Lansare

Fanii Harry Potter s-au împărțit la principalele librării din București



Ultimul volum din seria „Harry Potter” a fost pus în vânzare în noaptea de vineri spre sâmbătă, la ora 02.00, în mai multe librării din București, unde câteva sute de cititori, în majoritate adolescenți, au venit să-și cumpere ediția în limba engleză. „Harry Potter and the Deathly Hallows” – al șaptelea și, totodată, ultimul volum din franciza creată de J. K. Rowling – a fost înconjurat de un suspans din ce în ce mai mare în ultimele zile, când mai toți fanii s-au întrebat dacă va muri sau nu tânărul vrăjitor la sfârșitul seriei. În timp ce unele ziare au dezvăluit finalul în edițiile lor de vineri, mulți potter-maniaci au preferat să nu caute asemenea informații pentru a nu-și strica surpriza. Nici cititorii români care au făcut noapte albă pentru a-și procura un exemplar nu păreau să se grăbească să afle dacă Harry Potter va supraviețui. Vineri noapte, cei care au cumpărat ediția britanică de la Librăriile Cărturești, Noi sau Humanitas Kretzulescu erau mulțumiți că au pus mâna pe carte, dar puțini dintre ei au întors-o rapid pentru a citi ultimele cuvinte: „All was well” (Totul mergea bine).
Spre deosebire de 2005, când polul distracției a fost strada Arthur Verona de lângă Cărturești, anul acesta, fanii din București ai personajului s-au împărțit între mai multe librării.
Patru ore de magie albă
Cea mai mare animație a fost din nou la Cărturești, care a organizat însă petrecerea de lansare în cinematograful Patria, nu pe stradă. În decursul a patru ore de magie albă, între 22.00 și 02.00, copii costumați în ucenici vrăjitori s-au întrecut în concursuri pe teme legate de celebrele romane. În timp ce în librăria Cărturești unii își cumpărau pe ultima sută de metri vouchere „magice” care să le asigure o reducere de preț de 10% (94,5 lei în loc de 105 lei), în cinematograful Patria copiii au urmărit sau au participat la competiții între echipe de vrăjitori. Costumația și instrumentele – pălării țuguiate, baghete magice, pelerină – puteau fi cumpărate chiar din holul sălii de cinema.
Vraja „Alohomora” a deschis ușile Librăriei Noi de la Sala Dalles ceva mai târziu, înspre miezul nopții. În următoarele două ore, în spațiul înghesuit de la intrare s-au strâns circa 150 de persoane. Punctuală, Dana Nălbaru, invitata de onoare a lansării, a rupt sigiliul sub care erau pecetluite exemplarele la un minut după ora 02.00, dezvăluind atât cartea cu copertă pentru adulți, cât și pe cea dedicată micuților.
La Librăria Humanitas Kretzulescu, vânzarea propriu-zisă a cărților a început cu 20 de minute mai târziu, după ce s-a încheiat programul pregătit pentru fani și s-a tras la sorți câștigătorul marelui premiu al lansării, constând într-un volum „Harry Potter and the Deathly Hallows”. Publicul de la această librărie de pe Calea Victoriei a fost, poate, cel mai bun exemplu că seria scrisă de Rowling nu se adresează exclusiv copiilor. Majoritatea celor prezenți erau tineri de 20 și ceva de ani și mai toți veniseră cu unicul gând de a lua cartea, nu de a participa la jocuri și concursuri. Așa se face că la ora 0.30 librăria era goală, în timp ce o oră și ceva mai târziu se adunaseră circa o sută de oameni. Humanitas Kretzulescu și-a așteptat cititorii cu cea mai dichisită decorare: mici torțe au fost aliniate afară, de-a lungul librăriei, și o vitrină a fost amenajată special, cu precedentele volume „Harry Potter”, în ediție britanică sau românească.
„Harry Potter and the Deathly Hallows” (care va apărea în limba română pe 1 decembrie) este ultimul volum dintr-o serie ce a început, în urmă cu un deceniu, cu „Piatra Filozofală”, povestea unui băiat care află că este vrăjitor, la împlinirea vârstei de 11 ani. Volumele din serie s-au vândut până acum în 325 de milioane de exemplare, în peste 60 de limbi, iar cele cinci ecranizări realizate deja au înregistrat încasări de miliarde de dolari.
Seria „Harry Potter”, unul dintre cele mai mari succese editoriale
Seria „Harry Potter” este, fără îndoială, unul dintre cele mai mari succese editoriale din istorie. Iar al șaptelea volum este așteptat să devină cartea cu cea mai rapidă vânzare din serie. De altfel, „Harry Potter and the Deathly Hallows” are o semnificație aparte și pentru autoare, dincolo de faptul că încheie o muncă de ani de zile. J. K. Rowling a declarat, vineri, pe site-ul ei că aceasta este cartea sa favorită din serie, „chiar și după mai multe recitiri”. Scriitoarea a mărturisit, de asemenea, că trăiește un amestec de „încântare, emoții și ușurare” în fața faptului că milioane de cititorii așteaptă să afle soarta tânărului vrăjitor, din „Harry Potter and the Deathly Hallows”.
În Statele Unite, acest ultim volum a apărut într-un tiraj de 12 milioane de exemplare. Site-ul Amazon a anunțat că a primit peste 2,2 milioane de comenzi pentru carte, cu 47% mai mult decât la precedentul volum din serie. În Marea Britanie, Poșta Regală a informat că va livra, sâmbătă, 600.000 de exemplare din carte. „Harry Potter” reprezintă însă mai mult decât un succes comercial. Este un fenomen global. O dovadă e chiar atmosfera de sărbătoare ce a caracterizat lansarea fiecărui volum, de la Londra la New York, și de la Sydney la București.



Recomandări

Cartea „Feminin – Masculin. Povestiri de carieră-viață” va fi lansată miercuri, la Librăria Cărturești

Cartea „Feminin – Masculin. Povestiri de carieră-viață” va fi lansată miercuri, la Librăria Cărturești
Cartea „Feminin – Masculin. Povestiri de carieră-viață” va fi lansată miercuri, la Librăria Cărturești