Soluție contestată

Drumul național Suceava-Dorohoi, acoperit cu pietriș concasat



Suprafața frezată, la Adâncata, peste care se va turna pietriș concasat
Suprafața frezată, la Adâncata, peste care se va turna pietriș concasat

Unul dintre drumurile naționale pe care s-a circulat foarte prost în ultimii ani în județul nostru este DN 29A, de la Suceava la Dorohoi, prin comunele Adâncata și Zvoriștea. Drumul din plăci din beton a fost acoperit cu strat de asfalt acum aproximativ 7 ani, însă lucrarea nu a ținut, astfel că de câțiva ani se circulă din nou foarte prost.
În această vară, DN 29A a intrat din nou în șantier, însă localnicii au parte de o „surpriză” pe care nu o agreează deloc. Drumul a fost frezat, iar peste a început să se pună un strat de piatră concasată. Pe acest pietriș, cu denumirea tehnică de tratament dublu invers cu bitum modificat în două straturi, ar urma să se circule în următorii doi ani, au anunțat administratorii drumului, care spun că soluția la care au apelat este una specifică unui drum cu dale din beton și ar fi una viabilă, care va asigura o circulație decentă, dar și strat de legătură pentru un viitor covor asfaltic.
Oamenii așteptau asfalt peste piatra concasată, însă nici vorbă de așa ceva
DN 29A a fost frezat din pădurea de la Adâncata și până la podul de peste Siret de la limita cu județul Botoșani.
La Zvoriștea, pe porțiuni întregi s-a turnat deja piatra concasată cu bitum modificat, iar echipele vin spre Adâncata.
Localnicii așteptau ca peste piatră să fie turnat stratul de asfalt, numai că au constatat cu surprindere că se trasează deja marcaje, ocazie cu care s-au convins că nu se mai așterne nimic.
„E un dezastru, ca pentru noi, ca pentru Moldova, eu m-am gândit că vine un covor asfaltic peste pietrișul ăsta, ca să prezinte garanție. Suntem în secolul XXI și lucrăm cu căldarea și lopata, cam așa se întâmplă aici”, și-a spus părerea un șofer din Adâncata.
Parbrize sparte de la piatra sărită
Cum piatra sare, mulți șoferi s-au ales cu parbrizele crăpate în aceste zile. Primarul din Adâncata, Viorel Cucu, a declarat că mai mulți șoferi i-au reclamat că au parbrizele crăpate și vor despăgubiri.
O șoferiță din Botoșani, cu care am stat de vorbă în centrul satului Zvoriștea, este una din păgubite: „Mi-am stricat parbrizul, a sărit o pietricică și mi-a stricat parbrizul, cine îmi plătește mie paguba asta?”. „Nimeni nu mi-o plătește”, și-a răspuns singură femeia.
Reporterii Monitorului de Suceava au constatat în teren că șoferii nu reduc viteza pe porțiunile pe care pietrișul concasat este turnat recent, ceea ce duce la astfel de pagube la alți conducători auto.
Conform indicatoarelor bine plasate pe drum, circulația pe drumul aflat în șantier ar trebui să fie limitată la 40 de km/h, iar șoferii ar trebui să păstreze o distanță minimă de 40 de metri.
Piatra concasată se „așază” pe carosabil în câteva zile
DN 29A, porțiunea până la limita cu județul Botoșani, este în administrarea Secției de Drumuri Naționale Suceava.
Romeo Caciuc, șeful Secției de Drumuri Naționale Suceava, a arătat că această soluție cu tratament dublu invers cu bitum modificat este una specifică drumurilor cu dale din beton, deși nu a mai fost aplicată în ultimii ani la Suceava. Acest strat este un tratament care va permite, peste doi ani, asigurarea stratului de legătură pentru turnarea de covor asfaltic.
El a arătat că drumul este semnalizat corespunzător, iar dacă șoferii ar respecta regulile privind viteza și păstrarea distanței nu ar mai fi cazuri de parbrize sparte.
Oficialii de la Drumuri Naționale mai arată că piatra concasată se „așază” pe carosabil în câteva zile, iar ulterior nu mai sunt probleme cu pietre sărite și praf. Spre limita cu Vârfu Câmpului, stratul de piatră s-a compactat deja.
Lucrare cu garanție de doi ani
Firma care lucrează acum la turnarea stratului de piatră concasată, Luconsa Galați, are de asigurat o garanție de 2 ani, cu obligația de a mai interveni, dacă apar probleme.
Acest strat este gândit și pentru a acoperi crăpăturile din dalele de beton și a asigura o legătură bună cu stratul de asfalt programat a se turna peste doi ani de zile.
Din punctul nostru de vedere, pentru a trage o concluzie, este nevoie de câteva luni de zile. Este de văzut cum se va prezenta acest drum după lunile de iarnă, iar atunci am putea trage concluzii privind această soluție cu piatră pe un drum național, una care, la prima vedere, nu pare prea fericită.



Așa arată drumul în zona unde s-a turnat pietrișul concasat cu bitum modificat pe care se va circula
Așa arată drumul în zona unde s-a turnat pietrișul concasat cu bitum modificat pe care se va circula
Suprafața frezată, la Adâncata, peste care se va turna pietriș concasat
Suprafața frezată, la Adâncata, peste care se va turna pietriș concasat
Suprafața frezată, la Adâncata, peste care se va turna pietriș concasat
Suprafața frezată, la Adâncata, peste care se va turna pietriș concasat
Utilaj la lucru care aplică tratamentul dublu invers cu bitum modificat în două straturi
Utilaj la lucru care aplică tratamentul dublu invers cu bitum modificat în două straturi
Suprafața pe care ar urma să se circule în următorii doi ani
Suprafața pe care ar urma să se circule în următorii doi ani
Drumul este în șantier, dar mai nimeni nu respectă restricțiile
Drumul este în șantier, dar mai nimeni nu respectă restricțiile
Piatra de pe drum
Piatra de pe drum
Zona pe care tratamentul era proaspăt așternut
Zona pe care tratamentul era proaspăt așternut
Așa arată drumul în zona unde s-a turnat pietrișul concasat cu bitum modificat pe care se va circula
Așa arată drumul în zona unde s-a turnat pietrișul concasat cu bitum modificat pe care se va circula
Suprafața frezată, la Adâncata, peste care se va turna pietriș concasat
Suprafața frezată, la Adâncata, peste care se va turna pietriș concasat


Recomandări

Polițiștii bat drumul la Neamț, cu probe de sânge și urină, deși un analizator de droguri este plătit și a ajuns la Suceava de la finele anului trecut

Polițiștii bat drumul la Neamț, cu probe de sânge și urină, deși un analizator de droguri este plătit și a ajuns la Suceava de la finele anului trecut
Polițiștii bat drumul la Neamț, cu probe de sânge și urină, deși un analizator de droguri este plătit și a ajuns la Suceava de la finele anului trecut

Modernizarea drumului județean Satu Mare-Grănicești va fi finalizată în câteva luni, afirmă președintele CJ Suceava, Gheorghe Șoldan

Lucrări în regim de urgență la șoseaua de centură a Sucevei, pe sectorul spre Pătrăuți. Se va freza și asfalta doar noaptea