Mall-urile și cazinourile vor plăti cele mai mari taxe pentru muzica ambientală difuzată în incinta lor, sume care pot depăși 1.800 de lei/ lună, însă de remunerațiile pentru muzica ambientală nu vor scăpa nici barurile, stadioanele sau deținătorii de săli în care se organizează nunți și petreceri.
Remunerațiile datorate pentru comunicarea publică a operelor muzicale în scop ambiental sunt cuprinse în cadrul unei Decizii a Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (ORDA), publicată recent în Monitorul Oficial. Metodologia publicată a fost stabilită printr-o Decizie a ORDA, care a admis cererea formulată de organismul de gestiune colectivă Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România – Asociația pentru Drepturile de Autor (UCMR – ADA).
Astfel, unitățile de cazare (hoteluri, vile turistice, pensiuni), unitățile de alimentație publică (restaurante, terase, cafenele, baruri, fast-food-uri, pizzerii, săli de nunți, petreceri, baluri), unitățile comerciale (magazine de orice tip, mall-uri, supermarketuri, galerii comerciale), dar și sălile de jocuri de noroc, cazinourile, sălile de internet, parcurile de distracție, școlile de dans, muzeele, centrele sau cabinetele medicale, târgurile, expozițiile, aeroporturile, gările etc. trebuie să plătească taxe pentru a putea difuza muzică ambientală în incinta lor.
Totodată, utilizatorii de opere muzicale în scop ambiental au obligația ca, înaintea oricărei utilizări de opere muzicale, să obțină din partea UCMR – ADA „autorizația licență neexclusivă pentru utilizarea operelor muzicale și să plătească remunerații”.
Cele mai mari taxe trebuie să fie plătite de mall-urile și centrele comerciale cu o suprafață de peste 6.000 de mp, care trebuie să plătească o taxă de 1.800 de lei pe lună (la care se adaugă 200 de lei pentru fiecare tranșă de până la 1.000 de mp ce depășește suprafața de bază de 6.000 de mp), dar și de operatorii de cazinouri – 1.000 de lei pe lună (pentru cazinourile cu o suprafață de până la 200 de mp) și 1.700 de lei pe lună (pentru cazinourile de peste 200 mp).
De asemenea, organizatorii de târguri și expoziții în spații acoperite, de peste 4.500 de mp, trebuie să plătească o taxă de 1.500 de lei pe lună (la care se adaugă 500 de lei pentru fiecare tranșă de până la 1.000 de mp suplimentară).
Și hotelurile trebuie să plătească taxe pentru muzica ambientală pe care o difuzează în incinta lor. De exemplu, hotelurile de cinci stele trebuie să plătească 5 lei/ cameră/ lună pentru muzica ambientală pe care o difuzează, în timp ce hotelurile de patru stele trebuie să plătească 4 lei/ cameră/ lună.
Pe de altă parte, restaurantele, barurile, fast-food-urile de peste 500 de mp, din orașe și stațiuni turistice, trebuie să plătească o remunerație pe lună de 350 de lei (la care se adaugă 50 de lei pentru fiecare 100 mp în plus) pentru muzica ambientală difuzată. În schimb, restaurantele, barurile, fast-food-urile, cu o suprafață de peste 500 mp, din orașe și stațiuni turistice, în care comunicarea publică a operelor muzicale se face prin prestații ale artiștilor interpreți sau formații de artiști, trebuie să plătească 440 de lei/ lună (la care se adaugă 60 de lei pentru fiecare 100 mp în plus).
Pe de altă parte, taxele în cazul restaurantelor, barurile și fast-food-urilor din comune și sate sunt mai mici. De exemplu, un restaurant cu o suprafață de 301-400 de mp trebuie să plătească o taxă de 250 de lei/ lună.
Și deținătorii de săli de nunți, petreceri, baluri în orașe și în stațiuni turistice trebuie să plătească o taxă de 300 de lei/ eveniment, pentru muzica ambientală difuzată. Mult mai avantajos este pentru operatorii care dețin săli de nuntă, petreceri și baluri în comune și sate, care trebuie să plătească doar 100 de lei/ eveniment.
Și persoanele care își organizează nunțile și botezurile în alte spații decât sălile special dedicate în acest scop (din orașe, sate, comune și stațiuni turistice) trebuie să plătească o taxă de 60 de lei/ eveniment.
Pe de altă parte, școlile de dans cu o suprafață de peste 200 de mp trebuie să plătească pentru muzica ambientală o sumă de 150 de lei/ lună (plus 70 de lei pentru fiecare 100 mp în plus).
Muzeele trebuie să plătească la rândul lor o taxă lunară de 50 de lei pentru muzica ambientală, în timp ce birourile sau centrele administrative – 25 de lei/ lună, iar centrele sau cabinetele medicale – 50 de lei/ lună.
Organizatorii de parade de modă și concursuri de frumusețe sunt taxați și ei cu 400 de lei/ eveniment.
Pe de altă parte, pentru muzica ambientală din autobuze, troleibuze și tramvaie este percepută o taxă de 25 de lei/ lună/ mijloc de transport. În cazul microbuzelor, taxa este de 30 de lei/ lună/ mijloc de transport, iar în cazul taxiurilor – 15 lei/ lună/ mașină.
În cazul aeronavelor de orice tip, taxa pentru muzica ambientală se ridică la 200 de lei/ lună/ aeronavă. O taxă similară este aplicată și aeroporturilor cu trafic internațional din România, care trebuie să plătească 200 de lei/ lună/ spațiu de așteptare. În schimb, aeroporturile cu trafic intern trebuie să plătească 100 de lei/ lună/ spațiu de așteptare. Taxa pentru gările care difuzează muzică ambientală este de 60 de lei/ lună, iar pentru autogări – 50 de lei și stații de metrou, tramvai și troilebuz – 20 de lei.
Nici stadioanele și sălile de sport nu vor scăpa netaxate pentru muzica ambientală pe care o difuzează. Astfel, muzica ambientală (fără interpreți) în timpul evenimentelor sportive desfășurate pe stadioane va fi taxată cu 200 de lei/ eveniment, în timp ce muzica ambientală (fără interpreți) în timpul evenimentelor sportive în săli de sport va fi taxată cu 100 de lei/ eveniment.
Plata remunerațiilor se va efectua lunar, termenul de plată fiind data de 15 a lunii pentru care se face plata. La remunerațiile prevăzute în metodologie se adaugă cota legală de TVA, iar pentru întârzieri la plată utilizatorii vor plăti penalități de 0,5%/ zi de întârziere.
Robert Bucur, directorul general al ORDA, a declarat pentru MEDIAFAX că, înainte de publicarea Deciziei care stabilește remunerațiile pentru difuzarea muzicii ambientale, au fost chemate la negocieri asociații reprezentative, printre care Asociația Marilor Rețele Comerciale din România, Federația Patronatelor din Turismul Românesc, Federația Industriei Hoteliere din România, Asociația Transportatorilor din România.
„Metodologia în vigoare era din 2006 până în 2009. Negocierile între UCMR – ADA și asociațiile din domeniu au durat circa un an de zile și nu s-a ajuns la un consens (…) Noi am chemat mai multe asociații la negocieri cu reprezentanții UCMR – ADA pentru a nu exista suspiciunea că au fost păgubiți, însă nu au venit toate părțile invitate”, a explicat Robert Bucur. El a mai spus că, în urma negocierilor, s-a ținut cont de unele propuneri ale asociațiilor, care se regăsesc în Decizia publicată în Monitorul Oficial.
Potrivit lui Robert Bucur, față de metodologia din perioada 2006-2009, „este posibil ca unele taxe să fie mai mari sau mai mici” în noua Decizie a ORDA.
La metodologia publicată de ORDA se poate face apel în termen de 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial.
Madalina Cerban