– Un ar de teren în Sf. Ilie se vinde acum cu minim 1000 de euro, în vreme ce în urmă cu un an putea fi cumpărat cel puțin de 3-4 ori mai ieftin
– Prin anunțuri de mică publicitate, dar și direct, din om în om, samsarii de terenuri au cumpărat aproape toate parcelele disponibile, așteptându-se la câștiguri fabuloase
Îmbogățiți peste noapte. Locuitorii din Moara, Sf. Ilie și Șcheia l-au “prins pe Dumnezeu de un picior”, după ce un simplu zvon, lansat în urmă cu aproape un an, a făcut ca prețul terenurilor să crească enorm de mult, cât nu visau vreodată. Ruta ocolitoare a Sucevei urma să treacă prin terenurile lor arabile, iar dealurile pe care acum șuieră vântul a pustiu vor fi traversate de mii și mii de autovehicule, în special de transporturile de marfă. Afacerea a fost “mirosită” rapid de samsarii de terenuri, care s-au apucat să cumpere toate terenurile libere, încât, deși nimic nu s-a concretizat încă, ruta ocolitoare fiind în stadiul de proiect, a cărui finanțare trebuie decisă săptămâna aceasta în ședința de Guvern, fiecare bucățică de pământ e echivalentul unei mici averi pentru proprietar.
“Cumpăr teren indiferent de suprafață. Ofer 42.000 euro”
Goana după terenurile din zonele prin care vor trece cei 13,2 km ai rutei ocolitoare i-a determinat pe unii să apeleze la serviciile de mică publicitate, în speranța de a găsi cât mai mulți clienți dornici să capete sume de bani atrăgătoare, în schimbul cedării pământurilor care cu ceva vreme în urmă nu doar că aproape se dădeau degeaba, dar nimeni nu vroia să le cumpere.
“Moara, Sf. Ilie, Șcheia – cumpăr teren indiferent de suprafață. Ofer 42.000 euro” sună unul din anunțurile care apar zilnic în presa locală, la rubrica de mică publicitate.
Între 1000 și 1200 de euro pe ar, în funcție de poziționarea terenului, aceasta este oferta care ți se face pentru o bucată de pământ din zona fostului CAP din Sf. Ilie.
În urmă cu un an, cei care ar fi vrut să vândă terenuri acolo nu luau mai mult de 1000 de lei/ar, asta dacă găseau cui să îl dea.
Acum, e o adevărată luptă pentru obținerea de terenuri în zonele prin care va trece ruta ocolitoare. Cei ce au vândut mult prea devreme, la prețuri de toată jena, comparativ cu cele vehiculate azi pe “piața neagră”, își dau pumni în cap, la fel ca și cei care au avut ocazia să cumpere hectare întregi, pe prețuri de nimic, dar nu s-au gândit pe ce comoară ar fi pus mâna.
Prin sat umblă vorba că sunt persoane dispuse să investească și 500.000 de euro în achiziționarea de terenuri, cu gândul să le scoată la vânzare ceva mai târziu, când, odată cu construirea rutei ocolitoare, prețurile vor crește și mai mult.
40 de euro metrul pătrat în jurul Mănăstirii Hagicadar
Febra scumpirii terenurilor s-a făcut simțită din plin și în zona Mănăstirii Hagicadar, pe unde trece prima porțiune a rutei ocolitoare.
Prețurile au luat-o razna și aici, de la cei 7 euro ceruți anul trecut pentru fiecare metru pătrat de teren situat în preajma monumentului de cult al armenilor, la aproximativ 40 de euro.
Creșterea nebunească a prețurilor, de aproximativ 5-6 ori, este justificată și de spațiul construibil mult mai redus decât în cazul terenurilor de la Sf. Ilie.
Altă zonă solicitată de samsarii de terenuri e cea din spatele fabricii de rulmenți de la Șcheia, unde prețurile nu au mai cunoscut o creștere atât de mare, după ce în zona industrială și-au făcut simțită prezența showroom-urile de vânzare a autovehiculelor.
În prezent, prețul unui metru de teren în zona respectivă este de 50-60 de euro.
Ruta ocolitoare, următoarea zonă de dezvoltare urbană
Interesul samsarilor de a obține cât mai multe terenuri de-a lungul rutei ocolitoare este justificat de faptul că, în câțiva ani, zonele respective vor cunoaște o dezvoltare urbană greu de stăvilit de amenințările primarilor, că nu vor elibera autorizații de construcții.
Miile de mașini care vor trece zilnic pe ruta ocolitoare, dinspre București spre Ițcani, Siret și Rădăuți, vor asigura o clientelă bună restaurantelor, hotelurilor și magazinelor ce se vor deschide în zonă. De asemenea, se preconizează că în zonă vor apărea numeroase depozite, ale marilor firme care se aprovizionează pe ruta respectivă, mai ales dacă, odată cu amenajarea rutei ocolitoare, va fi interzisă circulația autovehiculelor de mare tonaj prin centrul Sucevei.
Nu în ultimul rând, sunt mulți interesați să își facă case în zona respectivă, încât, cu toate împotrivirile autorităților și prețurile cu care samsarii de terenuri vor vinde ce au cumpărat până acum, ruta ocolitoare a Sucevei are toate șansele să devină următoarea zonă de dezvoltare urbană, care va accentua ideea unei metropole sucevene.






