Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Capital Uman din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene a publicat luni, 3 octombrie, listele finale ale cererilor de finanțare aprobate, aferente etapei de evaluare tehnică și financiară, după finalizarea procesului de soluționare a contestațiilor, pentru apelul de proiecte POCU/987/6/26 „Educație nonformală în sistem outdoor – Regiuni mai puțin dezvoltate”. Printre instituțiile școlare cărora li s-a aprobat finanțare se află și Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni, ca lider al consorțiului din care mai fac parte Școala Gimnazială „Nicolae Stoleru” Baia și Școala Gimnazială Preutești.
Proiectul zonei Fălticeni, „Educația outdoor – o educație pentru viitor”, se va derula pe o perioadă de un an de zile, având la dispoziție un buget total de 1.730.073,95 lei, din care doar 2% (34.601,52 lei) va fi contribuția proprie a beneficiarului.
Educație bazată pe meșteșuguri, cultură, sport și drumeții
Directorul CN „Nicu Gane”, prof. Codrin Bența, ne-a explicat: „Scopul acestui proiect este organizarea unui program de educație în sistem outdoor implementat de Colegiul Național «Nicu Gane» Fălticeni, în parteneriat cu Școala Gimnazială Preutești și Școala Gimnazială «Nicolae Stoleru» Baia, cu implicarea a 36 cadre didactice și a 321 elevi (din categorii sociale defavorizate – minoritatea romă, din mediul rural, din familii monoparentale sau cu posibilități materiale reduse) din cele 3 instituții amintite. Programul de educație va fi implementat prin intermediul a 3 componente cheie: formarea acreditată a cadrelor didactice în domeniul educației nonformale în sistem outdoor, organizarea unui program de educație non-formală în sistem outdoor bazat pe meșteșuguri, cultură, sport și drumeții, respectiv educație ecologică în sistem outdoor”.
Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni are experiență în derularea de proiecte europene, având titulatura de Școală Europeană și fiind și instituție acreditată pentru perioada 2022-2027 în ceea ce privește proiectele europene de formare profesională pentru elevi și proiectele de Educație Școlară Erasmus.
Managerul proiectului POCU „Educația outdoor – o educație pentru viitor”, profesorul Ioan Caulea, responsabilul cu proiectele europene la Colegiul „Nicu Gane”, ne-a spus: „Este o premieră pentru Colegiul Național «Nicu Gane» deoarece este primul proiect de acest gen accesat de către colegiul nostru. În spatele acestei reușite stă o echipă care a trebuit să depună eforturi deosebite pentru a ajunge la varianta finală a cererii de finanțare, și mă refer aici la echipele manageriale ale celor 3 școli implicate, dar și la colegii profesori care au contribuit la buna derulare a activităților premergătoare scrierii aplicației. În ciuda faptului că, după prima evaluare, am obținut doar 95 de puncte din 100, nefiind nici măcar pe lista de rezerve, am depus contestație și am obținut după reevaluare 99 de puncte, reușind astfel să ne situăm pe poziția 67 din cele 98 de instituții care vor primi finanțare.”
Un mod de a depăși dificultățile copilului
Tot de la managerul de proiect am aflat că activitățile se vor derula sub forma perfecționării profesionale specializate a 36 de cadre didactice din cele 3 școli din consorțiu, prin participarea la un curs acreditat din domeniului tematic (educație nonformală, extrașcolară și informală, în sistem outdoor), organizarea unui program de educație non-formală în sistem outdoor bazat pe meșteșuguri, cultură, sport și drumeții, precum și a unui program de educație ecologică și dezvoltare durabilă, adresat celor 321 elevi.
Educația outdoor este un concept relativ nou în contextul educativ românesc, însă ea începe din ce în ce mai mult să capteze interesul actorilor educaționali din sistemul de învățământ formal. Nevoia de incluziune socială – poate cea mai importantă caracteristică a educației outdoor – este aceea că este o modalitate de succes de a depăși unele dificultăți ale copilului (psihice, fizice, sociale, emoționale sau economice), astfel încât acesta să fie inclus social, să simtă că aparține unei comunități. Se consideră că mediul din interiorul clasei este mai degrabă unul competitiv, în timp ce cel din afara clasei este unul suportiv, care permite copiilor să se exprime, să relaționeze cu ceilalți, să colaboreze.