Din ’90 încoace

Emisiile de gaze cu efect de seră produse de transporturi în România au crescut cu 95%



Emisiile de gaze cu efect de seră produse de transporturi în România au crescut cu 95%
Emisiile de gaze cu efect de seră produse de transporturi în România au crescut cu 95%

Emisiile gaze cu efect de seră produse în sectorul românesc al transporturilor au crescut cu 95% în perioada 1990-2004, reprezentând unul din cele mai rapide avansuri, la nivel european, potrivit datelor Agenției Europene pentru Energie (AEE).
Creșteri mai rapide au fost consemnate în Luxemburg – 156%, Irlanda – 140% , Cehia – 107% și Portugalia – 97%, iar reduceri ale emisiilor de gaze cu efect de seră au fost raportate doar în cazul Lituaniei, Bulgariei și Estoniei, se arată în raportul „Transporturile și mediul: spre o nouă politică comună de transporturi”, care analizează situația din cele 27 de state UE, alături de Turcia, Elveția, Norvegia, Islanda și Liechtenstein.
Emisiile de gaze cu efect de seră din sectorul transporturilor au avansat, în medie, cu 25% în statele UE, în perioada 1990-2004, pe fondul dublării traficului aerian, în condițiile în care majoritatea țărilor au redus cantitățile de gaze poluante produse în sectoarele agricol și industrial, se arată în raport.
De asemenea, Europa a înregistrat o creștere a volumului de bunuri transportate pe distanțe mari și a frecvenței acestor operațiuni.
Intensitatea utilizării transportului este definită în unități numite tone-kilometru utilizate pentru a produce suma de 1.000 de euro în PIB-ul unei țări.
Diferențele în structura economiilor determină intensități diferite ale cantității de produse transportate. În România, nivelul era de 1.751 tone – kilometru în 2004, în scădere față de 1.737 de unități în 1995, respectiv 1.751 de unități în 1992, în vreme ce media din primele 15 state membre UE era de 225 de unități în 2004, potrivit raportului.
Dezvoltarea sectorului transporturilor în UE periclitează îndeplinirea obiectivelor privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în Europa, stabilite conform Protocolului de la Kyoto.
– Transporturile rutiere produc 93% din totalul emisiilor provenite din transporturi
Transporturile, cu excepția celui aerian și maritim internațional, determină 21% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din primele 15 state membre UE. Transporturile rutiere produc 93% din totalul emisiilor provenite din transporturi, iar emisiile determinate de cursele aeriene internaționale au înregistrat cel mai rapid avans între 1990 și 2004, respectiv 86%.
Volumul transporturilor de pasageri din Europa a avansat cu 20% în perioada 1990-2003, în condițiile în care majoritatea europenilor dețin automobile, iar transportul aerian a consemnat o dezvoltare de 96%.
Conform Protocolului de la Kyoto, UE trebuie să reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu 8%, comparativ cu nivelul înregistrat în 1990, până în 2008-2012. În 2006, scăderea a fost de 0,6% față de nivelul din 1990.
„Avansurile tehnice, precum motoarele mai puțin poluante, mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil, sunt foarte importante”, a declarat directorul AEE, Jacqueline McGlade.
Pe de altă parte, calitatea aerului se plasează sub limitele UE, în marile orașe europene. Aproape 25% din populația primelor 25 de state membre UE locuiește la o distanță mai mică de 500 de metri de o șosea pe care rulează peste trei milioane de vehicule pe an, se mai spune în raport.
Statele europene au cheltuit 270-290 miliarde de euro anual pentru subvenționarea sectorului de transporturi, iar unele din activitățile susținute dăunează mediului.
Emisiile produse de cursele aeriene internaționale sunt excluse din Protocolul de la Kyoto, dar Comisia Europeană urmărește includerea acestora în schema europeană de tranzacționare. Executivul european mai are ca obiectiv impunerea unor reguli mai stricte pentru emisiile produse de automobile.



Recomandări

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: O abordare diferită a creșterii economice în România: dincolo de ritm contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: O abordare diferită a creșterii economice în România: dincolo de ritm contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu
Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: O abordare diferită a creșterii economice în România: dincolo de ritm contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu

Leonardo Badea (BNR): Politici regionale și globale în domeniul schimbărilor climatice. Provocări și oportunități pentru România

Leonardo Badea (BNR): Politici regionale și globale în domeniul schimbărilor climatice. Provocări și oportunități pentru România
Leonardo Badea (BNR): Politici regionale și globale în domeniul schimbărilor climatice. Provocări și oportunități pentru România

Primarul Lungu dezminte categoric aderarea Sucevei la vreun proiect care susține eliminarea consumului de carne

orasele din studiul fara carne sursa Arup C40 T h e f u t u r e o f u r ba n c o n s u m p t i o n i n a 1,5 ° C world
orasele din studiul fara carne sursa Arup C40 T h e f u t u r e o f u r ba n c o n s u m p t i o n i n a 1,5 ° C world

Leonardo Badea (BNR): Dinamica economică a ultimului sfert de secol în România și nevoia curentă de re-echilibrare a finanțelor publice

Leonardo Badea (BNR): Dinamica economică a ultimului sfert de secol în România și nevoia curentă de re-echilibrare a finanțelor publice
Leonardo Badea (BNR): Dinamica economică a ultimului sfert de secol în România și nevoia curentă de re-echilibrare a finanțelor publice