Jumătate dintre români consideră creșterea prețurilor și inflația principalele lor probleme, o treime consideră că impactul crizei asupra pieței muncii nu a atins apogeul, iar 48% se așteaptă la o înrăutățire a situației locurilor de muncă în următorul an, potrivit unui Eurobarometru.
Studiul arată că jumătate dintre români indică drept cea cea mai importantă problemă cu care se confruntă în prezent creșterea prețurilor și inflația. Comparativ, în primăvara lui 2010, 43% dintre români considerau aceste două fenomene drept cele mai importante probleme ale lor. La nivelul UE, media celor care consideră creșterea prețurilor și inflația principalele lor probleme este de 38%.
Pe de altă parte, 39% dintre români consideră că situația economică actuală este principala lor problemă (față de 35% în primăvara lui 2010 și 25%, media la nivelul UE).
Totodată, 22% dintre români indică sistemul de îngrijire a sănătății drept principala problemă, față de 19%, media la nivelul UE și 25% procent înregistrat în România în primăvara lui 2010.
Studiul mai arată că 17% dintre români – față de 20%, media la nivelul UE – consideră șomajul drept principala lor problemă, iar 16% (față de 14% media la nivelul UE) indică impozitarea drept principală problemă.
Pe de altă parte, studiul arată o scădere a numărului românilor care consideră pensiile ca fiind principala lor problemă, de la 22%, în primăvara lui 2010, la 16%.
Opt procente dintre repondenții români indică sistemul educațional drept principală problemă, 6% menționează locuințele, iar 5% infracționalitatea, procentele fiind foarte apropiate de media la nivelul tuturor statelor UE, dar și de valorile înregistrate în primăvara anului 2010.
Doar 1% dintre români consideră terorismul ca fiind o problemă principală și tot 1% consideră apărarea și politica externă o problemă principală, în timp ce mediul înconjurător reprezintă principala problemă pentru 3% dintre români.
Studiul Eurobarometru indică o percepție negativă a românilor asupra situației generale a locurilor de muncă. Astfel, 93% dintre români consideră această situație ca destul de proastă sau foarte proastă. Percepția negativă se regăsește în aproape toate țările Uniunii Europene, doar 19% din europeni apreciind că situația generală a locurilor de muncă este bună. Opinia referitoare la acest subiect a rămas constantă pe parcursul lui 2010 în Romania, însă în alte țări europene percepția asupra situației locurilor de muncă s-a îmbunătățit în a doua jumătate a anului trecut.
Totodată, Eurobarometrul arată că aproape o treime dintre români (29%) consideră că impactul crizei asupra locurilor de muncă a atins deja apogeul.
Modificările de percepție cu cea mai mare amploare s-au înregistrat în Germania și Austria, unde numărul celor care apreciază ca bună situația locurilor de muncă a crescut de la 20% la 43%, respectiv de la 40% la 58%.
Studiul mai arată că românii sunt pesimiști și în legătură cu evoluția situației financiare a gospodăriei proprii și cu cea a situației locurilor de muncă, doar 18 %, respectiv 12% dintre ei fiind de părere că acestea vor evolua în bine în următoarele 12 luni. În schimb, aproape jumătate dintre români (48%) cred că următoarele 12 luni vor fi mai proaste în ceea ce privește situația locurilor de muncă, iar 32% cred că situația va rămâne neschimbată. De asemenea, aproximativ o treime dintre români (28%) cred că situația gospodăriei lor va fi mai proastă în următoarele 12 luni, în timp ce 48% dintre români cred că aceasta va rămâne neschimbată. La nivelul UE, 35% dintre cetățeni cred că situația locurilor de muncă se va înrăutăți în următorul an, iar 19% cred că situația gospodăriei lor va fi mai rea.
Studiul arată că diferențele de percepție în legătură cu evoluția în următoarele 12 luni variază în funcție de vârstă, tinerii fiind în general mai puțin pesimiști decît persoanele în vârstă. Astfel, 37% dintre românii cu vârsta cuprinsă între 15 și 24 de ani se așteptă la o înrăutățire a situației, acest procent urcînd la 57% pentru populația peste 55 de ani.
Raportul național Eurobarometru 74 a fost prezentat, marți, într-o conferință de presă, de către autorul său, Horia Domnariu, director de cercetare la Centrul pentru Studierea Opiniei și Pieței. Datele pentru România au fost culese în perioada 11 noiembrie – 1 decembrie 2010, pe baza unui eșantion național de 1001 de persoane, cu vârste de cel puțin 15 ani. Marja de eroare a studiului este de +/- 3%.