Orice șofer – fie el și provenit dintr-un elev corigent la fizică – simte capriciile forței centrifuge, în momentele când trage de volan la curbe. Forța centrifugă este la originea atâtor accidente, unele dintre ele foarte dramatice.
Când drumul mai este și alunecos – pe ploaie ori îngheț -, treaba se face și mai neagră. Nițică viteză neadaptată, care nu este redusă la timp, combinată cu oleacă de neatenție, și accidentul este gata pentru a fi arătat țării întregi la rubricile de știri televizate. Bușeala se produce, cu toată regia pe care o cunoaștem: apel de urgență la 112, sirene și ambulanțe, spitale și pompe funebre, firme de asigurare și procese care durează până ți se apleacă.
Dacă unii șoferi au ceva mai multă minte în cap decât are media pe România, se întreabă, pe deplin justificat:
– De ce constructorii nu fac drumurile înclinate în dreptul curbelor? De ce nu le fac așa cum sunt pistele de la cursele de ciclism viteză, de exemplu. În curbe, șoselele să fie înclinate, pentru a contracara forța centrifugă, care zvârle de pe carosabil mașinile.
În Franța – de unde vă trimit salutări călduroase -, așa sunt concepute drumurile: înclinate la curbe. Și nu mă refer la autorutele cu pretenții, de mare viteză. Ci la drumurile normale, cum ar fi în România panarama asta de Suceava – Fălticeni – Pașcani – Iași.
Bineînțeles, și în domeniul construcțiilor rutiere numirile se fac la noi pe baze politice. Cum să faci un drum sigur, când tu ai de furat de-acolo în forță, pentru tine și pentru partidul tău: și-apoi, să nu uităm că pe la Ministerul Transporturilor au trecut coloși ai incompetenței ca Băsescu, Boagiu, Orban sau Fenechiu.
Și nu m-ar mira ca drumarii din România să aibă procent de la firmele de pompe funebre, cărora le furnizează în permanență mușterii.
Încă o dată, vă salut călduros din Franța!