Elevii care din toamnă intră în clasa a V-a vor sta în gimnaziu cinci ani, inclusiv în clasa a IX-a



Elevii care încep clasa a V-a în anul școlar 2011-2012 vor sta în gimnaziu cinci ani, inclusiv în clasa a IX-a, la sfârșitul acestui ciclu vor susține evaluarea națională obligatorie care conține cinci probe, respectiv șase pentru minorități și admiterea în liceu organizată la nivelul școlii.
Legea educației naționale care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2011 prevede că elevii care din toamnă vor intra în clasa a V-a vor sta în gimnaziu cu un an mai mult, adică cinci în loc de patru, inclusiv clasa a IX-a.
Legea 1/2011 prevede măsura introducerii clasei a IX-a în învățământul gimnazial care intră în vigoare începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2011-2012. La finalul clasei a IX-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, se realizează o evaluare națională obligatorie a tuturor elevilor.
Evaluarea se realizează la șase probe, una fiind specifică minorităților naționale. Este vorba despre probe scrise la limba și literatura română, limba maternă, o alta transdisciplinară la matematică și științe, dar și la o limbă de circulație internațională. De asemenea, evaluarea include și o probă practică de utilizare a calculatorului, precum și o probă orală transdisciplinară de evaluare a competențelor civice și sociale, ambele susținute în timpul anului școlar.
Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaționale. Absolvenții învățământului gimnazial dobândesc diploma de absolvire și foaia matricolă, parte a portofoliului educațional, potrivit Legii educației.
Tot în cazul elevilor care intră în clasa a V-a în 12 septembrie 2011, admiterea la liceu se va desfășura la nivelul unității de învățământ pentru care optează.
Continuarea studiilor din învățământul gimnazial în învățământul liceal este asigurată pe baza unui proces de consiliere și de orientare școlară și profesională. Numărul de locuri alocate clasei a X-a este cel puțin egal cu cel al absolvenților clasei a IX-a. După absolvirea gimnaziului, elevii urmează liceul sau școala profesională.
Admiterea la liceu sau la școală profesională se mută la nivelul unității de învățământ. Astfel, în cazul în care numărul de candidați nu depășește numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ, admiterea se va realiza pe baza portofoliului educațional al elevului.
În cazul în care numărul de candidați este mai mare decât numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ, admiterea se face luând în calcul în proporție de 70% portofoliul educațional al elevului, media de absolvire a învățământului obligatoriu, precum și media la probele de la evaluarea națională de la sfârșitul clasei a IX-a și în proporție de 30% nota obținută la proba de admitere stabilită de unitatea de învățământ. În cazul mediilor egale, diferențierea se face pe baza portofoliului educațional al elevului.
Legea educației mai prevede că Metodologia-cadru de organizare și desfășurare a admiterii în clasa a X-a va fi elaborată de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și anunțată pentru fiecare generație cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a.
Unitățile de învățământ au obligația de a anunța public disciplinele la care se susține proba de admitere, programele, procedurile de organizare a acesteia, precum și modul de utilizare a portofoliului educațional până cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a.