Eurobarometru: Numai 25% dintre români se consideră informați cu privire la problematicile UE



Numai 25% dintre români se consideră bine informați cu privire la chestiunile UE, față de o medie europeană de 31% și de 40% – 50% în țările membre mai vechi ale Uniunii, relevă ultimul sondaj Eurobarometru despre opinia publică la nivelul UE.
Numai francezii și grecii (24%), italienii (23%), portughezii și spaniolii (22%) se consideră mai puțin informați decât românii cu privire la chestiunile europene.
Pe de altă parte, luxemburghezii se consideră bine informați în proporție de 54%, danezii de 51%, finlandezii de 48%, irlandezii și maltezii de 45%, iar germanii de 41%.
De asemenea, studiul reflectă că mai informați în această privință decât românii se consideră cetățenii din țările candidate la aderarea la UE – Muntenegru (46%), Islanda (45%), Turcia (44%), Croația (40%), Macedonia (38%) și Serbia (37%).
Potrivit Eurobarometrului, 54% dintre români au așteptări de la politicile UE cu privire la generarea de locuri de muncă și nivelul de trai, iar 16% doresc o mai bună coordonare a politicilor economice în cadrul procesului de guvernanță europeană. Media la nivelul UE este de 49% pentru politicile cu rezultate directe pe piața de muncă și nivelul de trai și de 28% pentru o mai bună coordonare în plan european.
Și în țări membre cu trecut similar României așteptările cetățenilor vizavi de UE sunt legate mai ales de interesul economic și social: 66% pentru Bulgaria, 67% pentru Ungaria și 68% în Polonia.
Televizorul este principala sursă de informare a românilor cu privire la temele europene, fiind utilizată în proporție de 97% dintre respondenții sondajului. Aceasta este urmată de presa scrisă și ziare (51%), radio (64%) și sursele de pe Internet (43%).
Nicolae Idu, șeful Reprezentanței Comisiei Europene la București, a recunoscut în evenimentul de prezentare a rezultatelor studiului că „procesul de comunicare la nivel european necesită în continuare îmbunătățiri substanțiale”, deși în întregul UE și în România există o largă rețea de centre și puncte de informare.
Potrivit acestuia, la nivel național există peste 70 de centre de informare Europe Direct în Capitală, în centrele universitare și în centrele urbane, suplinite de o întreagă rețea de formatori și profesori afiliați programului „Jean Monnet” finanțat de UE, însă este nevoie și de un interes al factorului politic, mai ales la autorități locale și parlamentari.
De asemenea, este nevoie și ca românii să fie și ei real interesați de aceste informații. „E important ca receptorul informației să aibă o atitudine pro-activă, deci să fie interesat să acceseze această informație, să îi trebuiască această informație fie din perspective carierei profesionale, educației, fie pur și simplu pentru că înțelege că un cetățean român, fiind cetățean european, își poate identifica mai bine oportunitățile economice și sociale fiind mai bine informat”, a mai spus Nicolae Idu.
Pentru România, datele acestui Eurobarometru au fost culese în perioada 2-18 noiembrie 2012, pe baza unui eșantion național de 1.014 persoane.