Duminica Mironosițelor, care urmează săptămânii acesteia a Sfântului Toma, are un pronunțat caracter pascal, ca de altfel întreaga perioadă a Penticostarului. Duminica aceasta vine ca o altă mărturisire a Învierii, care este aceasta?
Mesajul pe care îngerul îl împărtășește femeilor mironosițe venite la mormântul Domnului. Acestea devin astfel martore și mărturisitoare ale minunii învierii lui Hristos din morți.
Femeile mironosițe vin la mormântul Domnului ca să ungă cu miresme trupul Său cel mort și îngropat, dar găsesc mormântul gol, iar giulgiurile zăcând singure. Din „slujitoare ale morții”, femeile mironosițe devin astfel mărturisitoare ale vieții. Din perspectiva slujitoare a femeilor mironosițe, cultul morților primește dimensiunea cultului Învierii, al vieții în sensul autentic al cuvântului. De aceea, slujba înmormântării pentru creștini nu are nimic trist în ea, căci liturghisește cele ale Vieții dintru Împărăție.
Sinaxarul Duminicii explică astfel așezarea cinstirii femeilor mironosițe în această duminică a treia după Paști: „Biserica lui Dumnezeu a primit să prăznuiască după Sfântul Apostol Toma și pe acestea, ca pe cele ce au propovăduit Învierea, și au adus multe mărturii pentru credința noastră, întru încredințarea și dovedirea lămurită a Învierii lui Hristos, ca pe unele care au văzut cele dintâi pe Hristos înviat din morți și au propovăduit tuturor învățătura cea mântuitoare, în cel mai bun chip și precum se cuvenea unor femei care au fost ucenice ale lui Hristos” (Penticostar, Sinaxar, p. 101).
Sinaxarul face de asemenea o asociere între femeile mironosițe ca vestitoare ale Învierii și femeia cea dintâi, Eva, prin care a venit stricăciunea neamului omenesc: „Aceste femei au mărturisit cele dintâi Învierea și au vestit-o ucenicilor. Căci se cuvenea ca aceea, care căzuse mai întâi sub păcat, care auzise mai întâi blestemul: în dureri vei naște fii, și-l moștenise, să vadă mai întâi Învierea și să audă ea însăși bucuria”.
Prăznuirea Mironosițelor ne cheamă astfel pe toți la mărturisirea lui Hristos Cel Înviat, prin viețile noastre, chiar într-o lume ce pare atât de crispată în fața evenimentului morții (trecerii).
Duminica femeilor mironosițe este ziua tuturor femeilor creștine. De ce?
Pentru că s-au făcut pildă pentru slujirea acestora în societatea contemporană. Femeile creștine sunt astfel chemate la a fi mărturisitoare ale vieții și nu ale morții, născând viața, pentru mântuirea lor și înmulțirea neamului omenesc. Femeile mironosițe sunt de asemenea chip de purtare smerită și ținută decentă pentru femeile din societatea zilelor noastre. Mironosițele sunt, nu în ultimul rând, chip de mărturisire curajoasă a lui Hristos, chiar în mijlocul unei lumi din ce în ce mai cufundată în materialitate și din ce în ce mai puțin sensibilă la valorile Evangheliei Mântuitorului.
Femeile creștine nu trebuie să treacă nepăsătoare și neatinse de darurile minunate pe care această Duminică a Mironosițelor le-o împărtășește. Aceasta înseamnă o implicare directă a lor în viața Bisericii, cu sensibilitatea și devotamentul de care ele sunt capabile.
Pentru soții creștini, această Duminică trebuie să se constituie într-un nou temei de delicatețe manifestată față de soțiile lor, delicatețe manifestată printr-o floare sau un cuvânt frumos, ca dovadă a iubirii și prețuirii ce le-o poartă.
(sursa: Ziarul Lumina)