E.ON România percepe garanție de „rău-platnic” la reluarea furnizării energiei electrice sau a gazelor naturale în cazul unui consumator care a ajuns în situația de sistare a furnizării pentru neplată. Ajuns în fața ghișeului, consumatorul care nu și-a achitat facturile la timp, în două luni de la emitere, trebuie să scoată din buzunar trei sume distincte. În primul rând i se cere săplătească contravaloarea facturilor restante. A doua sumă pe care o încasează E.ON este taxa de reconectare, iar a treia sumă luată cu japca, dar legal, conform reprezentanților E.ON, este așa-zisa garanție de rău-platnic, care diferă ca sumă de la un consumator la altul, dar care poate să ajungă și la 300 de lei pentru consumatorii casnici.
Cu legea în față
Deși consumatorii consideră această garanție un abuz din partea E.ON, reprezentanții companiei se justifică cu legea în față. La solicitarea noastră, răspunsul dat de Departamentul Comunicare Corporatistă E.ON România a fost următorul: „Conform Regulamentului de furnizare a energiei electrice la consumatori, respectiv a Regulamentului privind accesul la sistemele de distribuție a gazelor naturale, aprobate prin Hotărârile de Guvern 1007, respectiv 1043 din 2004, reluarea furnizării energiei electrice/gazelor naturale în cazul unui consumator care a ajuns în situația de sistare a furnizării pentru neplată se face și în condițiile constituirii unei garanții”.
Îți recuperezi banii după doi ani, fără dobândă
Reprezentanții E.ON au completat că contravaloarea garanției se constituie într-un depozit bancar pe numele clientului, suma depusă nefiind purtătoare de dobânzi. „Garanția de furnizare nu are legătură cu taxele de deconectare/reconectare, acestea reprezentând contravaloarea unor prestații de deconectare, respectiv reconectare a unui loc de consum.Pentru energia electrică, valoarea garanției se stabilește în funcție de tariful ales de consumator și de consumul mediu realizat pe ultimele 12 luni pentru o perioadă de până la 90 de zile, conform prevederilor legale.Pentru consumul de gaze naturale, pentru consumatorii casnici valoarea garanției reprezintă contravaloarea a 300 metri cubi, iar pentru consumatorii non-casnici, reprezintă contravaloarea pentru 30 de zile a consumului mediu zilnic realizat în ultimul an”, au explicat oficialii E.ON, care sunt protejați de legile emise de guvernele României care s-au succedat în ultimii ani, dar și de reglementările Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).
Sucevenii pot să-și recupereze banii pe garanție în cazul rezilierii contractului de furnizare a energiei electrice sau cel al gazelor naturale sau în cazul în care, timp de doi ani consecutivi, consumatorul nu a ajuns în situația de „consumator rău-platnic”. Nemulțumirile consumatorilor suceveni au ajuns de multe ori pe masa Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului sau a Prefecturi Suceava, dar răspunsul a fost același: contractele cu E.ON au fost făcute conform legii.