție IAA 2005 nu putea să lipsească si cancelarul german Gerhard Schröder, cu atît mai mult că se afla în plină campanie electorală.
Expoziția în sine este impresionantă. Expozanții: producători de autoturisme (din 1991 pentru producătorii de autovehicule utilitare a fost pregătit un IAA separat), tuneri (firme care modifică, înfrumusețează, autoturismele, îmbunătățind în unele cazuri și performanțele motoarelor), producători de anvelope, producători de accesorii și echipamente, societăți de asigurare, bănci. Toți și-au găsit locuri în imensele hale, legate cu lungi pasarele, unele trecînd peste autostradă sau peste căile ferate, ale complexului Messe. Teama mondială de terorism a făcut ca și intrarea în Expoziție să fie atent supravegheată de personal dotat cu echipament de detecție a explozibililor.
Cu adevărat impresionante sînt standurile firmelor auto germane. Acestea, de ani buni, le ocupă în mod tradițional. Cel mai mare este, fără îndoială, cel al lui Daimler – Chrysler, producătorul vestitului Mercedes care pur și simplu a închiriat și amenajat o hală multietajată de cel puțin două hectare. Generoși, germanii de la Mercedes au permis componentei americane ca, chiar la intrarea în teritoriul lor, să expună Jeep și Corvette. În realitate, prin comparație imediată, cu atît mai impresionant arată standul germanilor care pur și simplu au făcut o studiată risipă de spațiu. Vedeta Mercedes a fost noua limuzină de lux din clasa S (specială), lansare la care a fost prezent si pilotul de formula 1, Mika Häkkinen. Probabil cel mai futurist model , poreclit “Exelero” – mașină concept, a fost cel prezentat de Maybach, divizia de lux a celor de la Daimler – Chrysler. Tot în standul Mercedes și-a găsit loc și micuțul Smart – un turism de oraș, cu două locuri, foarte ușor de parcat, produs de germani în cooperare cu elvețienii.
Prezentările noilor automobile sînt spectacole în sine, de sunet și lumini, la care participă formații și cîntăreți celebri sau vedete din lumea sportivă.
Grupul Audi Volkswagen a ocupat o hală de dimensiuni impresionante, împreună cu celelalte mărci ale lor: Skoda, Seat, Lamborghini. Cabrioleta Volkswagen a fost prezentată dintr-un mic lan de floarea-soarelui, încropit pe loc. Ajutîndu-se de oglinzi, originalului lan i s-au dat dimensiuni mult mai mari. Lansarea lui Q7, noul SUV al celor de la AUDI, a prilejuit un adevărat concert susținut de o formație special adusă din SUA. Tot de acolo a fost adus și un celebru baschetbalist german ce activează în NBA, Dirk Nowitzky care a vorbit elogios despre Q7 cu atît mai mult cu cît autoturismul este destinat pieței americane, urmînd să apară abia în primăvară în Europa. Pentru a-i spori valoarea și profitînd de noile obsesii americane privind schimbările de climă, Q7 poate fi echipat și cu motorizare hibridă, adică mai are și un motor electric care, chipurile, oferă o reducere de pînă la 15% a consumului!
Ipocriți, mai mulți producători își alintau autoturismele cu apelativul „ecologic”, pretinzînd că au scăzut consumurile de carburanți. În realitate, puterile motoarelor au crescut iar consumurile, indiferent de găselnițe hibride sau nu, au crescut și ele.
Skoda, care aniversează 100 de ani de activitate în industria automobilistică, a prezentat odată cu noul model Octavia RS și modelul concept al primului SUV, denumit “Yeti”.
Seat și-a lansat noul model compact Leon în cadrul unui spectacol de acrobație. După care au distribuit ziariștilor un soi de genți cu rotile, extrem de utile mai ales pentru cei care adunaseră deja peste zece kilograme de documentație. Chiar și aici, organizatorii IAA au procedat inspirat. Observînd că volumul și greutatea materialelor de prezentare fac extrem de dificilă transporarea ei de către ziariști, au pus în mod gratuit la dispoziție serviciile DHL care preluau documentația pentru a o transporta la redacțiile respective.
Grupul Renault Nissan ocupă o suprafață comparabilă cu cea Audi Volkswagen numai că au prins loc la etajul unei hale. Francezii, veniți cu o mulțime de modele noi, au făcut prezentări rafinate și subtile. Printre mărcile Renault, se afla și Dacia, cu cîteva Logan-uri cu motorină pentru prezentare. În treacăt fie zis, o firmă de tuning a prelucrat și expus Logan-ul în asemenea hal încît aduce vag cu cel care circulă pe la noi. Și prețul este pe măsură, sare binișor de 20.000 de euro.
Orgoliosul BMW a rezervat o hală specială, pe care nu a dorit să o împartă cu nimeni. La intrare, spre a arăta preocupările ecologice ale firmei, a fost expus un vehicul experimental cu hidrogen al cărui reziduu consta în apă. Alături așezaseră mai multe automate cu apă… Însă, spre deosebire de Mercedes sau Seat care au organizat mici baruri, la care se puteau servi gratuit gustări sau băuturi răcoritoare, barul de la BMW era foarte exclusiv, doar pentru invitați speciali. BMW nu a cheltuit prea mult, adică nu a dat spectacol, nici pe lansarea noutăților sale, din care o decapotabilă cu un motor de sute de cai a fost dată drept vedetă. În rest, a mai prezentat un fel de prototip hibrid (cu două motoare, clasic și electric) al SUV-ului X3 dar fără șanse de a intra în producție de serie.
Într-o hală ceva mai mică și periferică au fost înghesuiți: Ssang Yong, Lada, Isuzu și Jiangling, aceasta din urmă fiind o firmă chinezească ce a expus un SUV propriu. Suprafața ocupată de toți aceștia este comparabilă cu aceea ocupată numai de Kia sau Mini Cooper, acesta avînd parte de un stand de prezentare absolut original, cu jocuri de lumini și efecte sonore.
O hală specială este dedicată mașinilor de lux: Ferrari, Maseratti, Porsche, Rolls Royce. Aici vizitatorul se poate strecura într-un bolid în care a te așeza înseamnă mai mult a te întinde, fotoliile fiind foarte alungite. În rest, rămîne imaginația: cele cîteva secunde necesare, de regulă sub cinci, pentru a atinge viteze de peste o sută de kilometri la oră, garda la sol (distanța de la șosea la fundul mașinii) extrem de mică, de numai cîțiva centimetri, care poate face din orice denivelare un obstacol de netrecut, precum și sunetul motorului ambalat, de sute de cai putere vibrînd sub capota aflată în spate. Ceasurile indicatoare prind viață și arată presiuni în cilindri, turații, temperaturi, viteză. Kilometrii sînt înghițiți pe nemestecate de roțile imense, late. Totul se desfășoară însă pe ecranul din fața simulatorului sau, după cum am arătat, în mașina expusă, în imaginația fiecăruia. Mîinile mai zăbovesc o vreme pentru a mîngîia curbele fine ale volanului, schimbătorului de viteză sau spătarelor scaunelor. Apoi deschid ușile fluture (cu deschidere în plan vertical) iar șoferul bolidului iese din forma prelungă care, pe lîngă adevărata artă, tot patru roți și un motor înseamnă.
Coreenii și japonezii împart o aceeași hală dar în standuri mari. Honda și Hyundai, Daihatsu se învecinează. Stilul asiatic de a construi autovehicule fac modelele greu de deosebit. În alte hale, Toyota, Lexus (divizia de lux de la Toyota) Mitsubishi, împart spații serioase cu constructorii italieni Fiat și Lancia.
Lansările noilor modele se fac după un orar atent pus la punct. Zvonurile spun că s-a licitat și pentru ordinea în care se fac prezentările, cam la jumătate de oră una. Evident, și de această dată au cîștigat germanii. Lansările autoturismelor se fac în realitate, cu același fast, de două ori: o dată pentru ziariști și încă o dată, după deschiderea pentru public a tîrgului.
Autoturismele expuse sînt, cele mai multe, deja aflate în comerț, pot fi văzute circulînd pe străzi. Există totuși o mare diferență între cele expuse și cele de pe stradă: exponatele sînt strălucitoare, așezate între reflectoare care să le pună în cea mai bună lumină, perfect și permanent lustruite de angajați special în acest scop. Aproape toate mașinile sînt deschise, oricine poate să se urce la volan, să încerce comenzile (cu motoarele, evident, oprite) și mai ales să întrebe orice.
IAA 2005, deschis de joi, pentru zece zile, pentru public, este absolut impresionant, un exemplu german atît ca organizare cît și ca prezentare. Față de gigantica expoziție de la Frankfurt, un alt Salon Auto (SIAB) aflat la 1600 de kilometri depărtare, la București, organizat în hangarele aeroportului Băneasa, pare o joacă improvizată de amatori. Ținînd însă seama că SIAB se află abia la început, cine știe, poate cînd va ajunge la a 61-a ediție, va fi asemănător cu IAA. Deși atunci nimeni dintre noi nu va mai putea să compare. (George Lazăr, Paul Oancea)


Fascinația automobilului, pe viu, de la Salonul Auto Internațional din Frankfurt
Fascinația automobilului, pe viu, de la Salonul Auto Internațional din Frankfurt
Fascinația automobilului, pe viu, de la Salonul Auto Internațional din Frankfurt
Fascinația automobilului, pe viu, de la Salonul Auto Internațional din Frankfurt
Fascinația automobilului, pe viu, de la Salonul Auto Internațional din Frankfurt
Fascinația automobilului, pe viu, de la Salonul Auto Internațional din Frankfurt