Gândiți-vă de câte ori comunicați zilnic. Scrieți emailuri, mergeți la întâlniri, vorbiți la telefon, vă contraziceți cu cineva… și lista poate continua. Ne petrecem întreaga zi comunicând. Deci, cum am putea să scoatem tot ce avem nevoie din comunicare? Asigurându-ne că vom comunica cât mai clar și eficient.
Putem face asta ținând cont de câteva trăsături de bază ale comunicării. Acestea ar fi: claritatea, concizia, comunicarea la obiect, corectitudinea și coerența.
Atunci când vorbim cu cineva, avem nevoie să fim clari cu privire la scop sau la mesajul pe care vrem să-l transmitem. Dacă nu suntem noi siguri, nici audiența nu va înțelege. Pentru a fi clari, e nevoie să ne asigurăm că interlocutorul înțelege ceea ce vrem să transmitem și să nu ne așteptăm să „citească printre rânduri”, ca să-și dea seama ce vrem să spunem de fapt.
Concizia ne ajută să ne păstrăm la scurt și la obiect. Să ne cercetăm pentru a observa dacă avem tendința să folosim enunțuri inutile sau dacă repetăm cumva aceeași idee de mai multe ori, cu alte cuvinte.
Faptul că un mesaj este concret oferă interlocutorului o imagine clară asupra a ceea ce încercăm să-i spunem. Vom detalia mesajul (dar nu prea mult) oferind informațiile ajutătoare necesare care pot contura mai clar ceea ce vrem să comunicăm.
Coerența presupune existența logicii în comunicare și vorbirea „la subiect”, iar corectitudinea, acuratețea, se referă nu doar la adecvarea formei mesajului la conținutul pe care vrem să-l transmitem, ci și la o anume adecvare a limbajului la nivelul audienței. Nu vom vorbi unui copil de 3 ani în termeni tehnici.
Dar dincolo de aceste trăsături care e bine să facă parte din tehnica noastră de comunicare, poate cel mai important ar fi să punem mesajul pe care vrem să-l transmitem mai întâi în fața lui Dumnezeu. Chiar dacă e un simplu (sau mai complicat) mesaj de la serviciu. Sau către copilul nostru. Să-I arătăm și să-I cerem ajutorul, prin rugăciune, să comunice El cum știe mai bine punând și curățind informațiile de la inima noastră la inima celui din fața noastră în așa fel încât scopul comunicării, acela de a oferi sau primi niște informații, să fie cu adevărat atins și cu adevărat eficient.
(C.S. – ZIARUL LUMINA)
Factorii unei comunicări eficiente
