Potrivit noului regulament școlar

Elevii nemulțumiți de profesorii de la clasă au dreptul să conteste modul de predare și examinare al acestora



Elevii nemulțumiți de profesorii de la clasă au dreptul să conteste modul de predare și examinare al acestora
Elevii nemulțumiți de profesorii de la clasă au dreptul să conteste modul de predare și examinare al acestora

– Unii directori de școli consideră, pe de o parte, că această nouă prevedere din regulament este binevenită, „pentru că-i mai trezește pe unii profesori”, dar că poate, pe de altă parte, „demonetiza” noțiunea de cadru didactic
– Șeful IȘJ, Petru Carcalete, este de părere, însă, că „profesorul va trebui să-și justifice nota, lucru care mi se pare foarte normal”
Din această toamnă, adică odată cu începerea noului an școlar, orice elev are dreptul să conteste modalitățile de examinare pe care profesorul de la clasă le folosește. Cel puțin, așa prevede noul regulament școlar elaborat de Ministerul Educației și Cercetării. Este vorba despre noi drepturi pe care elevul le dobîndește odată cu intrarea în vigoare a noului regulament școlar care impune democrația în școli. Totodată, prin noul regulament, elevii nu mai sînt diferențiați în funcție de școala în care învață, la stat sau la particular și, atîta timp cît școala particulară la care studiază este acreditată, elevii ei se bucură de toate drepturile conferite de această calitate. Totodată, noul regulament școlar elimină repetenția la clasa întîi. Aceasta este înlocuită cu instruirea elevilor aflați în asemenea situații într-o clasă remedială, sub forma unor programe personalizate, derulate de învățător. Dacă pînă acum au fost enunțate doar drepturile pe care le-au dobîndit elevii prin noul regulament școlar, trebuie menționat că același regulament le interzice acestora să inițieze și să se implice în acțiuni de colectare de fonduri. Noul regulament școlar conține însă și prevederi pentru directori și cadre didactice. Mai precis, aceștia sînt puși mai mult la treabă, adică directorii trebuie să facă cel puțin 3 sau patru asistențe la ore într-o săptămînă, în timp ce profesorii sînt inspectați mai des. Dacă pînă acum directorul trebuia să asiste într-un an școlar la cel puțin 120 de ore, prin noul regulament el are obligația să inspecteze măcar o dată pe semestru fiecare profesor din școală. La sfîrșitul fiecărui an școlar directorul mai are obligația să întocmească un raport general cu privire la mersul lucrurilor privind educația și calitatea învățămîntului în școala pe care o conduce.
– Noul regulament îi „obligă” pe părinți să se intereseze de situația școlară a copilului măcar o dată pe lună
Dacă în noul regulament există prevederi atît pentru elevi, cît și pentru profesorii lor, trebuie menționat că nici părinții nu au fost excluși. Astfel, ei au obligația ca cel puțin o dată pe lună să ia legătura cu dirigintele sau învățătorul copilului și, ca și în cazul elevilor, acestora li se interzic orice discuții cu copiii lor în legătură cu colectarea și administrarea fondurilor bănești. Noul regulament școlar elaborat de Ministerul Educației și Cercetării a păstrat din prevederile vechiului regulament durata orelor de curs, care este de 45 de minute pentru învățămînt primar și 50 de minute pentru cel gimnazial și liceal. Valoarea notei de la teză a rămas și aceasta neschimbată, adică reprezintă un sfert din media semestrială a elevului la o anumită materie. În ceea ce privește dreptul de a beneficia gratuit de asistență psiho-pedagogică și medicală, prevederea a rămas în picioare, la fel fiind și dreptul de a beneficia de reducere la transportul în comun, spectacole, muzee și diferite manifestări culturale. Profesorii au păreri împărțite în ceea ce privește noul regulament școlar. Constantin Mărgineanu, director la Școala Generală nr. 9 din Suceava, este de părere că „prevederile din regulament au și părțile lor bune, dar au și părți rele. Spre exemplu, în ceea ce privește contestarea notei de către elevi, pe unii profesori lucrul acesta poate să-i mai trezească, și poate fi un semnal de alarmă, dar pe de altă parte se noțiunea de profesor. Poate exista subiectivism în modul de a contesta nota unui anumit profesor și se poate acționa sub impulsul momentului”. Și directorul Școlii Generale nr. 3 din Suceava, Constantin Ciurlă, consideră că „este foarte bine că se dau asemenea drepturilor elevilor, pentru că și copiii trebuie să-și poată spune părerea. Mai mult, în momentul în care aceștia vor contesta o notă, vor trebui să justifice de ce o fac și față de cine, și mi se pare corect”. Așadar, după părerea lui Ciurlă, regulamentul este bun, și ar trebui să se mențină, cu toate că temerea acestuia este că „așa cum se întîmplă de fiecare dată, nu o să dureze foarte mult, pentru că vin alții și schimbă tot”. Inspectorul școlar general Petru Carcalete este însă de părere că „regulamentul școlar nu lasă loc de interpretări, cum că profesorul va fi de acum înainte la discreția elevului, pentru că nu este așa. Profesorul va trebui doar să-și justifice nota în fața elevului, motivele pentru care a acordat-o, ceea ce mi se pare normal”.



Recomandări

La Fălticeni, „O lume mai curată, o lume mai bună” – o lecție de ecologie, solidaritate și speranță

La Fălticeni, „O lume mai curată, o lume mai bună” – o lecție de ecologie, solidaritate și speranță
La Fălticeni, „O lume mai curată, o lume mai bună” – o lecție de ecologie, solidaritate și speranță

Profesori și elevi ai Colegiului Tehnic de Industrie Alimentară Suceava – promotori ai excelenței europene în educația din domeniul lactatelor, prin participarea la proiectul AEDIL Dairy CoVE

Profesori și elevi ai Colegiului Tehnic de Industrie Alimentară Suceava –  promotori ai excelenței europene în educația din domeniul lactatelor, prin participarea la proiectul AEDIL Dairy CoVE
Profesori și elevi ai Colegiului Tehnic de Industrie Alimentară Suceava – promotori ai excelenței europene în educația din domeniul lactatelor, prin participarea la proiectul AEDIL Dairy CoVE

Primăria Vatra Dornei a finalizat construcția unui nou corp de clădire pentru Liceul Tehnologic „Vasile Deac”

Noul corp de clădire al Liceului ”Vasile Deac” dispune de mai multe laboratoare pentru învățământul tehnologic
Noul corp de clădire al Liceului ”Vasile Deac” dispune de mai multe laboratoare pentru învățământul tehnologic

Peste 450 de elevi de la „Hurmuzachi” Rădăuți, față în față cu specialiștii: cum să spui „Nu” dependenței

Peste 450 de elevi de la „Hurmuzachi” Rădăuți, față în față cu specialiștii: cum să spui „Nu” dependenței
Peste 450 de elevi de la „Hurmuzachi” Rădăuți, față în față cu specialiștii: cum să spui „Nu” dependenței