Bătaie de joc la adresa șoferilor din zona de munte a județului Suceava, dar și a celor care tranzitează aceste drumuri. Chiar dacă în acte apar cu denumirea de drumuri naționale, șoselele care fac legătura între Vatra Dornei și Cârlibaba, respectiv Iacobeni – pasul Prislop reprezintă în realitate un afront adus plătitorilor de taxe, impozite și rovignete. Nici cel mai îndemânatec șofer nu ar fi în stare să ocolească gropile din asfalt, iar viteza de circulație mai mare de 30 km/h este echivalentă cu o vizită la un service auto. Cel mai bine știu asta oamenii locului, puși în situația de a circula zilnic printre cratere în plin secol al autostrăzilor.
Așa se face că un drum prin zonele amintite se parcurge într-un interval dublu sau chiar triplu față de ceea ce ar fi normal. Și tot pe acele drumuri, Bucovina își invită turiștii să-i calce pragul. Cu o așa reclamă este clar că recomandările vor fi dintre cele mai nefavorabile. Firește, autoritățile care trebuie să se ocupe de asfaltări și de gestionarea banului public au explicații. Justificări de care plătitorii zecilor de taxe din România și implicit din județul Suceava s-au săturat până peste cap.
Responsabilitatea pentru Drumul Național 17B care leagă municipiul Vatra Dornei de orașul Broșteni revine Secției de Drumuri Naționale Câmpulung Moldovenesc. Florin Anechiti, directorul acestei instituții, spune că muncitorii s-au apucat deja de decapat, iar „dacă vremea ne permite ne apucăm de treabă”. Întrebat de ce lucrările nu s-au derulat până în prezent, Anechiti a găsit și scuza perfectă: primăvara a venit târziu.
„Vrem să terminăm în ritm rapid, dar totul depinde de furnizori și vreme”, a declarat șeful SDN Câmpulung Moldovenesc.
Shapir Structures, o firmă israeliană care-și bate joc de români
În ceea ce privește DN 18, drumul care pleacă din Iacobeni și merge prin Ciocănești și Cârlibaba pentru a face legătura cu județul Maramureș, situația este de-a dreptul dezastruoasă. Gropile din asfalt există de aproape doi ani, dar în iarna care tocmai a trecut s-au „desăvârșit”. Shapir Structures, firma israeliană care a câștigat licitația pentru reabilitarea acestei secțiuni de drum, trebuia să se apuce de lucru din septembrie 2011, când i-a fost predată administrarea de către Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași.
În mai bine de jumătate de an, singura „realizare” a celor de la Shapir Structures a fost aceea că nu au făcut absolut nimic. Nu miră pe nimeni că drumul arată acum ca după bombardament, dar chiar și așa directorul DRDP Iași, Dănuț Pilă, spune că nu are ce să le reproșeze israelienilor.
„Firma avea obligația să asigure și întreținerea și deszăpezirea pentru ca circulația să se deruleze în condiții de securitate”, a spus Pilă. Același director al DRDP Iași recunoaște însă că firma israeliană nu a primit nici un ban pentru întreținerea drumului care trece prin Ciocănești și Cârlibaba și asta pentru simplul fapt că „nu a prezentat spre decontare nici un deviz de lucrări”.
Dănuț Pilă este convins însă că situația se va schimba radical în scurt timp. „În săptămâna dinainte de Paște firma israeliană trebuia să înceapă lucrările la Drumul Național 18, iar după Paște să intre în forță la lucru. Acest drum este de o importanță deosebită atât pentru Moldova, cât și pentru Maramureș”, a concluzionat directorul DRDP Iași.
Sâmbătă, cei de la Shapir Structures nu aveau nici măcar organizarea de șantier finalizată, astfel încât până să se întâmple ceva semnificativ pe acest drum vor mai trece multe săptămâni.