În perioada 26 februarie – 2 martie 2018 a avut loc a doua mobilitate în cadrul proiectului coordonat, în perioada 2017 – 2019, de către Colegiul Economic „Dimitrie Cantemir” Suceava, în parteneriat cu școli tehnologice din Croația, Italia, Grecia, Turcia și Portugalia, cu titlul „English for hospitality” (2017-1-RO01-KA201-037159). Întâlnirea a avut loc în Nafpaktos, Grecia, la Epal Nafpaktoy, ocazie cu care au participat câte 4 profesori și 6 elevi din fiecare școală implicată. Gazdele au impresionat plăcut participanții prin programul propus și printr-o organizare de excepție a activităților.
Pe parcursul a 5 zile consecutive profesori de limba engleză și profesori de specialitate din școlile participante au implicat elevii într-o serie de activități de învățare/predare/formare care s-au derulat în limba engleză cu scopul promovării învățării integrate a conținuturilor la disciplinele de specialitate din domeniile turism și gastronomie și a limbii engleze.
Obiectivele derivate ale acestor activități au fost dezvoltarea vocabularului elevilor prin înțelegerea conținuturilor de specialitate prezentate în limba engleză, exersarea deprinderilor de documentare, business communication.
Activitățile propuse au avut ca tematică “Activități desfășurate în unitățile de turism și alimentație”, s-au derulat în săli multimedia, în laboratoarele de gastronomie și cabinetele de turism din școala gazdă și au parcurs următoarele etape:
-Prezentarea categoriilor de clasificare a unităților de cazare și a unităților de alimentație;
-Ilustrarea activităților desfășurate în cadrul unui restaurant (aprovizionare, recepție, depozitare materii prime, producție, servire, mise en place) și în cadrul unui hotel (servicii de bază – cazare, alimentație și servicii suplimentare cu sau fără plată, rezervarea spațiilor de cazare, pregătirea primirii, primirea turiștilor, sejurul, plecarea turiștilor);
-Office administration duties: Identificarea relațiilor la nivelul compartimentelor și al strategiei de comunicare pe orizontală și verticală. For example a head chef of a restaurant needs to inform the other cooks in the kitchen about the change of a procedure;
– culinary arts: tehnologia obținerii preparatelor lichide. Elevii au învățat să gătească diferite preparate lichide tradiționale, să identifice ingredientele utilizate și procesul tehnologic de obținere.
Elevii și profesorii au fost implicați într-o serie de activități diverse și incitante:
a. Identificarea obiectelor de inventar și realizarea mise en place-ului pentru diferite meniuri pentru mic dejun, prânz și cină
b. Bucătăria – factor esențial pentru petrecerea unei vacanțe gastronomice: caracterizarea geografică a zonei din care provine fiecare școală, caracterizarea bucătăriei zonei, tradiții culinare, sortiment de preparate specifice, rețete culinare specifice zonei, restaurante cu preparate tradiționale.
c. Business communication: jocuri de rol ocazionate de: oferirea informațiilor privind activitățile culturale din orașul natal, oferirea informațiilor privind activitățile de agrement pentru diferite tipologii de clientelă, rezervarea spațiilor de cazare, prestarea serviciilor suplimentare, rezolvarea reclamațiilor, aprecierea gradului de satisfacție al turistului
d.Cooking session: Obținerea, prezentarea și servirea preparatelor lichide tradiționale.
Rezultatele obținute au fost:
– un video promoțional care ilustrează utilizarea CLIL la orele de turism și gastronomie;
– 6 scenarii complete CLIL cu instrucțiuni și materiale de lucru postate pe canalul de Youtube: EN4HOSTS Multimedia;
– o colecție online de materiale și link-uri către site-ul proiectului: http://english4hospitality.esy.es
– dezvoltarea competențelor cadrelor didactice în ceea ce privește pedagogia CLIL prin participarea la discuții pe tema aplicării CLIL la orele de curs, efectuarea de analize comparative privind metodologia CLIL;
-adecvarea instruirii la nevoile de formare prin trecerea de la programele centrate pe conținuturi la cele focalizate pe situații de învățare;
-crearea unui mediu deschis pentru învățare formală, nonformală și informală;
– elevii au învățat să lucreze și să comunice în limba engleză în situații reale de viață, într-un mediu intercultural, conștientizând importanța utilizării unei limbi străine pe piața europeană a muncii.
Întâlnirea a fost un real prilej de formare profesională, culturală, schimb de experiență și aprofundare a competențelor de comunicare în limba engleză pentru elevii și cadrele didactice participante.
Coordonator proiect, prof. Florentina Elena Sfichi
Experiență europeană în cadrul proiectului Erasmus+KA2 „English for hospitality”
