Saloanele dedicate expozițiilor temporare de la parterul Muzeului de Istorie Suceava găzduiesc, începând de ieri, expoziția de pictură cu genericul „Dobrogea – Pitoresc și exotism la țărmul Mării Negre”.
38 de lucrări în ulei și acuarelă
Expoziția, pe care directorul general al Muzeului Bucovinei, Constantin-Emil Ursu, a prezentat-o ca fiind „expoziția de pictură cea mai importantă ca valoare de asigurare organizată la Suceava după 1990”, etalează 38 de lucrări în ulei și acuarelă, din Galeria de artă românească a Muzeului Național Brukenthal din Sibiu.
Organizată în cadrul parteneriatului dintre cele două muzee, care se concretizează anual la Suceava cu două expoziții cu piese deosebite din patrimoniul muzeului sibian, expoziția prezintă publicului sucevean lucrări care aparțin maeștrilor picturii românești Nicolae Tonitza, Theodor Pallady, Nicolae Dărăscu, Iosif Iser, Francisc Șirato, Ion Th. Romanați, Vasile Popescu, Marius Bunescu, Rodica Maniu, Jean Al. Steriadi, Ștefan Dimitrescu, Magdalena Rădulescu, Petre Iorgulescu Yor, I. Theodorescu-Sion și Rudolf Schweitzer-Cumpăna.
Suceava, „centru viu de cultură”
Prezent la vernisaj, primarul reales al municipiului Suceava, Ion Lungu, i-a felicitat pe organizatori pentru această „expoziție deosebită” și, apreciind că în mandatul anterior „au existat restanțe la activitățile culturale”, a subliniat faptul că acest domeniu „se va bucura de mai multă atenție”, iar infrastructura culturală a Sucevei se va întări cu câteva obiective noi. Prezentatorul expoziției, prof. univ. dr. Gheorghe Macarie, a accentuat faptul că Suceava este un „centru viu de cultură” prin punerea în circuit a unor expoziții de mare valoare, cum este și aceasta, realizată prin colaborarea cu Muzeul Național Brukenthal, „unul dintre primele muzee din Europa”.
„Foamea de lumină și exotism”
Remarcând faptul că „foamea de lumină și exotism” i-a determinat pe mulți pictorii români interbelici să-și îndrepte atenția către Balcic și către Dobrogea, prof. univ. dr. Gheorghe Macarie a subliniat că acest lucru a creat „un alt tip de receptivitate a artei”.
„Dobrogea a însemnat lumina – a spus el – un târâm în care se simțea Orientul”, iar pictorii care s-au adaptat acestei lumini au creat lucrări în care echilibrul liniei, al cromaticii, al compoziției s-a armonizat cu „senzațiile vizuale care s-au asociat cu cele tactile”.
„Suntem la porțile Orientului, unde totul este luat ușor”
Făcând referire la câteva dintre lucrările expuse (la atmosfera caldă, moleșitoare din peisaje, la „modul de rezolvare plastică fără prețiozități” din naturile statice, la portretele specifice zonei – cum este cel al lui Osman, pictat de Jean Al. Steriadi, „cu privirea vicleană de negustor”), profesorul și criticul de artă ieșean a uzat de vorbele lui Raymod Poincare, care, la începutul secolului trecut, ca avocat al antreprenorului francez Hallier (aflat în litigiu cu statul român privind concesiunea Portului Constanța), a exclamat: „Nous sommes aux portes de l’Orient, où tout est pris à la légère” („Suntem la porțile Orientului, unde totul este luat ușor”).
Lucrările, din categoria Tezaur, au o valoare de asigurare de 1 milion de euro
Expoziția intitulată „Dobrogea – Pitoresc și exotism la țărmul Mării Negre”,
circumscrisă programului „Muse – Train” („Multilateral Training for Museum Professionals”) cofinanțat de Uniunea Europeană și Republica Turcia, a fost prezentată mai întâi la Casa Albastră din municipiul Sibiu. Cele 38 de lucrări în ulei și acuarelă din categoria Tezaur, care au ajuns la Suceava cu un transport securizat, au o valoare de asigurare de 1 milion de euro, polița de asigurare fiind încheiată cu partenerul unic Astra Asigurări.
Expozițiapoate fi vizionată până pe data de 8 iulie.