Ministerul Educației a publicat un proiect de calendar pentru evaluările de la sfârșitul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, testări organizate pentru a surprinde stadiul de pregătire al fiecărui elev, evoluția lui, dacă și unde sunt probleme la nivel de școală sau de clasă.
Potrivit documentului, evaluarea de la clasa a II-a este programată între 12 și 15 mai, la clasa a IV-a între 19 și 21 mai, iar la clasa a VI-a între 26 și 28 mai.
Tot referitor la aceste examene, ministrul Educației, Daniel David, a afirmat că acestea nu se vor limita doar la verificarea cunoștințelor din programele școlare, ci vor urmări și măsurarea unor competențe mai largi.
David a arătat că pregătește un ordin de ministru care prevede schimbarea evaluărilor, în sensul extinderii competenţelor care vor fi verificate, urmând ca aceste teste să cuprindă şi cerințe similare celor din testările PISA.
Oficialul de la București a subliniat că evaluările ar trebui să măsoare mai multe competențe, „pe lângă itemi clasici legați de programe, itemi în logica PISA. Adică folosirea conținuturilor în viața de zi cu zi”.
Rezultatele acestor evaluări „vor avea un rol de autocunoaștere pentru elevi” și vor fi folosite de școli și profesori pentru a înțelege mai bine „nivelul de pregătire al copiilor comparativ cu alte unități de învățământ”, a mai spus ministrul Educației.
- Calendar
Primii testați vor fi elevii de clasa a II-a. Aceștia ar urma să susțină testările la Limba română, scris și citit, și la Matematică și explorarea mediului pe 15 mai. Cele două testări vor dura câte 60 de minute.
Evaluarea de la clasa a II-a este prima testare în cadrul căreia copilul este expus unor subiecte făcute de altcineva decât cadrul didactic cu care este obișnuit.
Cât privește elevii de clasa a IV-a, ei vor fi evaluați la Limbă și comunicare și Matematică și Științe ale naturii, iar cei de-a VI-a sunt testați la Limbă şi comunicare și Matematică şi știinţe – 27 mai 2026.
Rezultatele obținute nu se trec în catalog și nu sunt făcute publice, ci au rolul de a verifica stadiului competențelor evaluate.
Totodată, se va ști în ce măsură elevul și-a însușit elementele de bază specifice vârstei, insistându-se, ulterior, pe corectarea eventualelor dificultăți. Rezultatele evaluării se transmit părinților elevilor și vor fi puse în portofoliul educațional al elevului.