Traseul mocăniței de la Moldovița, care parcurge în momentul de față zece kilometri și jumătate, ar putea fi extins cu încă aproximativ cinci kilometri, pentru a ajunge până la Mănăstirea Moldovița, ceea ce i-ar aduce în mod cert o sporire semnificativă a numărului de clienți. Proprietarul mocăniței, austriacul Georg Hocevar, președintele Asociației pentru Păstrarea Liniilor Ferate Înguste din România, a anunțat că este dispus să facă în cel mai scurt timp investiția necesară, care ar presupune montarea de șine interioare înguste peste ecartamentul linie ferate a CFR. Problema este că deși linia a fost abandonată după inundațiile din 2010, oficial aceasta fiind în conservare, CFR nu se arată dispusă să cedeze cei cinci kilometri din infrastructură decât prin vânzare ori prin închiriere la un preț considerat exorbitant de austriac.
Argumentele investitorului austriac
Investitorul austriac spune însă că investiția pe care o va face va aduce mai mulți turiști în zonă, care nu se vor opri doar la mocăniță, și a cerut sprijin autorităților, de la Consiliul Județean Suceava și până la responsabilii ministeriali din turism, pentru ca CFR să perceapă o taxă simbolică ori să cedeze cu titlu gratuit porțiunea de 5 kilometri.
„Am luat la cunoștință că linia CFR Vama-Moldovița este închisă, iar șansele pentru a fi redeschis traficului pe această linie, din partea CFR, sunt egale cu zero. Împreună cu primăriile din Vatra Moldoviței și Moldovița solicităm să preluăm tronsonul Vatra Moldoviței-Moldovița deoarece ar fi o prelungire ideală a traseului nostru turistic spre Mănăstirea Moldovița. Ar fi păcat dacă tronsonul respectiv ar fi dezafectat, în loc să-i fie dată o utilitate în scop turistic”, se arată în una din hârtiile oficiale trimise către CFR SA de Asociația pentru Păstrarea Liniilor Ferate Înguste din România.
Răspunsul din partea companiei de stat a fost că linia poate fi cedată doar prin vânzare sau închiriere.
Trebuie spus că linia 514 Vama-Vatra Moldoviței, care are o porțiune distrusă de inundațiile din 2010, nu a fost scoasă niciodată la licitație de CFR pentru operatorii privați de transport pe cale ferată, așa cum s-a întâmplat cu alte linii secundare, tocmai din cauză că nu mai este utilizabilă. Practic, în momentul de față, CFR nu mai are nici un plan cu această linie.
Hocevar: „Investiția pe care ar urma să o facem nu o vom lua acasă, ci este pentru Moldovița și pentru turismul din zonă”
„O închiriere a liniei în regim normal de la CFR ar însemna costuri de peste un miliard de lei vechi pe an, bani care nu pot fi acoperiți dintr-o astfel de activitate de turism. Investiția pe care ar urma să o facem nu o vom lua acasă, ci este pentru Moldovița și pentru turismul din zonă. Ar fi ideal ca oamenii să se urce în mocăniță de lângă mănăstire și să ajungă direct până în pădure, traversând zona pitorească tipic bucovineană”, a explicat austriacul.
În prezent, turiștii străini și români care ajung la Mănăstirea Moldovița, situată pe teritoriul administrativ al comunei Vatra Moldoviței, trebuie să se deplaseze cu alte mijloace de transport până la Moldovița, de unde pleacă traseul mocăniței, până la Argel, pe vechea linie forestieră cu ecartament îngust.
Un ultim demers prin care se cer intervenții la CFR pentru găsirea unei soluții a fost transmis la finele săptămânii trecute către ministrul delegat pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii, Mediul de Afaceri și Turism, Maria Grapini, și către președintele Consiliului Județean Suceava, Cătălin Nechifor.
Mocănița „Huțulca” Moldovița, locul II într-un top al obiectivelor turistice din 2013
Într-un clasament al Asociației „Cele mai frumoase sate din România”, Mocănița Moldovița s-a clasat pe locul doi în topul obiectivelor turistice ale anului 2013. Mocănița „Huțulca” de la Moldovița a fost depășită în acest top doar de o altă mocăniță, cea de pe Valea Vaserului din Maramureș.
Mai trebuie spus că mocănița de linie îngustă de la Moldovița este singura de acest gen care circulă în Moldova.