Emisiile de CO2 și alte noxe trebuie să aibă ponderi egale în noua taxă auto, susțin constructorii



Reprezentanții Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) susțin noua taxă auto, însă consideră că emisiile de CO2 și alte noxe ar trebui să aibă ponderi egale, de 50% pentru fiecare categorie, astfel încât grila de taxare să nu avantajeze diferențiat producătorii din domeniu.
Ponderea de 30% pentru emisiile de CO2 și de 70% pentru alte noxe ar putea dezavantaja constructorii non-europeni, care nu au obligativitatea de a înscrie nivelul de dioxid de carbon în certificatele automobilelor și astfel chiar dacă mașina emite mai puțin dioxid de carbon decât ținta europeană de 130g/km, taxa este mai mare decât ar trebui să fie pentru că se calculează în funcție de nivelul altor noxe, apreciază președintele ACAROM, Constantin Stroe.
„Am o părere bună despre noua taxă pentru că respectă cerințele europene privind protecția mediului și pentru că e clar că actuala formulă trebuie înlocuită, însă am câteva observații. De exemplu, la mașinile Euro 4, ponderea de 30% a emisiilor de CO2 este prea mică în comparație cu ponderea de 70% a altor noxe, fapt ce ar putea dezavantaja alți constructori decât cei europeni. De asemenea, taxa pentru un Logan echipat cu motor diesel a cărei limită de emisii de CO2 este de sub 130g/km este fixată nedrept la 247 de euro. Grila nu are nicio flexibilitate, taxând egal mașinile, indiferent de motorizare”, a declarat Stroe pentru MEDIAFAX.
El deține și funcția de vicepreședinte al Automobile Dacia.
Ministrul Mediului, Attila Korodi, a declarat, luni, că pentru mașinile Euro 4 și Euro 3 în formula de calcul a noii taxe proporția va fi de 30% dioxid de carbon și 70% alte noxe.
Reprezentantul ACAROM – asociație care reunește aproape 120 de firme din industria auto – este de părere că egalizarea ponderilor menționate ar stimula constructorii să fabrice motoare de generații noi, care să polueze mai puțin.
Stroe a spus că persoanele care aleg să cumpere o mașină care emană sub 130g de CO2/km ar trebui recompensate cu o primă, pentru a stimula comercializarea vehiculelor cât mai puțin poluante.
„Clienții care aleg să cumpere o mașină care emite de exemplu 120g/km – adică sub ținta europeană – nu ar trebui taxate, ci din contră ar trebui să primească o primă”, a afirmat președintele ACAROM.
El a adăugat că va prezenta observațiile sale în dezbaterea publică privind taxa auto care va avea loc la 10 aprilie.
Taxa auto crește pentru mașinile noi vândute în România, toate cu motoare care corespund normelor Euro 4, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
Astfel, pentru un Logan nou pe benzină cu motor Euro 4 de 1.400 centimetri cubi (cmc), cu 75 de Cai Putere (CP), noua taxă auto, aplicabilă de la 1 iulie, va fi de 245,8 euro, față de 160,6 euro conform actualului algoritm. Pentru același autoturism, dar echipat cu un motor de 1.600 cmc, care dezvoltă 90 CP, noua taxă va fi de 387,6 euro, față de 183,6 euro în prezent. Pentru un Logan cu motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) taxa auto va fi de 315 euro, față de 172,1 euro după Codul fiscal actual.
Noul sistem de clacul indică valori în scădere la jumătate pentru taxele aplicate autovehiculele Euro 2 și Euro 1 cu motoare de până la 2.000 de centrimetri cubi și reduceri chiar mai mari la mașinile non-euro.
La categoria Euro 1, taxa coboară de aproape trei ori la mașinile cu vechime de 10-11 ani și capacitate de 1.400 cmc, de la 3.606 euro la 1.323 euro. Diferența dintre nivelurile actuale și cele propuse de Guvern scade odată cu creșterea capacității. Autoturismele de 1.600 cmc, vechi de 10-11 ani, vor fi taxate cu 2.376 euro, față de 4.121 în prezent, cele de 1.900 cmc cu 3.591 euro față de 4.894 euro, iasr cele de 2.000 cmc cu 3.780 euro comparativ cu 5.152 euro.
Proiectul urmează să fie supus dezbaterii publice înainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonanțe de urgență.