Turismul în Bucovina, promovat pe toate canalele posibile, este la mila naturii și a drumarilor. Recent finalizate, lucrările de modernizare a drumului Pojorâta – Rarău au constituit un motiv de mândrie pentru cei care s-au zbătut să aducă banii necesari investiției.
Dar, vorba românească „După noi, potopul!” are acoperire totală în acest caz. Pentru a fi și practicabil, în special pe timp de iarnă, singurul drum circulabil care îi poate duce pe turiști în masivul Rarău ar avea nevoie și de ceva atenție din partea drumarilor.
Că acestora nu le pasă nici cât negru sub unghie de turiști, ne-am convins cu vârf și îndesat sâmbătă.
Pe la ora 13.00 am încercat să urcăm cu mașina pe șoseaua asfaltată, dar imediat ce am părăsit satul Pojorâta am observat că stratul de zăpadă de pe carosabil crește cu fiecare metru pe care-l urcam.
Firește, pe drum se vedea cu ochiul liber că nu trecuse nici un utilaj de deszăpezire, iar localnicii care munceau în pădure la scos lemnul ne-au și avertizat că prea mult nu vom reuși să urcăm cu mașina.
Avertismentul s-a dovedit profeție, iar la o curbă ceva mai strânsă mașina a început să patineze prinzând și poleiul de sub zăpadă, iar călătoria cu mașina s-a oprit abrupt.
La vreun kilometru mai în vale, alte cinci mașini, trei dintre ele cu număr de Iași, erau trase cuminți pe dreapta, iar oamenii probabil că și-au spus că mult mai sigur este să urce la pas până în masivul Rarău.
Aceeași singură opțiune au avut-o și două familii, tot din Iași, care au „abandonat” mașina pe marginea drumului și au plecat pe jos spre vârf pentru a admira Pietrele Doamnei.
Autoritățile județene acum două luni: „Putem concura cu Poiana Brașov”. Chiar?
Reprezentanții Direcției de Drumuri Județene din cadrul Consiliului Județean Suceava recunosc că pe drumul Pojorâta – Rarău s-a intervenit doar parțial. Mai exact până la limita localității Pojorâta, restul drumului până în masivul Rarău rămânând acoperit cu zăpadă.
Radu Avădanei, director al Direcției de Drumuri Județene din cadrul Consiliului Județean Suceava, ne-a declarat: „Pe drumul respectiv se intervine doar cât ține localitatea, și asta pentru că așa s-a hotărât de către consilierii județeni. În rest, se poate interveni doar la cererea expresă a unui agent economic și, cum sâmbătă nu am avut nici o cerere de acest fel, nu am intervenit”.
Ironic sau nu, în urmă cu două luni, la inaugurarea lucrărilor de modernizare a acestui drum, autoritățile județene se lăudau cu altceva. La acea vreme, oficialitățile prezente la tăierea panglicii inaugurale declarau că zona masivului Rarău „poate concura cu Poiana Brașov, atât din punct de vedere al peisajului, cât și al accesibilității”.
După numai două luni se poate spune că la capitolul accesibilitate am rămas repetenți.
O investiție de 32,17 milioane de lei
Proiectul de modernizare a drumului Pojorâta – Rarău, pe o lungime de 15,8 km, a avut o valoare totală de 32,17 milioane de lei, din care contribuția Uniunii Europene a fost de 22,68 milioane de lei, fonduri asigurate prin Programul Operațional Regional. Investiția a presupus construcția a patru poduri, 39 de podețe și peste 2,1 kilometri de ziduri de sprijin. În timpul lucrărilor a fost dislocată o cantitate de 450.000 de metri cubi de pământ.