Prin Ordin comun al Ministrului Finanțelor Publice și al Ministrului Administrației și Internelor, s-a aprobat protocolul cadru și acțiunile necesare pentru preluarea de către autoritățile publice locale a activității de executare silită a sumelor reprezentând amenzi contravenționale aplicate persoanelor fizice. Astfel, amenzile neîncasate aplicate persoanelor fizice până la data de 31 decembrie 2006 vor fi preluate de către compartimente specializate ale Primăriilor. Documentele întocmite în cadrul procedurii de colectare a dosarelor de executare silită și a documentelor având ca obiect contestațiile la executarea silită vor fi predate de către unitățile fiscale teritoriale către compartimente de specialitate din cadrul Primăriilor, până pe data de 31 ianuarie 2007.
Începând cu această dată, persoanele fizice sancționate contravențional se vor adresa Primăriei în orice problemă legată de plata sancțiunii sau contestații împotriva sancțiunii.
Serviciul executare silită realizează, prin angajații săi, atribuții de ducere la îndeplinire a măsurilor asiguratorii în condițiile prevăzute de lege, folosind succesiv sau concomitent, pentru colectarea veniturilor bugetare de la debitorii rău platnici, modalitățile de executare silită stabilite de lege, și anume executarea silită prin poprire, executarea silită a bunurilor mobile, sau executarea silită a bunurilor imobile.
În îndeplinirea atribuțiilor de serviciu funcționarii publici din cadrul compartimentului de specialitate executare silită sunt investiți cu exercițiul autorității publice și beneficiază de protecție potrivit legii.
Serviciul Executare Silită, în îndeplinirea atribuțiilor, cooperează cu organele de poliție, băncile, instituțiile ce gestionează registre publice sau altele asemenea ori alte persoane juridice sau fizice care sunt obligate să furnizeze de îndată în scris datele și informațiile solicitate, în vederea aplicării procedurii de executare silită, fără perceperea de taxe, tarife, comisioane sau alte sume. De asemenea, organele de poliție, jandarmerie și alți agenți ai forței publice au obligația să dea concursul la cerere, în îndeplinirea, potrivit legii, a activității de executare silită.
Din informațiile primite, la unitatea fiscală din Vatra Dornei sunt circa 1000 de dosare constituite și neplătite până la data de 31.12.2006, dosare care trebuiesc preluate și asigurată încasarea acestor amenzi. Este adevărat că încasarea acestor sancțiuni constituie venit la bugetul local, însă dacă vom cântări volumul de muncă și logistica necesară pentru încasarea acestora, vom constata că bugetele locale nu cresc semnificativ pe seama acestor venituri.
Nu este o muncă deloc ușoară pentru acel compartiment care va fi înființat special în acest scop, însă acolo unde este lege nu poate fi tocmeală și, cum ne-am obișnuit deja, ca primăriilor să li se atribuie din ce în ce mai multe sarcini, sunt sigur că nu vom avea impedimente în ducerea la îndeplinire a acesteia.
Primarul municipiului Vatra Dornei
Ing. Constantin Huțanu




