Boboci de clasă pregătitoare, micuţi de 6 ani care abia au intrat în rândul şcolarilor, învaţă laolaltă cu elevi din clasele I, a II-a, a III-a şi a IV-a, în bănci alăturate şi cu acelaşi învăţător.
Elevi de clasa a VIII-a, pe care-i așteaptă un examen important, învață împreună cu cei din clasa a VII-a, a VI-a și a V-a, tot sub îndrumarea unui singur profesor.
Învățământul simultan este încă de actualitate în zonele rurale din județ, unde scăderea numărului de elevi este considerabilă.
E o soluţie de compromis acolo unde numărul de copii înscrişi la școală nu este suficient pentru a se forma o clasă pe fiecare nivel.
În județul Suceava, peste 2.400 de elevi din 94 de școli învață „la grămadă” în acest an școlar.
În total, cuprinși în ciclul primar, la clase simultane, sunt 2.147 de elevi din 153 de clase, iar la gimnaziu sunt 286 de elevi.
Asta înseamnă că elevi din ani școlari diferiți învață împreună, iar orele se țin cu câte două, trei, patru sau chiar cinci generații de elevi la un loc, în colective mixte, pestrițe, fragmentate.
Minusurile acestei forme de organizare sunt cunoscute, însă directori de școli din județ menționează că aceste clase aduc și câteva lucruri bune.
Totodată, experiența și competența dascălului de la catedră sunt fundamentale, el este „cheia” ca aceste formații de studiu să funcționeze, spun directorii.
Profesorul nu predă liniar, ca într-o clasă obișnuită, ci își fragmentează lecția, alternează explicațiile și dă sarcini diferite.
- „Copiii se integrează repede în colectiv și se obișnuiesc cu regulile clasei mult mai uşor”
Sunt șapte școli din județ unde elevi de la pregătitoare, clasa I, a II-a, a III-a și a IV-a învață împreună, iar în 45-50 de minute învățătorul trebuie să predea cinci lecții diferite.
Acestea sunt: Școala Primară Cumpărătura (Bosanci), Școala Primară Gropeni (Bălcăuți), Școala Primară Berești (Hânțești), Școala Primară Salaș (Izvoarele Sucevei), Școala Primară Dornișoara (Poiana Stampei), Școala Primară Rodina (Pârteștii de Jos), Școala Primară Tăutești (Zamostea), potrivit datelor transmise de Inspectoratul Școlar Suceava
La școala din Tăutești din comuna Zamostea sunt 16 copii, de la 6 la 10 ani, care învață cu aceeași învățătoare, simultan.
Directoarea școlii, Aurelia Ursaciuc, a predat timp de 23 de ani în învățământul simultan și spune că deși criticată, această formă de organizare are și multe aspecte pozitive, puțin cunoscute.
„Învățământul simultan e cumva în tradiția învățământului românesc. Deși de ceva vreme tendința e de centralizare și desființare a școlilor mici, nu cred că aceasta e soluția cea mai bună. Copiii care intră într-o clasă simultană se integrează mult mai repede în colectiv și se obișnuiesc cu regulile și normele clasei mult mai ușor, avându-i ca exemplu pe colegii lor mai mari. Învață de la cei mari, se cunosc, sunt vecinii lor din sat, din comunitate.
Am avut copii foarte buni de la școala din Tăutești, asta și pentru că avem acolo o învățătoare foarte responsabilă, calificată, cu experiență.
E important să păstrăm școlile din aceste comunități mici, pentru că altfel copiii trebuie să vină la școala din centru, să facă naveta, la ora 6 părinții ar trebui să-i trezească.
Tot la Tăutești, copiii au o școală renovată de la zero. Sigur că există un stigmat asupra învățământului simultan, dar lucrurile nu stau chiar așa”, a spus Aurelia Ursaciuc.
- „Învățătorul e baza, să fie serios, responsabil”
Clasă mixtă, cu 12 elevi din cinci generații, este și la Școala Primară Rodina din Pârteștii de Jos.
Directoarea Maria Solcan spune că un învățător bun la catedră este cheia ca astfel de clase să funcționeze bune, iar elevii să aibă rezultate.
„Învățătorul predă șase ore zilnic, nu patru, pentru ca elevii să nu se intersecteze pe toată durata programului școlar. Disciplinele importante se fac separat. Învățătorul e baza, să fie serios, responsabil și să se descurce în această formulă.
Este o soluție pentru a nu muta acești copii la școala de centru pentru care avem doar un singur microbuz școlar la 140 de copii. În plus, elevii sunt mici trebuie însoțiți pe durata transferului la școală, lucrurile nu sunt așa simple. Iar această variantă, de la Rodina, este și cea agreată de părinți. Preferă ca cei mici să învețe aproape de casă”, a spus Maria Solcan de la Pârteștii de Jos.
- „Nu cred că putem să vorbim de un învățământ de calitate”
Din 2025, Ministerul Educației a permis organizarea clasei a VIII-a în regim simultan, alături de alte clase de gimnaziu, lucru interzis de lege până în acest an.
Astfel, elevii care se pregătesc de primul examen important din viața lor, evaluarea națională, învață laolaltă cu colegi mai mici.
Școlari de la a V-a la a VIII-a, deci patru generații diferite, învață simultan la Școala Gimnazială „Vornicu Simion Tăutu” Comănești, Școala Gimnazială Coșna, Școala Gimnazială Nr. 2 Frătăuții Noi, Școala Gimnazială Liteni, Școala Gimnazială Moara Carp, Școala Gimnazială Călinești Enache, Școala Gimnazială Dănila, potrivit centralizării Inspectoratului Școlar Județean Suceava.
Singura parte bună, dacă putem spune asta, este că profesorii predau disciplinele la care se susține examenul – limba română și matematică – separat.
La liceul din Liteni funcționează mai multe clase simultane în acest an școlar.
Directorul Demis Maranda spune că nu e ușor ca un profesor să acorde atenția cuvenită fiecărui elev, într-un interval de 45-50 de minute.
„Și copiii, și învățătorul sau profesorul de la clasă muncesc mai mult. Nu cred că putem să vorbim de un învățământ de calitate în acest caz, trebuie să recunoaștem acest lucru, mai ales în primii ani de școală, când copilul ar trebui să asimileze atât de multă informație. Demografia este în scădere, avem sate cu populație scăzută unde nu știu dacă se nasc 5 copii într-un an. Cred că în următorii ani vor fi probleme și mai mari din cauza scăderii natalității”, a explicat Maranda.
Învățământ simultan la gimnaziu, cu câte două clase de data aceasta, mai este la Baineț, Bălcăuți, Fântâna Mare, Iacobeni, Roșcani, Cacica, Gemenea, Negrileasa, Nigotești.