23 de elevi și șase profesori ai Liceului Teoretic „Ion Luca” Vatra Dornei au fost implicați în proiectul multilateral Comenius „Migrații: Integrare prin educație”, alături de elevi și cadre didactice din Italia, Spania, Polonia și Franța.
Finanțat de Comisia Europeană, parteneriatul a permis colaborarea dintre cinci țări europene, pe parcursul a doi ani (din august 2011 până în iulie 2013). Participarea la toate activitățile proiectului, precum și la reuniunile de proiect din Franța, România, Polonia, Gran Canaria și Italia a reprezentat pentru elevii și profesorii liceului o experiență inedită, datorată, în primul rând, temei de mare actualitate.
Toate țările participante se confruntă cu fenomenul migrațiilor, fiind țări din care se pleacă (România și Polonia) sau țări care primesc migranți (Italia, Spania și Franța).
Potrivit prof. Gabriela Heidel, „proiectul «Migrații: Integrare prin educație»a reușit să schimbe perspectiva asupra fenomenului migrațiior, cel puțin la nivelul comunităților de care aparțin școlile partenere în proiect”.
Elevii români, francezi, italieni, spanioli și polonezi au interacționat pe parcursul celor doi ani atât direct, în timpul reuniunilor de proiect din fiecare țară, cât și online, prin forumul de discuții de pe site-ul proiectului.
Proiectul s-a axat pe activități diferite, precum: impactul social, lingvistic, cultural și istoric al migrațiilor în țările europene partenere, cercetări genealogice, studiul Declarației Drepturilor Omului, sărbători internaționale, competiții sportive sau studiul operelor literare despre emigrare sau imigrare.
Liceenii au promovat țara, județul și colegiul în țările partenere
Prof. Gabriela Heidel, membru în echipa de proiect, a mai menționat că „obiectivele proiectului au fost atinse în totalitate, iar produsele realizate au fost dintre cele mai diverse: diapozitive, montaje video, reportaje, interviuri cu persoane care au trăit experiența migrațiilor, spoturi publicitare și afișe pentru promovarea toleranței și combaterea rasismului, schimb de rețete specifice sau internaționale, de poeme și sloganuri care au exprimat bucuria de a fi împreună”. Produsul cel mai important de care s-a ocupat echipa liceului dornean este Jurnalul proiectului, realizat în limba franceză, disponibil pe blogul proiectului.
Unul dintre cele mai importante merite ale proiectului a fost promovarea României și, în special, a Bucovinei și a liceului dornean în țările partenere. De fiecare dată tinerii liceeni dorneni au făcut o bună impresie prin felul de a se comporta și prin nivelul ridicat de cunoștințe de limba franceză, limba oficială de comunicare a proiectului.
„A fost într-adevăr o ocazie de a schimba impresia proastă pe care străinii o au despre români în general, acest lucru realizându-se și în timpul reuniunii de proiect din România, musafirii noștri fiind pe deplin mulțumiți de tot ceea ce au descoperit și au învățat în România”, mai spun participanții la proiect.
Parteneriatele multilaterale Comenius au devenit o tradiție la Liceul „Ion Luca”, vara aceasta fiind acceptat cel de-al treilea proiect de acest tip, în care liceul dornean este instituția coordonatoare. Reprezentanții liceului își exprimă convingerea că elevii vor trăi experiențe de învățare și de viață frumoase și utile pentru dezvoltarea lor profesională și personală.




