EGBA:CE confirmă că România încalcă normele UE prin proiectul jocurilor online, posibil infringement



Comisia Europeană a emis, marți, a doua opinie detaliată împotriva reformei din România cu privire la jocurile și pariurile online, care confirmă îndoielile serioase ale CE privind compatibilitatea legislației române cu dreptul UE, anunță EGBA (European Gaming and Betting Association).
Într-un comunicat transmis miercuri, EGBA arată că a identificat, atât în legislația-cadru, cât și în proiectul normelor de implementare a legislației-cadru, un număr de prevederi „extrem de îndoielnice” în ceea ce privește compatibilitatea cu legislația Uniunii, printre care condiția ca societățile autorizate în UE pentru organizarea de jocuri de noroc online să se constituie ca persoane juridice române și acordarea licenței pentru organizarea de jocuri online doar acelor operatori care sunt implicați direct sau indirect (în calitate de acționar sau partener) în organizarea de jocuri de noroc offline.
„Comisia Europeană confirmă acum convingerea sa cu privire la faptul că Romania încalcă legislația Uniunii Europene. Acest fapt ar trebui să determine autoritățile române să reformeze de urgență și în mod substanțial legislația jocurilor de noroc în conformitate cu regulile Uniunii. În caz contrar, România riscă inițierea de către Comisie a procedurii de infringement”, afirmă în comunicat secretarul general al EGBA, Sigrid Ligne.
EGBA este o asociație a principalilor operatori europeni de jocuri de noroc și pariuri sportive, cu sediul la Bruxelles.
Oficiali guvernamentali au declarat în vara anului trecut că Ministerul Finanțelor analizează reglementarea și autorizarea jocurilor de noroc online și va permite constituirea unor firme de profil în România dacă va putea controla colectarea.
Legislația românească nu permite, dar nici nu interzice, jocurile online transfrontaliere, însă nu permite organizarea jocurilor online de companii din România. În schimb, la nivelul Comisiei Europeane se urmărește o reglementară unitară a jocurilor de noroc online, în principal cele transfrontaliere.
Opinia detaliată reprezintă o încercare de a împiedica statele membre să adopte un proiect care creează restricții în ceea ce privește piața internă sau de a le solicita acestora să renunțe la prevederile restrictive, pentru a evita astfel activități legislative inutile sau proceduri ulterioare de infringement.
Prima opinie detaliată a CE referitor la proiectul de lege privind jocurile de noroc și pariurile online a fost emisă în octombrie 2010, Executivul european având, potrivit sursei citate, semne de întrebare în ceea ce privește compatibilitatea proiectului legislativ românesc cu normele europene.
Comisia a acordat României termen până la 3 noiembrie pentru ca autoritățile de la București să răspundă la obiecții, fără a putea să adopte proiectul de lege.
În cazul emiterii unei opinii detaliate, termenul de trei luni se prelungește cu încă o lună. Dacă după încheierea acestui termen proiectul de lege este adoptat fără modificări, CE poate demara procedura de infringement.
Avocatul senior Irinia Corcoveanu din cadrul casei de avocatură „Boștină și Asociații”, expert în domeniul jocurilor de noroc, a declarat, în luna octombrie, că poziția Comisiei Europene nu este surprinzătoare, întrucât proiectul legii de aprobare a OU 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, deși face un pas important prin legiferarea jocurile de noroc online, conține încă anumite dispoziții care contravin libertăților fundamentale consacrate în legislația primară a UE.
Potrivit avocatului, printre acestea pot fi enumerate limitarea sferei organizatorilor jocurilor de noroc doar la persoane juridice române autorizate conform legii din Romania și, prin urmare, nerecunoașterea libertății de prestare a serviciilor organizatorilor de jocuri de noroc licentiati și/sau autorizați în statele membre ale UE, sancționarea jucătorilor care participă la jocuri de noroc neautorizate pe teritoriul Romaniei, chiar dacă aceste jocuri sunt licențiate și/sau autorizate în statele membre (spre exemplu: jocurile de noroc online), obligația impusă organizatorilor de jocuri de noroc de a avea echipamentele tehnice necesare exclusiv pe teritoriul României sau calificarea ca și contravenție a activităților de marketing, reclamă și publicitate pentru jocuri de noroc care nu sunt autorizate pe teritoriul României, chiar dacă acestea sunt autorizate în statele membre.
În condițiile în care majoritatea statelor mebre și-au revizuit deja perspectiva asupra reglementării jocurilor de noroc (în special cu privire la jocurile de noroc online), este de așteptat ca și România să urmeze aceeași direcție în vederea reformării acestui domeniu, în conformitate atât cu realitățile actuale ale pieței jocurilor de noroc, cât și cu legislația UE și practica recentă a Curții Europene de Justiție în această materie.
Consiliul Concurenței a decis să nu emită obiecții privind concentrarea economică realizată prin fuziunea companiilor de pariuri sportive Bwin Interactive Entertainment și PartyGaming, prezente și pe piața românească, operațiune care conduce la apariția celui mai mare grup de gaming online din lume, au declarat agenției MEDIAFAX, la începutul acestei săptămâni, surse din piața de profil.
Compania de pariuri sportive Bwin Interactive Entertainment AG, din Viena, reprezentată în fața Consiliului Concurenței de către casa de avocatură „Boștină și Asociații”, și operatorul de jocuri online PartyGaming PLC, cu sediul în Gibraltar, nu dețin filiale sau societăți asociate în România, dar prestează servicii pentru jucători din România prin intermediul platformelor de jocuri online. Operatorul de jocuri online PartyGaming este listat la Bursa de Valori din Londra.