Sărbătorile de Toamnă ale evreilor încep, astăzi, cu Anul Nou- Roș Hașana. La început de an, evreii suceveni nu vin la sinagogă pentru a bea șampanie sau pentru focuri de artificii, ci folosesc această zi ca un prilej de reflecție și de meditație, o ocazie de reînnodare a relației dintre Dumnezeu și oameni.Sărbătoarea începută la sinagoga Gah din centrul municipiului Suceava este continuată de fiecare familie de evrei acasă.
Roș Hașana înseamnă textual Capul Anului, nu doar începutul său. În mesajul primului-rabin Sorin Rosen către comunități, se arată că de fiecare Roș Hașana Dumnezeu reînnoadă relația Sa cu lumea pentru întregul an care va veni.
„Așa cum capul conține viața și sistemul nervos central al întregului corp (creierul), la fel Roș Hașana conține viața pentru întregul an. Aceasta este semnificația judecății de Roș Hașana și de aceea atmosfera are, în tradiția evreiască, o natură solemnă. Căci, în funcție de «întoarcerea» noastră către Dumnezeu, Acesta decide modul în care se va comporta în legătură cu noi și prin urmare decide cum și cât să ne susțină și să ne binecuvânteze pentru îndeplinirea dorințelor noastre”, arată rabinul Sorin Rosen.
Anul Nou Iudaic se mai numește și Iom Hadin (Ziua Judecății) și este o zi în care – spune tradiția – Dumnezeu se uită la oameni și îi judecă pe toți. Indivizi și comunități, evrei sau neevrei au de dat socoteală astăzi.
„Este Roș Hașana, Capul Anului, și trebuie să ne folosim capul pentru a ști exact ce fel de an vrem să avem”
Potrivit rabinului Rosen, înainte de a începe Anul Nou fiecare evreu trebuie să se gândească serios la trecut, prezent și viitor. Ce a făcut și poate nu trebuia, ce nu a făcut și ar fi trebuit, pe cine a lovit, pe cine a desconsiderat, unde i-a fost viziunea și dacă și-a îndeplinit-o dacă a avut-o, dacă este mai deștept ca anul trecut, dacă a făcut mai multe fapte bune, a fost mai spiritual, dacă a fost cu un strop mai evreu.
„De Roș Hașana, eu unul nu știu, sincer, cât aș vrea ca Dumnezeu să îmi plătească conform cu faptele mele. Și nici n-aș vrea neapărat să țină minte, pentru că – îmi imaginez – am venit astăzi aici cu toții nu doar pentru a ne reîntâlni, ci și pentru că avem să Îi spunem ceva lui Dumnezeu și propriei noastre conștiințe, ceva de care ne e jenă și am vrea schimbat, măcar de acum înainte.
În rest, deciziile ne aparțin și viața ne obligă să le luăm. Pentru că dacă nu le luăm, în esență decidem că nu ne interesează și că închidem poarta. Este Roș Hașana, Capul Anului, și trebuie să ne folosim capul pentru a ști exact ce fel de an vrem să avem. Iar de mâine, chiar de mâine, trebuie să începem să lucrăm pentru a ajunge acolo. Dumnezeu să ne binecuvânteze pe toți cu înțelepciune și curaj și să ne dea, așa
cum ne dorim, un înscris și o pecete în Cartea Vieții!”, îi învață Rabi pe evrei.
În timpul sărbătorii de Roș Hașana și la încheierea Yom Kipur-ului, cea mai sfântă sărbătoare, care va fi peste 10 zile, se suflă din Șofar (corn de berbec).
Suflatul din Șofar amintește de sacrificiul lui Ithak, de judecata divină din ziua de Roș Hașana, iar cuvântul “șofar” face aluzie la verbul
“lesaper” (a corecta, a ameliora) – referindu-se la posibilitatea de corectare a comportamentul în cele Zece Zile de Pocăință, până la Yom Kipur. De Anul Nou se mănâncă măr cu miere, curmale, sfeclă roșie, dovleac, morcov, rodie și cap de pește, și pentru fiecare se rostesc binecuvântări specifice. De exemplu, când se mănâncă măr cu miere se spune „Fie voia Ta, Doamne, Dumnezeul nostru și Dumnezeul părinților noștri, să înnoiești pentru noi un an bun și dulce”, când se gustă din pește „Fie voia Ta, Doamne, Dumnezeul nostru și Dumnezeul părinților noștri, să fim cap și nu coadă” etc. Urarea tradițională de Anul Nou este Șana Tova U’Metuka!( Un an bun și dulce!).