La Muzeul de Istorie Suceava a avut loc joi, 10 octombrie, vernisajul expoziției de pictură, grafică și desen „Arta memoriei”, purtând semnătura artistului rădăuțean Traian Postolache (1953 – 2016).
Publicul, venit în număr mare la vernisaj, a putut descoperi pe simeze „mărturisirea” pictorului Traian Postolache, care considera că pictura este pentru el evenimentul permanent al vieții care îl poartă pe calea mântuirii, pictor care mereu îi mulțumea lui Dumnezeu pentru că s-a născut român, pentru că este creștin și pentru că a fost hărăzit picturii.
Evenimentul cultural a fost organizat de Muzeul Bucovinei și Consiliul Județean Suceava, în colaborare cu fiica artistului, Miriam Leon-Postolache, prezentă la vernisaj, alături de sora ei Anabel.
În semn de prețuire
Gazda și moderatorul evenimentului a fost directorul Muzeului Bucovinei, Emil Ursu, care le-a amintit celor prezenți că pe 7septembrie 2018 s-a întâlnit cu artistul fotograf Victor Rusu și cu preotul Gabriel-Dinu Herea și împreună au hotărât să organizeze pe 7 septembrie 2019 (7 septembrie fiind ziua de naștere a artistului plastic Traian Postolache) o expoziție comemorativă. Emil Ursu l-a sunat pe fotograful Petru Palamar și l-a întrebat dacă acceptă să intre în acest proiect și astfel s-a concretizat expoziția cu vernisaj nu pe 7 septembrie 2019, ci pe 10 octombrie 2019. „Mulțumesc fiicelor domnului Postolache și mai ales doamnei Miriam, care au acceptat din prima să facem acest eveniment”, a adăugat Emil Ursu, care a promis că până la sfârșitul acestui an, Muzeul Bucovinei va edita un album Traian Postolache.
Prezent la eveniment, Gheorghe Niță, vicepreședinte al Consiliului Județean Suceava, s-a declarat onorat să participe la acest vernisaj, mai ales că „este prima expoziție găzduită de Muzeul Bucovinei după primirea titlului de Muzeu Național al Bucovinei”.
Traian Postolache, „un om providențial”
Pe pictorul Traian Postolache, care „a trecut biruitor în ceata Strămoșilor”, preotul Gabriel-Dinu Herea îl vede ca pe un om providențial, în ale cărui tablouri „se află răspunsuri la problemele spirituale ale lumii moderne”. „Traian Postolache nu și-a construit treptat discursul artistic, ci l-a deținut complet, de la început. Etapele vizibile în opera lui se datorează nevoilor noastre, ca receptaculi ai mesajului, de a lectura în metope logico-simbolice. Fulgurațiile revelaționale rămân un dar al artistului care reflecta încă de la început chipul de slujitor al Dumnezeului întrupat, Iisus Hristos”, susține preotul Herea.
Când vorbim despre Traian Postolache, a mai adăugat preotul Herea, vorbim despre un artist care și-a asumat, existențial, niște adevăruri, pe care le-a trăit și apoi le-a propovăduit, și pentru că le-a trăit și le-a propovăduit ele nu se repetă.
Arta lui Traian Postolache, „un discurs, cu început, cu miez, cu sfârșit”
De asemenea, preotul Gabriel-Dinu Herea le-a amintit celor prezenți că trăim cu toții o perioadă istorică, în care totul se schimbă. Nimic nu va mai fi la fel. Astfel că în 20-30 de ani, felul de a fi și de a trăi va fi foarte diferit de cel de astăzi. Aceste timpuri, spune preotul Herea, nu au fost niciodată atât de năvalnice, rapide, radicale. „În asemenea momente, capacitatea celor care au trăit adevăruri de a le transmite mai departe, pe o limbă, într-o formulă în care cel ce trăiește crede că cel ce va veni după el o va putea înțelege, asemenea oameni sunt providențiali, în asemenea perioade istorice. Arta lui Traian Postolache este un discurs, cu început, cu miez, cu sfârșit, în sens de exclamare și în sens de atragere a atenției asupra adevărului. Discursul lui circulă și va circula liber, liber de toate suferințele pe care artistul le-a trăit aici, pe pământ, atunci când a experimentat adevărul, atunci când l-a imprimat în culoare și desen, și atunci când l-a lăsat pe mâinile noastre, neștiind dacă îl lasă bine”, a concluzionat preotul Herea.
„Opera lui Traian Postolache este marcată de o melancolie barocă”
Despre expoziția „Arta memoriei”, care cuprinde 10 pânze mari, 20 de lucrări de grafică plus un autoportret, a fost invitat să vorbească criticul de artă Oliv Mircea. Acesta a remarcat că întreaga creație a lui Traian Postolache este marcată de o melancolie barocă. „Când spun asta, înțeleg nu atât categoria stilistică, istoric încadrabilă, a barocului, cât mai ales barocul înțeles ca «mod de existență». Cu cât, cu trecereatimpului, căpătăm perspectiva distanței, cu atât barocul existențial, supraistoric, pare a caracteriza perioada pe care, iată, încă o traversăm. Lăsând la o parte triumfalismul găunos (care se revendicăde la un ethos «romantic», dar și «clasicist deopotrivă»)al unor artiști, dar și al unor pseudoartiști care fac temenele puterii de orice fel, pictorul Traian Postolache răspunde acestei presiuni cu o viziune crepuscular-agonică, fragmentaristă, apăsătoare, definibilă prin angoasa și defensiva disperată a «subiectului»în fața agresiunii «obiectului», a terorii istoriei”.
În acest context, a mai completat criticul de artă Oliv Mircea, pictura lui Traian Postolache se reliefează „cu o splendoare («strălucirea noctură» cu care am putea caracteriza aceastămelancolie barocă cucare se însoțește pictorul) șicu ostentațiile unor măști care pun în scenă un neegalat simț al spectacolului de sorginte barocă și el (…). Procedeul acesta – baroc în esența lui – este menit să potențeze tragismul unor stări, al unor atitudini în care elocvența mută a ochilor este înlocuită de strigătul mărturisitor al miturilor care compun, în contemporaneitate, somptuoase înscenări alegorice”.
„Sunteți martorii unor lucrări care nu au fost niciodată pe simeze până astăzi”
Miriam Leon-Postolache a fost impresionată de organizarea evenimentului dedicat tatălui ei și și-a amintit de momentul în care a fost sunată de directorul Emil Ursu, de la care a aflat despre organizarea uneiexpozițiicomemorative – Traian Postolache. „Mi s-am părut atât de generos gestul dumneavoastră. Este un gest plin de miez. Vă mulțumesc din suflet pentru tot ce faceți pentru tata. Știu că tata, acolo sus, undeva, alături de mama, se bucură de lucrul acesta. Mulțumim de asemenea pentru albumul pe care vreți să-l scoateți. Lucrările de pe simeze din ciclul «Cartea Înțelepciunii Regelui Solomon în viziunea pictorului Traian Postolache»sunt ultimele lucrări pe care le-a realizat. Sunteți martorii unor lucrări care nu au fost niciodată pe simeze până astăzi”, a spus, la final, Miriam Leon-Postolache, care le-a mulțumit tuturor persoanelor implicate în acest proiect.
Expoziția va fi deschisă vizitatorilor până pe 17 noiembrie 2019.
Traian Postolache, remember
Artistul plastic rădăuțean Traian Postolache s-a născut pe 7 septembrie 1953, a urmat Facultatea de Arte Plastice din Iași, a fost rând pe rând bibliotecar, muzeograf, iar, în perioada 1999 – 2008, s-a aflat la conducerea Muzeului Etnografic “Samuil și Eugenia Ioneț” din Rădăuți, perioadă în care a reușit să organizeze mai multe proiecte internaționale de mare anvergură. Cu sprijinul Primăriei orașului Rădăuți a înființat și condus galeria de artă contemporană, unde au expus periodic artiști din întreaga țară. Este membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România din anul 1992. Artistul a expus la mai multe galerii din România, Canada, Statele Unite și Japonia.






