Cinci elevi de la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava au participat, în perioada 27-31 martie, la a doua activitate de învățare din cadrul proiectului european “Cooperative Interactive Learning”, parteneriat strategic între trei licee din Slovacia, România și Italia, finanțat prin programul Erasmus Plus. Gazda acestei activități a fost școala parteneră italiană – Istituto Professionale di Stato per i Servizi Alberghieri e della Ristorazione (IPSSAR) „G. Matteotti” Pisa, Italia.
Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava a fost reprezentat de cinci elevi din clasa a XI-a, de la profilul turism: Alexandru Andrușcă, Sebastian Bejinariu, Claudiu Candrea, Florin Moscaliuc și Cosmin Ungureanu, însoțiți de profesoarele Violeta Iacentiuc și Monica Lepcaliuc. Activitățile de învățare au fost bazate pe metoda lucrului în echipe mixte formate din câte un elev din fiecare țară, ceea ce a condus la un proces efectiv de învățare interactivă prin colaborare – metodă a cărei aplicare este chiar scopul întregului proiect.
Chiar din prima zi, după o primire călduroasă în sala de festivități a liceului și după un set de activități nonformale, elevii au realizat în echipă broșuri pe teme turistice – frumuseți naturale din regiunea Pisa, din regiunea Komarno și din regiunea Suceava. Profesoara Violeta Iacentiuc ne-a spus că „cea de a doua zi de activitate a fost o provocare pentru majoritatea elevilor, ei având ca sarcină de lucru crearea unei «hărți» interactive a muzicii și dansurilor populare din regiunile celor trei școli partenere”. Programul ales pentru a realiza aceste „hărți” a fost Prezi. Elevii au învățat cum se editează o prezentare Prezi, cum se adaugă imagini și videoclipuri în acest program, iar apoi au trecut la lucrul în echipă. La final, fiecare echipă și-a prezentat munca, iar în acest mod elevii au învățat multe despre muzica și dansurile populare din cele trei regiuni.
Costume populare, muzica și dansurile bucovinene, la Pisa
Cea de-a treia zi a fost dedicată prezentării virtuale a costumelor populare, a tradițiilor, a cântecelor și a dansurilor populare specifice celor trei regiuni. Echipa română a prezentat costumele populare bucovinene, câteva tradiții românești, muzica și dansurile bucovinene, ilustrându-le cu un videoclip al îndrăgitei artiste Sofia Vicoveanca. Prezentarea elevilor români a fost foarte reușită și aplaudată de elevii prezenți.
O provocare a fost și a patra zi: realizarea unui blog pe blogspot.com. „După noțiunile teoretice, echipele au trecut la lucru, sarcina lor fiind să prezinte cinci oameni faimoși în regiunile celor trei școli. Toți elevii s-au descurcat foarte bine, au învățat unii de la alții despre personalitățile importante ale regiunilor, au căutat informații suplimentare pe internet, dând în același timp și un aspect elegant blogurilor. În ultima zi, elevii au completat online un chestionar de evaluare a activităților din întreaga săptămână, apoi s-a organizat un concurs pe echipe mixte, pe teme de cultură generală”, ne-a spus profesoara Monica Lepcaliuc.
Activitățile de învățare de la IPSSAR “G. Matteotti” Pisa au condus, după cum ne-au spus însoțitoarele grupului, la realizarea multor elemente din cadrul Ghidului Turistic Interactiv – produs final al proiectului, iar elevii participanți și-au îmbunătățit vizibil competențele digitale și cele de comunicare în limba engleză, metoda învățării prin cooperare arătându-și beneficiile și de această dată.


