Vânzările de DVD în România au crescut de circa două ori și jumătate în 2005 față de anul precedent, în condițiile unui declin al sălilor de cinema de stat și al vânzărilor de casete video.
Anuarul statistic al Centrului Național al Cinematografiei (CNC) pe anul trecut, apărut recent, arată o creștere de aproximativ 150% a tirajului de casete video și DVD-uri din Registrul Cinematografiei: 1,62 milioane în 2005 față de 662.000 în 2004. Potrivit principalilor distribuitori de pe această piață, creșterea se datorează DVD-urilor, în timp ce casetele video au cunoscut un regres.
O mișcare firească, ce urmează tendința de acum câțiva ani din Statele Unite și Europa Occidentală, acest boom al formatului DVD în detrimentul VHS are loc în România în contextul unei împuținări a cinematografelor de stat funcționale. Același Anuar relevă că Regia Autonomă de Distribuție și Exploatare a Filmelor RomâniaFilm a administrat anul trecut 55 de săli de cinema față de 114 în 2004. Și numărul spectatorilor din aceste săli de stat – a căror privatizare ar trebui să înceapă anul acesta – s-a înjumătățit (de la 2,19 la 1,01 milioane).
Datele statistice ale CNC sunt confirmate de distribuitori. Euro Entertainment Enterprises spune, de pildă, că în cazul titlurilor editate pe DVD, creșterea a fost de 45% pe segmentul rental (închiriere) și de 178% pe segmentul sell-through (vânzare). „La închiriere creșterea nu este la fel de spectaculoasă din cauza faptului că piața de rental nu are un ritm de creștere la fel de rapid ca cel al pieței de sell-through”, a declarat pentru MEDIAFAX Vlad Bușca, directorul executiv al firmei. „Numărul de centre de închiriere nu a crescut foarte mult: aproximativ 15%, pe când reducerea prețurilor de raft cumulată cu interesul crescând al retailer-ilor și creșterea plajei de distribuție au făcut DVD-ul un produs mult mai accesibil și mai interesant pentru cumpărători”, adaugă el.
Și Prooptiki dă ca explicație faptul că DVD-urile și playerele au devenit mai accesibile. „S-au ieftinit și au crescut foarte mult vânzările de DVD playere. Foarte multă are acum un astfel de player. Pe de altă parte, și DVD-urile sunt mai ieftine și se fac reduceri de preț cu toate ocaziile: de Paște, de Crăciun, de 1 iunie”, a declarat pentru MEDIAFAX Daniela Grigorescu, Brand Manager Prooptiki. Ea crede că vânzările au avut de câștigat de pe urma lansării unor blockbustere, dar și a promovării. „S-a investit mult mai mult în marketing. Și înainte se investea, dar acum marketingul e mult mai vizibil la punctele de vânzare”.
Creșterea popularității și accesibilității playerelor și campaniile de marketing care au însoțit anumite titluri sunt menționate și de Pro Video printre direcțiile din care provine dezvoltarea pieței. Un alt motiv ar fi expansiunea marilor retaileri, precum Carrefour, Cora, Kaufland și Metro.
Cele trei explicații merg până la un punct mână în mână. Marii retaileri au fost cei care au comercializat DVD playere la prețuri relativ mici, de 100-150 euro. Totodată, în asemenea centre comerciale s-au desfășurat etape importante ale unor campanii de marketing pentru noi titluri. Pro Video a lansat, de pildă, „Harry Potter și Pocalul de Foc” pe DVD în centrul comercial Orhideea, unde a avut loc un concurs de desen pentru copiii fascinați de lumea celebrului personajului și unde cei mici au fost întâmpinați de vrăjitori care au dezlănțuit magia Harry Potter. Un alt exemplu: promoteri îmbrăcați în costume din „Star Wars” au umblat prin hypermarket-uri pentru a atrage atenția oamenilor asupra filmului lansat pe DVD de Prooptiki.
Explozia pieței de DVD a fost simțită puternic și în magazinele media, nu numai în hypermarket-uri. „De la jumătatea anului 2005, vânzările de DVD în rețeaua Diverta au înregistrat creșteri majore, de peste 500%, față de începutul aceluiași an”, spune Dan Roșu, manager general Diverta. „Creșterea este datorată în primul rând promovării intense pe care a avut-o filmul pe DVD: lansări puternic mediatizate și atragerea clienților prin organizarea unor acțiuni de marketing și comunicare mult mai complexe”. Printre cele mai căutate titluri în rețeaua Diverta se numără „Alexandru”, „Barbie și al ei Pegasus”, „Momente de aur: Toma Caragiu”, „Războiul lumilor”, „Maeștrii comediei: Amza Pelea”, „Polar Express” și „Madagascar”.
Distribuit pe DVD de Prooptiki, „Alexandru”/”Alexander”, cu Angelina Jolie și Colin Farrell, s-a vândut în aproape 8.000 de exemplare. Un succes care, potrivit Danielei Grigorescu, se datorează marketingului.
Titlurile căutate sunt, în general, cele care sunt bine marketate, consideră și Pro Video. Unele dintre titlurile pe care această firmă le distribuie au parte de campanii de comunicare încă de la intrarea în producție și ulterior pentru premiera în cinematografe, ceea ce influențează simțitor decizia de cumpărare a DVD-ului.
Totuși, în fața multitudinii de titluri, cumpărătorul alege și în funcție de alți factori: actorii din rolurile principale, titlu, gen. Așa se face că printre cele mai bine vândute DVD-uri se află unele cu Toma Caragiu și Amza Pellea și filmele de animație pentru copii „Polar Express” și „Madagascar”.