EDU CER: Profesorii își apără averile si salariile ilegale, prin greve și boicoturi



Asociația EDU CER consideră că „profitorii sistemului educațional își apără averile și salariile ilegale”, aceasta fiind explicația grevelor, a manifestațiilor, a boicotului, inclusiv prin manipularea studenților, împotriva proiectului Legii Educației Naționale.
Autonomia universitară și alte prevederi ale actualei legi au fost interpretate și folosite pentru apărarea intereselor oligarhiei academice și a profesorilor, nu și ale elevilor, studenților și economiei țării, precizează reprzentanții Asociației într-un comunicat remis miercuri.
„În ultimii 20 de ani sistemele de educație și formare profesională au alunecat, încet, dar sigur, spre un punct de echilibru în care sunt satisfăcute interesele profitorilor sistemului și mai puțin sau deloc interesele beneficiarilor, care plătesc aceste servicii”, se arată în comunicat.
„Fabricile de diplome” din învățământul superior, evaluările externe și interne independente care „ne pun la colț”, nemulțumirea mediului de afaceri, brandul „căpșunar” pe care îl are forța de muncă românească în piața muncii europene, toate acestea sunt dovezi clare ale degradării educației românești, consideră EDU CER.
Elevii, studenții, părinții, mediul de afaceri, societatea în general sunt beneficiarii sistemelor educaționale. Din nefericire, deși platesc prin taxe și impozite serviciile educaționale, beneficiarii n-au învățat încă „să bată cu pumnul în masa furnizorilor”, să solicite servicii de calitate.
„Se multumesc cu diplome fără acoperire în competențe, când nu sunt falsificate de-a dreptul, valabile pe termen scurt, mai ales în România și mai ales în sectorul bugetar. Pe termen mediu și lung această atitudine se va dovedi nu numai păguboasă, dar și o metoda sigură de a pierde timp și bani”, potrivit sursei citate.
În opinia EDU CER, „profesorii adevărați” sunt din ce în ce mai puțini. Mulți au iesit la pensie. „Sunt acei profesori care se atașează de elevi și studenți, fac din pasiune meseria, nu condiționează prestația de avantaje multiple, legale sau ilegale”, se arată în comunicat.
Reprezentanții EDU CER au o listă lungă în ceea ce îi privește pe „profitorii” educației.
„O parte dintre profesori, apărați de grade și vechime nu fac mai nimic pentru elevii lor. Deși au 18 ore pe săptămână și patru luni de concediu plătit pe an, nu le fac nici pe acestea în totalitate, profitând de faptul că elevii refuză să rămână la toate orele, unele plictisindu-i pur si simplu”, potrivit comunicatului.
La nivel național sunt zeci de mii de elevi, iar diferențele de 40 de puncte procentuale între județe la promovarea bacalaureatului sau județele cu 99 la sută promovabilitate la bacalaureat indică fraude și furt organizat, în opinia EDU CER.
Reprezentanții Asociației spun că sindicatele îi apără pe profesori contra unor cotizații consistente, dar „nu i-a auzit nimeni vorbind de calitatea procesului educațional”, de faptul că școala este a elevilor și a studenților, plătită prin taxe și impozite de beneficiari, nu locul din care își iau salarii profesorii și ceilalti angajați din învățământ.
„Sindicatele se opun vehement noului proiect al Legii Educatiei, pentru ca profesorii să-și prezerve interesele și să le plătească în continuare cotizațiile. Liderii sindicali se opun declarării propriilor averi și venituri. Oare de ce? Unii directori de școli sau licee, care trec 2-3 ore pe la școală, deși încasează 3.500-4.000 de lei pe luna, apoi își văd de treburile personale, lăsând și pe alții să facă la fel. Controalele de la inspectorate țin cont de relațiile politice sau de prietenie, o mână spală pe alta și amândouă partidul, ca doar mai vin alegeri”, subliniază reprezentanții Asociației.
Profitorii cei mai „feroce” sunt de departe cei din învățământul superior. Tot ei sunt și cei mai înverșunați împotriva Legii Educației Naționale în frunte cu Andrei Marga, Ecaterina Andronescu și grupurile pe care aceștia le controlează, spun cei de la EDU CER.
Reprezentanții Asociației dau câteva exemple de salarii ale unor profesori, menționând că acestea sunt „obținute ilegal”, încălcând Art. 111 din Codul Muncii, prin „cumuluri multiple” la universități de stat, Institute ale Academiei Române sau alte instituții publice.
Prof. dr. Cătălin Zamfir și prof. dr. Elena Zamfir, de la Universitatea din București, au un venit mediu pentru anul 2007 peste 7.000 de euro net/lună (Cătălin Zamfir), peste 6.300 Euro net/lună (Elena Zamfir), având o avere care constă în patru apartamente, conturi bancare de sute de mii de euro.
În luna aprilie 2009, prof. dr. Erdeli George a avut 8.985 de euro, prof. dr. Ciulache Sterie 8.275 de euro, prof. dr. Ielenicz Mihai 6.878 de euro, prof. dr. Grecu Floare 6.790 de euro.
Rectorul UMF-București, prof. dr. Florian Popa, are un venit mediu pentru 2008 de peste 6.300 de euro net/lună.
Prof. dr. Ioan Vida, profesor SNSPA și președintele CCR are un venit mediu pe 2008 de peste 6.600 de euro net/lună.
Prof. dr. Mihuț Lizica, rector Universitatea Aurel Vlaicu din Arad are șapte apartamente, o vilă, o casă de vacanță, patru terenuri și un venit mediu pe 2008 de peste 4.700 de euro net/lună..
Prof. dr. Ecaterina Andronescu, rectorul Universității Politehnica Bucureș are un venit mediu lunar pe 2008 de peste 3.700 de euro net/lună.
„În concluzie, profitorii educației au ajuns să devalizeze fondurile, și așa puține, de care dispune statul, spre satisfacerea intereselor lor pe termen scurt. Nimeni nu pare să apere interesele pe termen mediu și lung ale întregii societăți, nici măcar Guvernul României, interese care duc spre bunăstarea tuturor, iar dacă sunt ignorate, spre prăbușirea tuturor”, se mai arată în comunicat.