La Galeria de artă a Bibliotecii Bucovinei „I.G. Sbiera” s-a deschis vineri expoziția de pictură cu genericul „Medeea și porcul albastru”, realizată de Iorestina Stelianovna Florea.
„ O simbioză fericită între actorie, literatură și activitatea de artist vizual”
Expoziția, care constituie debutul plastic al tinerei care s-a remarcat până acum în arta actoriei și în literatură, etalează cca. 35 de lucrări executate cu vopsele acrylice, precum și o suită de schițe din ciclul intitulat „Domnul Doldora de buzunare goale”, lucrări prin care, așa cum a remarcat la vernisaj scriitorul și pictorul Constantin Severin, autoarea încearcă „să cristalizeze o viziune personală în domeniul artelor vizuale”.
Prezentată ca făcând parte din „noua generație de copii teribili ai Bucovinei”, Iorestina Stelianovna Florea, care poate oferi un exemplu de „simbioză fericită între actorie, literatură și activitatea de artist vizual”, reușește prin această expoziție să creeze „mituri personale”.
Un generic care „alătură tragedia greacă de video-clipul publicitar”
Cu o predispoziție, cum a observat Angela Furtună, pentru „înscenare”, Iorestina Stelianovna Florea readuce pe scena artelor vizuale personaje din mitologie. Sub un generic aparent suprarealist, care, așa cum a accentuat conf. univ. dr. I.C. Corjan, „alătură tragedia greacă de video-clipul publicitar”, sunt etalate lucrări „care transcend acestui titlu ușor infantil”.
Dacă, potrivit lui Constantin Severin, sunt câteva lucrări cu păpuși care amintesc de Takashi Murakami, I.C. Corjan remarcă la autoarea „firavă ca o trestie” faptul că are „tărie de expresie” și „putere de a convinge” și se exprimă prin „tonuri puternice și nuanțe vii” într-un „limbaj simplu, fără podoabe retorice”.
„Cu curaj, putere de muncă și răbdare artistică să-și continue visul de debut”
De fapt, așa cum a accentuat I.C. Corjan, Iorestina Stelianovna Florea, „se apropie ca formulă de gândire plastică de Constantin Severin, prin „același sistem topologic de așezare pe pânză, fără perspectivă și fără redarea volumelor”.
Rămâne, cum a spus Constantin Severin, să-și „rafineze tehnica de lucru” și, așa cum au îndemnat-o I.C. Corjan și Angela Furtună, „cu curaj, putere de muncă și răbdare artistică să-și continue visul de debut”.
Actriță și scriitoare
Iorestina Stelianovna Florea s-a remarcat în arta actoriei interpretând mai multe roluri pe scenă în piese de teatru regizate de Octavian Jighirgiu, Bogdan Theodorescu, Ion Sapdaru, iar în literatură (după debutul literar care a avut loc în anul 2002 în volumul „Povești de la Bojdeucă”) ca autoare a volumului de teatru „Doldora de buzunare goale”, editat în anul 2004 de Grupul editorial „Crai Nou – Mușatinii – Bucovina Viitoare”.
Medeea, nepoata vrăjitoarei Kirke
Medeea (fiica mitică a regelui Colchidei, Aetes), care a devenit soția lui Iason, căpetenia Argonauților (pe care l-a ajutat să obțină Lâna de Aur), definește în mitologie tipul de vrăjitoare inteligentă și perfidă, neîntrecută în arta dozării otrăvurilor și unguentelor magice, unguente care pot modifica irecognoscibil vârstele și chipurile oamenilor.
Preoteasă a zeiței Hekate (zeița lumii subterane a magiei și vrăjitoriei), Medeea era nepoata vrăjitoarei Kirke, cea care i-a prefăcut temporar în porci pe Odysseus și pe însoțitorii lui.