Bătaie de joc

Drum asfaltat prin SAPARD și apoi distrus de inundații, lăsat de izbeliște deși era asigurat



Așa arată din 2010 drumul în care s-au investit 32 de miliarde de lei vechi
Așa arată din 2010 drumul în care s-au investit 32 de miliarde de lei vechi

Investiții realizate în ultimii ani cu bani europeni și ajunse apoi într-o stare deplorabilă încep să dea serioase bătăi de cap. Vremea deconturilor se apropie, iar realitatea din teren le dă fiori reci unor beneficiari de astfel de contracte, chiar dacă nu ei sunt neapărat direct vinovați de irosirea unor mari sume de bani. Un astfel de caz se conturează la Marginea, acolo unde un drum forestier modernizat este distrus pe o porțiune de mai bine de o sută de metri. Pentru ca bătaia de joc să fie maximă, drumul, „măturat” de o viitură în 2010, nu a mai fost refăcut deși, prin proiect, a fost asigurat împotriva calamităților.
Investiție de 32 de miliarde de lei vechi, exclusiv din bani europeni nerambursabili
În 2008, Consiliul Local al comunei Marginea a depus un proiect în cadrul programului SAPARD. Acesta a vizat reabilitarea și modernizarea drumului forestier „Pietrele Muierii” din comuna Marginea pe o porțiune de 4,32 de kilometri. Proiectul a fost promovat pentru a asigura accesul auto facil într-o zonă forestieră din Marginea considerată cu mare potențial turistic și unde sunt ridicate câteva zeci de case de vacanță. Proiectul a fost adjudecată de firma SC Compania Quantum SRL Iași, valoarea totală eligibilă fiind de 3.257.349 de lei (32 de miliarde de lei vechi). Întreaga sumă a fost nerambursabilă. Așadar, investiția a fost realizată exclusiv cu bani europeni, fără nici un leu de la bugetul local.
Primar Marginea: „Nu am găsit firma care a lucrat, mi s-a comunicat că aceasta este în lichidare”.
După ce drumul a fost betonat conform proiectului, s-a încheiat și o poliță de asigurare, inclusiv pentru calamități, valabilă până în noiembrie 2010. În iulie 2010, așadar în perioada de garanție, pârâul Sucevița a ieșit din matcă și a rupt mai bine de o sută de metri din drum.
Ioan Onufrei, primarul comunei Marginea, care a preluat aceste probleme odată cu câștigarea alegerilor din 2012, a sintetizat grava situație: „Există o poliță care asigura drumul până în 2010, în noiembrie. Deși problemele sunt din vara lui 2010, suntem în 2013 și, din păcate, drumul arată destul de rău, el este practic rupt. Mai grav este că la ora actuală nu am cu cine discuta, nu am găsit firma care a lucrat, mi s-a comunicat că aceasta este în lichidare”.
El ne-a arătat proiectul aprobat în 2008, în care apare și polița de asigurare care ar fi trebuit să acopere pagubele create de inundații. El a mai precizat că în momentul de față drumul nu este în responsabilitatea administrației locale, pentru că executantul lucrării nu a făcut procesul verbal de recepție.
Vremea decontului se apropie
Primarul nu poate preciza de ce firma din Iași nu a refăcut drumul care era asigurat prin contract, iar acum, la aproape cinci ani de la demararea proiectului, are o altă mare problemă.
„Drumul iese din perioada de monitorizare de cinci ani și dacă nu reușim să-l refacem, există posibilitatea să fim obligați să returnăm fondurile europene. În mod absolut clar trebuie să reparăm drumul, pentru că sunt clauze contractuale clare, iar clauzele contractuale cu UE nu se negociază”, a declarat primarul din Marginea. Dacă nu va exista altă soluție, primăria ar putea reface porțiunea de drum ruptă din fonduri proprii, după care va încerca să-și recupereze banii în instanță, prin lichidatorul firmei care a executat lucrarea.
Soluții tehnice proaste și risc mult mai mare în caz de noi inundații
Drumul forestier betonat prin programul SAPARD este stricat pe o porțiune aflată în apropiere de drumul național din Marginea. Viitura din 2010 a șters pur și simplu mai bine de o sută de metri de drum fără ca gabioanele de rezistență să facă față. În aceste condiții se pune întrebarea dacă soluția tehnică de protejarea a drumului are vreo eficiență și dacă în cazul altor calamități pagubele nu vor fi și mai mari.
„Problema nu este doar de drum, dacă, Doamne ferește, pârâul Sucevița iese din nou din matcă, sunt și multe case în pericol. Cred că trebuie regândită și soluția tehnică de protejare a drumului și a zonei”, a avertizat Ioan Onufrei.
Recepția nu s-a făcut „din cauză că starea și calitatea lucrării sunt la pământ”
În momentul de față, pe porțiunea afectată a drumului modernizat prin SAPARD se circulă practic ca pe o cărare desfundată.
„Ne stricăm mașinile și, în plus, stăm cu grijă că dacă vine o apă mare, pleacă toate casele la vale”, ne-a spus Ștefan Grigorean, un mărginean care trecea cu mașina prin zonă.
Localnicii pun la îndoială și per ansamblu calitatea drumului.
Arcadie Boicu, unul dintre liderii societății civile din Marginea și consilierul primarului, și-a declarat și el nemulțumirea, fără ocolișuri: „Bucata asta de drum e ruptă, iar restul drumului e făcut cu iresponsabilitate. Trebuia să fie făcută recepția drumului și nu s-a făcut tocmai din cauză că starea și calitatea lucrării sunt la pământ. Cei de la firma din Iași nu au făcut nimic și acum se dau ascunși prin țară, nu mai știm nimic de ei”.
Rămâne de văzut cine va răspunde până la urmă pentru această bătaie de joc de bani europeni. La numărul de telefon al firmei SC Compania Quantum SRL Iași ni s-a comunicat sec: „Suntem în faliment, luați legătura cu lichidatorul”, același răspuns pe care l-au primit și reprezentanții Primăriei Marginea.



Așa arată din 2010 drumul în care s-au investit 32 de miliarde de lei vechi
Așa arată din 2010 drumul în care s-au investit 32 de miliarde de lei vechi
Așa arată din 2010 drumul în care s-au investit 32 de miliarde de lei vechi
Așa arată din 2010 drumul în care s-au investit 32 de miliarde de lei vechi
Pârâul Sucevița a distrus drumul pe mai bine de o sută de metri
Pârâul Sucevița a distrus drumul pe mai bine de o sută de metri
Pârâul Sucevița a distrus drumul pe mai bine de o sută de metri
Pârâul Sucevița a distrus drumul pe mai bine de o sută de metri
Arcadie Boicu: „Trebuia să fie recepția drumului și nu s-a făcut tocmai din cauză că starea și calitatea lucrării sunt la pământ”
Arcadie Boicu: „Trebuia să fie recepția drumului și nu s-a făcut tocmai din cauză că starea și calitatea lucrării sunt la pământ”
Așa arată din 2010 drumul în care s-au investit 32 de miliarde de lei vechi
Așa arată din 2010 drumul în care s-au investit 32 de miliarde de lei vechi


Recomandări

Polițiștii bat drumul la Neamț, cu probe de sânge și urină, deși un analizator de droguri este plătit și a ajuns la Suceava de la finele anului trecut

Polițiștii bat drumul la Neamț, cu probe de sânge și urină, deși un analizator de droguri este plătit și a ajuns la Suceava de la finele anului trecut
Polițiștii bat drumul la Neamț, cu probe de sânge și urină, deși un analizator de droguri este plătit și a ajuns la Suceava de la finele anului trecut

Sprijinul financiar de la Guvern pentru casele din Broșteni afectate de inundații se va acorda în funcție de situația juridică și de gradul de asigurare a acestora

Sprijinul financiar de la Guvern pentru casele din Broșteni afectate de inundații se va acorda în funcție de situația juridică și de gradul de asigurare a acestora
Sprijinul financiar de la Guvern pentru casele din Broșteni afectate de inundații se va acorda în funcție de situația juridică și de gradul de asigurare a acestora

Gheorghe Șoldan: „Pe șantierul solidarității din Broșteni sunt zilnic primari, firme, ONG-uri, asociații religioase și sute de oameni care muncesc pentru refacerea caselor”

Gheorghe Șoldan: „Pe șantierul solidarității din Broșteni sunt zilnic primari, firme, ONG-uri, asociații religioase și sute de oameni care muncesc pentru refacerea caselor”
Gheorghe Șoldan: „Pe șantierul solidarității din Broșteni sunt zilnic primari, firme, ONG-uri, asociații religioase și sute de oameni care muncesc pentru refacerea caselor”

Drumul județean Hănțești – Berești – Șerbănești intră în modernizare și Șoldan promite că va fi „ca la carte”

Drumul județean Hănțești – Berești – Șerbănești intră în modernizare și Șoldan promite că va fi „ca la carte”
Drumul județean Hănțești – Berești – Șerbănești intră în modernizare și Șoldan promite că va fi „ca la carte”