Președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Lucian Duță, a anunțat, duminică, într-o conferință de presă, că problemele la sistemul informatic al CNAS au fost rezolvate, baza de date nu a fost afectată, iar remedierea problemelor nu a presupus costuri suplimentare.
„În 15 ianuarie, SIUI (Sistemul Informatic Unic Integrat-n.r.) a fost repus în funcțiune devansând termenul anunțat inițial, respectiv luni. Remedierea problemelor a fost făcută fără costuri suplimentare din 15 ianuarie, sistemul funcționând la parametri normali”, a precizat Duță.
El a spus că însă că acest tip de defecțiuni ar mai putea apărea la un sistem atât de complex.
„Sunt probleme greu de anticipat la un sistem atât de complex, aproape printre cele mai mari din Europa”, a precizat Duță.
Înainte de pornirea sistemului au fost peste 9.000 de testări. El a ținut să precizeze că o defecțiune la sistemul informatic de la Aeroportul Heathrow din Londra (unul dintre cele mai mari din Europa-n.r.) a durat trei zile.
Duță a afirmat că, în prezent, sunt 25.000 de furnizori de servicii care intră în sistem cu casele de asigurări de sănătate, iar capacitatea sistemului este de 75.000 de furnizori.
Miercuri, 12 ianuarie 2011, a fost suspendată activitatea informatizată a Sistemului Unic Integrat din cauza „unui comportament necunoscut al sistemelor de management al bazelor de date”.
„Astfel de situații, deși inconfortabile, sunt de multe ori inerente perioadelor incipiente de folosire a unui sistem informatic extrem de complex. Anterior lansării sale, versiunea centralizată a SIUI a fost verificată prin toate testele care pot fi aplicate unei structuri de complexitatea sa, fiind efectuate peste 9.000 de testări funcționale care au vizat hardware, software și baze de date. Cu toate acestea, astfel de sisteme trec printr-o perioadă de maturizare, în cadrul căreia se pot confrunta cu o serie de probleme care, nefiind cunoscute, nu au putut fi cuprinse în seria de teste prin care acestea au fost verificate”, a declarat Duță.
Potrivit șefului CNAS, din cauza incidenței ridicate a factorilor favorizanți care pot determina în orice moment comportamente imprevizibile, soluțiile folosite în întreaga lume pentru managementul bazelor de date nu oferă garanții absolute în exploatare. De aceea, elemente imprevizibile în funcționarea sistemului informatic pot apărea și pe viitor.
„Situația existentă consolidează oportunitatea de a dispune de un sistem informatic performant, capabil să monitorizeze și să supervizeze decontarea corectă a serviciilor medicale”, a adăugat Lucian Duță.
El a subliniat faptul că „CNAS își menține convingerea că scopul pentru care a fost creat sistemul – acela de a obține monitorizarea și eliminarea totală a pierderilor din sistemul asigurărilor sociale de sănătate – este unica soluție de luare a unor decizii corecte, într-un mod dinamic și în timp real, în folosul exclusiv al asiguratului”.
„Reafirmăm faptul că numai în acest fel vom putea introduce proiectele acestui an pentru completarea sferei de instrumente informatice destinate managementului asigurărilor sociale de sănătate: Cardul Național al Asigurărilor de Sănătate (CEAS), Prescripția Electronică și Fișa Electronică a Pacientului””, a precizat șeful instituției.
Incidentul din această săptămână, manifestat prin erori la nivelul sistemului de gestiune a bazelor de date, care a condus la blocarea funcționării sistemului SIUI, a fost tratat în regim de urgență maximă de către Hewlett-Packard și partenerul său, SIVECO România, precum și de centrul de suport și dezvoltare din SUA al furnizorului sistemului de gestiune a bazelor de date’, a susținut, la rândul său, Radu Enache, director general Hewlett-Packard România.
El a precizat că firma Hewlett-Packard, în calitate de integrator și contractor principal al sistemului informatic unic integrat al asigurărilor de sănătate din România, „își exprimă regretul pentru incidentul apărut în funcționarea sistemului SIUI”.
„Vreau să vă asigur de faptul că SIUI are o arhitectură robustă, folosind cele mai moderne platforme tehnologice de la Hewlett-Packard România și Oracle, aplicația fiind dezvoltată împreună cu SIVECO, cea mai mare casă de software din România. SIUI a fost supus la multiple teste și este în măsură să răspundă cerințelor de funcționare ale CNAS. Desigur, complexitatea acestuia poate conduce și în viitor la alte probleme tehnice, motiv pentru care, în prezent, sistemul se află într-o monitorizare suplimentară”, a afirmat Radu Enache.
La rândul său, Sorin Mîndruțescu, directorul general Oracle România, a declarat că „atât versiunile anterioare SIUI, cât și versiunea centralizată au funcționat și funcționează pe baze de date Oracle. Până în acest moment, nu avem cunoștiință de existența unei disfuncționalități în acest spectru. Nu am mai întâlnit în România o problemă care să genereze efecte de o asemenea amploare”, a susținut Sorin Mândruțescu.
Potrivit oficialului, imediat ce compania Oracle a fost notificată cu privire la existența unei probleme, s-a acționat prin oferirea de suport tehnic, conform pachetului standard prevăzut în contract, asigurând, însă, în același timp, disponibilitatea unei echipe tehnice la fața locului.
„Pentru noi a contat, în primul rând, soluționarea problemei existente la client și am acționat ca un furnizor responsabil, pentru a oferi asistență în identificarea unei soluții rapide. Astfel, pentru a asigura continuitatea remedierii, independent de fusele orare, a fost formată, la nivel internațional, o grupă de specialiști din organizațiile globale de suport și de dezvoltare Oracle. Începând cu data de 11 ianuarie o echipă de suport locală a companiei Oracle România a fost prezentă în permanență la sediul CNAS, alături de echipele locale Hewlett-Packard și SIVECO România”, a declarat directorul general al companiei Oracle România.
Irina Socol, directorul general al companiei SIVECO România, a susținut că „din punct de vedere informatic, SIUI este un sistem de o complexitate deosebită”.
„Baza de date și aplicațiile sunt definite de 9.744.630 de obiecte, dintre care aproximativ 5.000 sunt obiecte de interfață. Aplicațiile sistemului includ peste 1,5 milioane linii de cod. Raportările de servicii ale furnizorilor sunt evaluate cu peste 800 de reguli de validare. La rândul său, sistemul a fost validat funcțional prin parcurgerea a zeci de mii de cazuri de test. De-a lungul exploatării acestui sistem, așa cum s-a întâmplat și în versiunile anterioare, pot apărea incidente. Ele sunt de așteptat să apară în viața oricărui sistem informatic, dar sunt corectate rapid și nu afectează funcționarea de ansamblu a sistemului”, a arătat Socol.
Potrivit acesteia, în cursul incidentului apărut săptămâna aceasta, aplicațiile SIUI nu au fost afectate.
„Nu au fost pierdute date, iar baza de înregistrări și-a păstrat consistența. Compania noastră a participat cu cei mai buni specialiști la rezolvarea problemelor. 80 de oameni lucrează direct, împreună cu beneficiarul, la casele județene de sănătate. Suntem în permanență pregătiți să facem față oricăror incidente – prin proceduri de lucru, mod de acțiune, back-up permanent și prin colaborarea permanentă cu partenerii de proiect – din zona hardware, software și comunicații”, a afirmat Irina Socol.
Președintele CNAS, Lucian Duță, a emis, miercuri, 12 ianuarie, ordinul de suspendare a activității caselor de asigurări de sănătate din țară, ca urmare a problemelor apărute în sistemul informatic.
Duță preciza că măsura a fost luată pentru organizarea ghișeelor și rezolvarea problemelor informatice.
Deși termenul de reluare a activității a fost stabilit pentru luni, 17 ianuarie, Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) a funcționat, sâmbătă, în parametri pentru care a fost proiectat.