Europarlamentarul Rareș Niculescu cere CE modificarea deciziei privind mandatul european de arestare



Europarlamentarul român Rareș Niculescu a solicitat Comisiei Europene să analizeze posibilitatea de a revizui decizia-cadru privind mandatul european de arestare, pentru eliminarea unui articol care permite evitarea predării unor persoane, referindu-se la cazurile Priplata și Tcaciuc.
Deputatul PDL în Parlamentul European, Rareș Niculescu, a adresat Comisiei Europene o întrebare scrisă cu privire la deficiențele legislației comunitare care împiedică România să obțină predarea cetățeanului ceh Frantișek Priplata, se arată într-un comunicat remis, duminică, agenției MEDIAFAX.
Niculescu a solicitat Comisiei Europene să analizeze posibilitatea de a iniția revizuirea deciziei-cadru privind mandatul european de arestare, prin eliminarea articolului în baza căruia mai multe state europene – printre care și Republica Cehă – au inclus în legislația națională prevederi care exclud de la aplicarea mandatului faptele săvârșite înaintea unei anumite date.
„Întrebarea adresată se referă la articolul 32 din decizia-cadru 2002/584/JAI, care prevede, cu titlu de dispoziție tranzitorie, că statele membre pot să nu aplice mandatul european de arestare cererile referitoare la fapte săvârșite înaintea datei de 7 august 2002 – recurgând în acest caz la procedura clasică de extrădare”, se arată în comunicat.
Deputatul a semnalat astfel mai multe aspecte, printre care faptul că unele state au decis neaplicarea mandatului european de arestare pentru faptele comise înaintea unei anumite date, aceste state transformându-se, în opinia lui Niculescu „în adevărate oaze pentru persoanele condamnate, care încearcă astfel să se sustragă justiției”.
Pe lângă cazul lui Frantișek Priplata, deputatul PDl a amintește de cetățeanul român Severin Tcaciuc, în sarcina căruia au fost reținute 40 de infracțiuni, acesta aflându-se pe teritoriul Republicii Austria, care nu aplică mandatul european de arestare în cazul infracțiunilor comise înainte de 7 august 2002.
„Așadar, faptul că statele membre au libertatea de a nu aplica mandatul european de arestare în cazul infracțiunilor comise înaintea unei anumite date reduce eficiența mandatului, ca instrument comunitar, iar Comisia Europeană ar trebui să aibă în vedere eliminarea acestei carențe”, se mai arată în comunicat.
Un alt aspect semnalat Comisiei Europene în întrebarea scrisă – document similar interpelării din Parlamentul României – se referă la decizia adoptată de Republica Cehă, care a stabilit că nu va aplica mandatul european de arestare pentru faptele săvârșite înainte de data de 1 noiembrie 2004, iar această dată nu corespunde celei prevăzute în decizia-cadru, cea de 7 august 2002.
Deputatul PDL a mai arătat că, în timp ce în alte țări europene chiar și românii de bună credință sunt priviți ca prezumtivi vinovați, cetățeni dovediți a fi vinovați de fapte de o gravitate extraordinară de către instanțele românești, precum este cazul lui Frantișek Priplata, sunt protejați de către statele lor care pun piedici în executarea unui mandat european de arestare.
„Toți cei implicați în acest complot criminal își execută pedeapsa conform sentinței, mai puțin cel care este autorul moral al acestuia, cetățeanul ceh Frantișek Priplata. Cooperarea europeană în domeniul justiției penale trebuie să nu rămână doar o vorbă goală. Trebuie să garantăm în primul rând efectele utile ale acesteia. Familia victimei Virgil Săhleanu și cei pe care acesta i-a reprezentat în calitate de lider sindical așteaptă încă să li se facă dreptate. Aștept și eu împreună cu aceștia răspunsul Comisiei Europene la întrebarea pe care am adresat-o”, a mai arătat deputatul Rareș Niculescu în solicitarea adresată Comisiei Europene.