Derapaje controlate

Driftingul, o pasiune scumpă, dar plină de adrenalină



Robert Vranău a debutat anul acesta în Campionatul Național de Drift
Robert Vranău a debutat anul acesta în Campionatul Național de Drift

Curse spectaculoase, întoarceri zgomotoase, cu scrâșnet de roți și fum, manevre uimitoare și demonstrații uluitoare de precizie, sânge rece și abilitate în manevrarea mașinii, așa poate fi descris, pe scurt, driftingul, un nou sport motorizat, originar din Japonia, dar care în scurt timp a atras sute de milioane de fani în toată lumea.
Driftingul înseamnă să parcurgi un circuit stabilit fără să mergi drept, ci numai pe o parte și pe alta, cu acele spectaculoase “alunecări” ale mașinii care dau și numele sportului.
Filmul “The Fast and the Furious: Tokyo Drift”, care a generat încasări de peste 160 de milioane de dolari, este doar un exemplu al popularității acestui sport care la prima vedere pare a fi foarte periculos.
Puțini știu că și sucevenii excelează la acest capitol, Suceava fiind foarte bine reprezentată în lumea driftingului. Veteranul acestui sport, Răzvan Frățianu, cunoscut în concursuri și ca LKN, a devenit chiar membru fondator al Federației Române de Drift, Mihai Maxim, cu o vechime de un an în concursurile de drift, în vreme ce din urmă apar noi talente, care smulg aplauzele spectatorilor la demonstrațiile de drifting: Robert Vranău, Andrei Troașe și Lucian Condrea.
Dotări obligatorii pentru concursurile de drift
Pe lângă calitățile necesare pentru un astfel de concurs, participarea înseamnă și o serie de cheltuieli deloc ușor de suportat de unul singur.
Robert Vranău, care a debutat anul acesta în Campionatul Național de Drift, participând la patru din cele șapte etape de campionat, spune că până acum a investit circa 7.000 de euro în mașina sa, un BMW E 36 – Pisicuța (așa cum e poreclit modelul în lumea drifterilor).
“Nu poți face drift fără o serie de dotări speciale. Tracțiunea spate este obligatorie, cu diferențialul blocat pentru ca roțile să tragă în același timp, o frână de mână hidraulică pentru inițierea în derapaje, suspensie de drift specială si, pe cât posibil, un motor cât mai puternic. La nivel competițional, obligatorii sunt roolcage-ul și centurile de siguranță în minim patru puncte, nu în trei, ca cele clasice”, a explicat Robert Vranău.
Toți piloții suceveni de drift sunt afiliați la cluburi sau asociații sportive, acreditate de Federația Română de Drift.
Antrenamentele lor, facilitate de marile centre comerciale
Deoarece costurile de participare la competiții sunt destul de ridicate, chiar și de 3.500 – 4.000 de euro pe an, bani care abia acoperă doar costurile de deplasare și cazare, consumul de carburant și uzura cauciucurilor, fiecare pilot are nevoie de sponsori, iar Robert Vranău este sponsorizat de compania FLAGA.
Fiind un sport zgomotos, care necesită spațiu, dar și asfalt bun, pasionații de drifting nu prea au avut unde se antrena, iar mai demult făceau figuri de drifting prin parcările publice, în special cele ale centrelor comerciale, nu de puține ori fiind luați în vizor de poliție.
Mai nou, antrenamente de acest gen au loc noaptea, tot în acele parcări, dar cu acordul centrelor comerciale, care au înțeles pasiunea lor pentru acest sport și au decis să îi sprijine în acest mod.


Robert Vranău demonstrație
Robert Vranău demonstrație
Robert Vranău demonstrație
Robert Vranău demonstrație
Robert Vranău demonstrație
Robert Vranău demonstrație
Robert Vranău demonstrație
Robert Vranău demonstrație
Robert Vranău demonstrație
Robert Vranău demonstrație
Robert Vranău a debutat anul acesta în Campionatul Național de Drift
Robert Vranău a debutat anul acesta în Campionatul Național de Drift